Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny modell jag skulle köpa direkt!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

För närvarande har jag ingen Mac alls. Hade en Mac Mini G4 för ett tag sedan men sålde den då jag hade lite högre prestandakrav än vad den kunde leverera.
Nu börjar jag bli sugen på en Mac igen men tyvärr finns inte den jag vill ha i Apples sortiment. Vill inte ha en bärbar och det är för stort prishopp från en Mac Mini till en Mac Pro. Jag vill inte lägga mer än ca 12-15'.
Köp en iMac säger ni då..... Vill inte ha en dator med inbyggd skärm...

Varför finns inte denna?

* Storleksmässigt som en shuttle barebone. Ev. lite större. Max 2st 5,25"-platser
* Utseende som en mindre Mac Pro
* Ej integrerat grafikkort. Utbytbart
* Intel Core 2 Duo
* 2st hårddiskplatser
* Pris runt 14'

Troligtvis kan ingen svara på varför den inte finns eller om det någonsin kommer att släppas något liknande men det kan vara intressant att höra vad ni tror. Spekulera fritt!

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 12:06

Det fanns en sån ett tag, en bantad PowerMac G5 med alla de egenskaper du beskriver ovan. Lanserades hösten 2004 vill jag minnas. Den sålde dock inte alls bra och försvann tyst från hyllorna.
Angående iMacen: Handen på hjärtat, hur ofta byter du skärm och grafikkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 12:20
Ursprungligen av C-mon:

Handen på hjärtat, hur ofta byter du skärm...

Mer sällan än man byter dator, och det är väl det som är problemet med iMac eftersom då måste man byta skärm då man byter dator.

Det vore enklare att kosta på sig en stor fin skärm om man vet att den håller efter nästa datorbyte.

... annars tycker jag iMac verkar snygga och man får mycket dator för pengarna.

  • Medlem
  • 2006-12-27 13:04
Ursprungligen av C-mon:

Det fanns en sån ett tag, en bantad PowerMac G5 med alla de egenskaper du beskriver ovan. Lanserades hösten 2004 vill jag minnas. Den sålde dock inte alls bra och försvann tyst från hyllorna.

Verkligen? Den måste både ha lanserats och försvunnit i det tysta i så fall.

Apple kunde ju släppa en "Mac". Core2 duo, allt annat som en Mac Pro. Det skulle dra ned både pris och prestanda till en rimlig nivå. Den borde garanterat kosta under tiotusen. Dessutom borde den kunna köras helt utan fläkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 15:24
Ursprungligen av pesc:

Mer sällan än man byter dator, och det är väl det som är problemet med iMac eftersom då måste man byta skärm då man byter dator.

Det vore enklare att kosta på sig en stor fin skärm om man vet att den håller efter nästa datorbyte.

Helt sant, tänkte inte på det... det är ju faktiskt ett problem. Dock är det ju så att de skärmar som känns heta idag kanske inte är det om 4-5 år, när datorn känns för långsam.

Ursprungligen av stfm:

Verkligen? Den måste både ha lanserats och försvunnit i det tysta i så fall.

Japp, den här. Även kvalitetsproblemen kan ha bidragit till att den blev kortlivad.

Ursprungligen av C-mon:

Japp, den här. Även kvalitetsproblemen kan ha bidragit till att den blev kortlivad.

Den var fysiskt lika stor som övriga PM G5 och uppfyller därmed inte trådskaparens krav.

  • Medlem
  • 2006-12-27 15:50
Ursprungligen av C-mon:

Japp, den här. Även kvalitetsproblemen kan ha bidragit till att den blev kortlivad.

Eh... ja, OK då. Jag såg inte det riktigt som en unik produkt. Det lät först som att jag hade missat en G5 Cube.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 11:16
Ursprungligen av C-mon:

Helt sant, tänkte inte på det... det är ju faktiskt ett problem. Dock är det ju så att de skärmar som känns heta idag kanske inte är det om 4-5 år, när datorn känns för långsam.

Japp, den här. Även kvalitetsproblemen kan ha bidragit till att den blev kortlivad.

Ahh den! Den blev jag rådd att undvika. Kan man om man så önskar byta ut den enkla cpun mot en dubbel?

Ursprungligen av C-mon:

Det fanns en sån ett tag, en bantad PowerMac G5 med alla de egenskaper du beskriver ovan. Lanserades hösten 2004 vill jag minnas. Den sålde dock inte alls bra och försvann tyst från hyllorna.
Angående iMacen: Handen på hjärtat, hur ofta byter du skärm och grafikkort?

Men den var väl lika stor som den vanliga PM G5'an? En av anledningarna till att jag inte vill köpa en Mac Pro är, förutom priset, storleken.

Precis som pesc säger nedan "Mer sällan än man byter dator, och det är väl det som är problemet med iMac eftersom då måste man byta skärm då man byter dator."
Dessutom har jag fler burkar som jag vill köra mot samma skärm och iMac har väl inte någon skärmingång?
Handen på hjärtat, hade jag kunnat byta grafikkort i Mac Minin så skulle jag gjort det. Det är just möjligheten jag är ute efter.

Jag vill också kunna uttöka hårddiskutrymmet på ett enkelt sätt genom att sätta i en extra hårddisk.

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 14:59

iMac har "Mini-DVI-utgång för DVI-, VGA-, S-video- och kompositvideoanslutningar via adapter" enligt Apple.se

http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Ursprungligen av boris91:

iMac har "Mini-DVI-utgång för DVI-, VGA-, S-video- och kompositvideoanslutningar via adapter" enligt Apple.se

http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Jo, utgång till en andra skärm ja...

Fast jag vill kunna koppla in en annan burk (pc med Linux) på iMac-skärmen. Skaffar jag en iMac blir jag tvingad att ha två skärmar på skrivbordet. Helt uteslutet...

Mvh/Nicklas

  • Oregistrerad
  • 2007-01-29 18:56
Ursprungligen av boris91:

iMac har "Mini-DVI-utgång för DVI-, VGA-, S-video- och kompositvideoanslutningar via adapter" enligt Apple.se

http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Men snälla: Jag tror vi är läskunniga här, men tror inte du var det. DVI-UT är faktiskt inte samma sak som DVI-IN

Arghh.... jag sliter mitt hår!

Varför finns det inte en stationär Core2Duo-Mac? Vill inte ha en Quadcore-burk som drar onödigt med ström och är stor som ett hus.
Om jag struntar i mitt krav på utbytbart grafikkort så skulle kanske nästa version av Mac Mini (som antagligen kommer med C2D) passa bra. Dock var det en sak som jag irriterade mig på när jag hade min Mac Mini G4, och det var hårddisk-prestandan. Det sitter ju en 2,5"-disk i den.

Det är väl ingen risk att det är SATA-gränssnitt på disken i Mac Mini (nuvarande eller kommande)? Isåfall skulle man ju kunna ha ett externt diskkabinett med en 3,5"-disk och dra ut en SATA-kabel från Mac Mini.

Edit - Suck! När jag tänker efter så var ju grafikprestandan heller inget vidare så det är väl bara att lägga ner de planerna....

Är följande spec. för mycket begärt?

* Stationär Mac, mindre än Mac Pro
* 3,5"-disk
* Core2Duo
* Hyffsat bra grafikkrets integrerad eller utbytbart grafikkort

Ska jag behöva maila Steve?

Någon som tror att det kommer att lanseras någon sådan Mac under 2007?

Mvh/Nicklas

Haha... såg precis att Mac Mini visst har SATA-disk. Hittade också en länk till en sida som beskriver hur man skulle kunna göra:

http://www.artmac.info/MacMiniSATAMod.html

Då är det bara att hoppas på en bättre grafikkrets i nästa Mac Mini så är saken klar....

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-31 14:45

Vi får ju se hur det blir på MacWorld Expo, det kanske kommer en Mac MiniPro

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 14:43

Jag vill också ha en stationär mac med bra prestanda och utbytbart grafikkort som inte är lika stor som MacPro. Min G5 tar upp löjligt mycket plats under skrivbordet och jag har en fin 23" ACD som jag inte vill kassera.

Maila Steve och hälsa från mig också

En modern dator liknande denna skulle jag köpa direkt.

http://www.applefritter.com/node/2241

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-01-08 23:40
Ursprungligen av ztaafen:

En modern dator liknande denna skulle jag köpa direkt.

http://www.applefritter.com/node/2241

Om priset var rätt skulle den sitta som en smäck! Egentligen vill jag helst vilja ha en Mac Pro med billigare arkitektur, men en mindre låda är nog rimligare att hoppas på!

Presentera i morgon, Apple!

ztaafen - That's what I'm talking about!

Precis lagom storlek!

Borde inte vara så svårt för Apple att ta fram en sådan till ett vettigt pris. Handlar väl bara om vilja antar jag...

Jag hade köpt en Mac idag utan att tveka om den fanns.

Problemet med iMac är att skärmen jag har här hemma är mycket bättre än skärmen som sitter på en iMac, jag vill inte byta ner mig och använda iMacens skärm, och inte heller betala för iMacens skärm och inte använda den. Samt att jag skulle vilja kunna byta ut vissa saker i datorn, t.ex. bättre grafikkort och fler hårddiskar i maskinen.

En Mac med samma enkla system för att byta ut hårdvara som Mac Pro och jag hade slagit till direkt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-28 18:45

Du kan köpa en PowerMac G4 billigt begagnad idag. De är fortfarande rätt så rappa (t.ex. Dual 1.25 GHz G4) och har goda utbyggnadsmöjligheter för hårddiskar och minne. Bara ett förslag.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-29 18:55

Bra tråd

Jag håller med. Det var ju många som trodde att "Mac Pro" skulle komma i nån liknande Cube-format. (Fö. en otroligt gullig dator).

Själv sitter jag med en MacPro, och den är ju snygg iofs, ganska tyst och så men tok för dyr och tok för stor (Workstation datorer har ju den tendensen).

Nej, tacka vet jag en en MacPro Lite med Core2Duo, Pci Express plats för grafikkort (Tillräckligt stor låda så man får in ett kort). Kraftigt nätagg, SATA och saken är biff, jag skulle nog sälja min Mac Pro då (tror jag )

Jag håller med trådskaparen till fullo! Har väntat på denna dator länge nu oxå. Den moddade datorn som var länkat till såg väldigt trevlig ut, varför inte nåt åt det håller desginmässigt. Många sk switchare tror jag skulle uppskatta en sådan burk då den antagligen kommer påminna mest om datorn man kom ifrån. Har en Mac mini nu men kompliterar med en bullrig PC som jag skulle vilja kassera och enbart köra på en dator. Har väntat på denna fantasiburk nu enda sen Apple gick över till intel och jag direkt såg möjligheten att bara behöva en dator.

Skriver detta inlägg på tjejens iBook då jag för tillfället har minin kopplad till tv:n. Och den står bra där ser jag så släpp denna datorn nu!

Men - är det egentligen en Cube vi pratar om!? Idag skulle man ju få plats med två diskar i en sån samt dual 2 core enkelt + utbytbart grafikkort. det hela handlar väl om apples ovilja att ha för många "produktlinjer" - det är ju dyrt att ha många "plattformar".

sen måste jag säga att en 20" iMac med 1 st. 750 GB hårddisk matchar dina behov relativt väl.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 21:55

köp en C2D shuttle och kör piratat OS då? eller köp en orginallicense för mac och kör fulvarianten på PCn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 22:39

Personligen vill jag ha en ihopbyggd burk, alltså en iMac eller den Macbook Pro Core 2 Duo (med blank skärm) jag njuter av i dag. Det är smidigast. Och en iMac C2D 20" ger väldigt mycket dator för pengarna. Men jag förstår att somliga vill ha en utbyggbar dator, så visst: en Mac Pro mini vore väl toppen:

  • Som gamla Mac IIci i formatet, men av dural.

  • C2D-processor.

  • En enda hårddiskplats.

  • En optisk enhet (slot in, som på Mac mini).

  • Fw 800 och eSATA.

  • Extremt elegant hölje.

  • Mycket effektiv kylning (lika tyst som Apples övriga datorer)

  • Allt annat tillpiss.

Vi får väl se om det kommer en sådan maskin. Tillåt mig tvivla.

Kul att det är fler som tycker att Apple saknar en modell i sitt produktutbud. Just det gör att jag inte kommer att köpa en ny Mac i dagsläget. Hör ni det Apple?!

Kommer istället att bygga ihop en egen burk runt en C2D E6400 och ett Nvidia Geforce 9600GT.
Denna låda ska jag använda:
http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Middle_Tower/Classical_Series/M_C_S_PC-A05.htm
Ganska likt vad jag skulle vilja se från Apple.

Kommer köra Linux (Suse el. Ubuntu) på den. Blir saknaden för stor så får jag väl lägga på en piratad MacOSX på den. Inte samma sak som en riktig Mac... men vad gör man....

Med chassi, E6400, 9600GT, 2GB RAM, 250GB HD så hamnar jag på ca. 10500:-. Visst borde Apple kunna släppa en liknande modell för ca 13-15' ?
Antagligen tycker Apple att den skulle konkurrera för mycket med Mac Pro, men tänker man på det viset så får man heller inga större marknadsandelar....

När/om Apple släpper en liknande burk så ska jag med glädje sälja PC:n och köpa en Mac istället. Men tills dess får de inte mig som kund....

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 19:17
Ursprungligen av Nicklas S:

Kul att det är fler som tycker att Apple saknar en modell i sitt produktutbud. Just det gör att jag inte kommer att köpa en ny Mac i dagsläget. Hör ni det Apple?!

Kommer istället att bygga ihop en egen burk runt en C2D E6400 och ett Nvidia Geforce 9600GT.
Denna låda ska jag använda:
http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Middle_Tower/Classical_Series/M_C_S_PC-A05.htm
Ganska likt vad jag skulle vilja se från Apple.

Kommer köra Linux (Suse el. Ubuntu) på den. Blir saknaden för stor så får jag väl lägga på en piratad MacOSX på den. Inte samma sak som en riktig Mac... men vad gör man....

Med chassi, E6400, 9600GT, 2GB RAM, 250GB HD så hamnar jag på ca. 10500:-. Visst borde Apple kunna släppa en liknande modell för ca 13-15' ?
Antagligen tycker Apple att den skulle konkurrera för mycket med Mac Pro, men tänker man på det viset så får man heller inga större marknadsandelar....

När/om Apple släpper en liknande burk så ska jag med glädje sälja PC:n och köpa en Mac istället. Men tills dess får de inte mig som kund....

Mvh/Nicklas

Det är väl alldeles uppenbart att Apple saknar en Mac Pro mini i sortimentet. För mig är Mac mini bara för mesig. Den är för begränsad: en leksasapparat.

Jag tror dock inte att Apple någonsin kommer att lansera en Mac Pro mini, tyvärr. Den skulle sälja som bara fan, och med god förtjänst, men skulle också strida mot alla estetiska ideal Apple står för.

Ursprungligen av Mondo:

Jag tror dock inte att Apple någonsin kommer att lansera en Mac Pro mini, tyvärr. Den skulle sälja som bara fan, och med god förtjänst, men skulle också strida mot alla estetiska ideal Apple står för.

Tror nog att det kommer just en sådan mac inom en inte alltför lång tid finns ju ingen anledning att lämna en sådan uppenbar lucka i produktsortimentet öppen. Vad gäller estetik så är ju Apples definition rätt flexibel.

Ursprungligen av Nicklas S:

Kul att det är fler som tycker att Apple saknar en modell i sitt produktutbud. Just det gör att jag inte kommer att köpa en ny Mac i dagsläget. Hör ni det Apple?!
....
Kommer köra Linux (Suse el. Ubuntu) på den. Blir saknaden för stor så får jag väl lägga på en piratad MacOSX på den. Inte samma sak som en riktig Mac... men vad gör man....
... Mvh/Nicklas

Jag förstår Apple precis. Du tillhör definitivt inte målgruppen: Don´t Steal [whatever]! När det gäller modeller så verkar Apple ha ett fungerande koncept, rörligt på det amerikanska viset. De lyssnar, värderar och talar inte om vad de har i tankarna förrän det är mer eller mindre färdigt för lansering. Den som liksom jag varit Apple-kund sedan 1984, då du kunde välja en maskin som du inte skulle öppna, är sannolikt mer nöjd med den nuvarande situationen än den som själv skruvar ihop sina mopeder och kör med olaglig trimning.

Bevaka tråden