Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat i 10.4.8 och webcam?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-27 00:48

Jag och min flickvän satt lite och försökte få igång camen i ichat, fick bara ett felmeddelande att det inte gick. Detaljerna läste jag igenom, men de verkade inte syfta på något särskilt.

För sakens skull öppnade jag massa portar, vi båda startade om datorerna (macbook) och vi prövade även att låta båda sidor dra igång webcamen utan något bättre resultat.

Vad kan jag missat, är det ett känt fel med ichat? Vi testade även med skype och då var det inga problem alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-27 04:42
Ursprungligen av Snigeln:

Jag och min flickvän satt lite och försökte få igång camen i ichat, fick bara ett felmeddelande att det inte gick. Detaljerna läste jag igenom, men de verkade inte syfta på något särskilt.

För sakens skull öppnade jag massa portar, vi båda startade om datorerna (macbook) och vi prövade även att låta båda sidor dra igång webcamen utan något bättre resultat.

Vad kan jag missat, är det ett känt fel med ichat? Vi testade även med skype och då var det inga problem alls.

Jag har aldrig haft problem med webcam+ichat, men men. Prova att sätta datorerna på samma fysiska nätverk, och se så att det fungerar, kan vara värt att prova även med Bonjour. Sedan flytta ut dom på var sin sida av internet, och öppna upp alla av Apple rekommenderade portar (även om detta inte skall behövas).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 09:14

Håller med desh, funkar det inte är det något sorts fel. Åk till London och snacka med lite Apple Geniuses

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 10:23

Upplevde samma problem igår, men det löstes genom att personen som jag skulle prata med kopplade ur sin router. Det är oftast problem med port-inställningarna som ställer till det.

Jag har precis samma problem. Att vara på samma nät (Bonjour) funkar finfint, men mot nätet är det dött!
Vilka portar är det som ska vara öppna för att det ska funka?

Jag har de problemet att min morfar som inte bor i Sverige, han kör med PC och ladat ner AOL.
Men får inte web-cameran att fungera han skickar en inbjudan men jag ser inte den.....
Funkar det mellan en PC och Mac???

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-31 10:06

Hade jag vetat hur ni skulle få igång just iChat hade jag skrivit det men... ett annat sätt att lösa problemet är ju att byta verktyg och då tycker jag att ni skall testa Skype som letar sig igenom routrar och brandväggar...

Ladda ner den senaste betan här!

I denna tråd (som handlar om liknande problem i MSN) så berättar jag mycket om vad som kan vara fel när ett internetprogram inte vill komma ut på nätet:

http://www.99.se/internet/209708-problem-med-msn-goera.html?highlight=msn

Det finns fyra brandväggar som alla måste vara av eller släppa igenom trafiken ifråga, din dators, din router, hennes router, hennes dator. Alla måste tillåta iChat-trafik. Portnumret står under Äpplet > Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg > iChat

1
Bevaka tråden