Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program saknar du till OS X?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-12-26 18:44

Hej,

Jag håller på med en sajt som kommer bevaka och göra det möjliigt att rösta på program som man önskar att dom ska porteras till osx.

Just nu är dock listan väldigt tom över önskvärda program och tänkte därför fråga er på 99mac vad ni tycker,

Kom med en lista över era top 10, eller top 50 program som bara finns till windows, om ni har utvecklare, och deras hemsida så vore det också trevligt så jag kan verifiera.
Listan kommer att adderas till voteforosx.com där syftet är att få upp programutvecklarnas ögon för osx. Desto fler som visar intresse = desto större chans att programmet blir tillgäntligt för osx.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-26 18:47

Från windows till osx

Hej,

Jag håller på med en sajt som kommer bevaka och göra det möjliigt att rösta på program som man önskar att dom ska porteras till osx.

Just nu är dock listan väldigt tom över önskvärda program och tänkte därför fråga er på 99mac vad ni tycker,

Kom med en lista över era top 10, eller top 50 program som bara finns till windows, om ni har utvecklare, och deras hemsida så vore det också trevligt så jag kan verifiera.
Listan kommer att adderas till voteforosx.com där syftet är att få upp programutvecklarnas ögon för osx. Desto fler som visar intresse = desto större chans att programmet blir tillgäntligt för osx.

Är det nån vits att göra program speciellt för OSX längre med tanke på att dom flesta kommer att ha både OSX och Windows i sina datoret i framtiden?

Själv önskade jag tidigare att Time & Chaos från Isbister International skulle ha funnits till OSX men när jag mailade dom så uteslöt dom möjligheten att göra om programmet för OSX.
Målgruppen är för liten anser dom antagligen!

http://www.chaossoftware.com/chaos.asp

DC++ & 3D Studio Max. Lär inte bli någon 10-i-topp med tanke på att det inte är några fler program jag saknar.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-27 01:18

Ja jag har lite program som skulle vara mycket trevligt om det kom till OSX..
* Windows Live Messenger
* Microsoft Visio
* Ett bra orduppslagsprogram, Wordfinder
* DC++
* Utorrent
* Internet Explorer av senare modell (ja det är faktiskt bra att ha ibland)
* Winamp
* FlashFXP
* Exact Audio Copy (EAC, Rippa Audio-cd-skivor till wav eller MP3)
* WinLame
* DVD Shrink

Ja, jag kan säkert komma på flera till

Saknar inte:
* Virus
* Spyware
* Trojaner
* Massa säkerhetshål som gör att man kan implementera trojaner exempelvis

Sedan saknar jag iCal, iWeb, iDVD, iMovie, Exposé, Dashboard i Windows

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-27 02:09
Ursprungligen av widde:

Ett bra orduppslagsprogram, Wordfinder

Testat att hålla musen över ett ord och trycka ctrl+command+D?

Ursprungligen av HannesP:

Testat att hålla musen över ett ord och trycka ctrl+command+D?

Jaha, och vad ska hända då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-27 01:30

Saknar för mac: AutoMod, ProEngineer, AutoCad, RobotStudio m.fl. ... program jag använder i utbildningen och vill ha möjlighet att köra på min macbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 20:16

Mapsource från Garmin.. ska tydligen vara på gång i och för sej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 22:08

DVD Profiler ifrån InterVocative skulle vara nice...har inte hittat något som fungerar lika bra för Mac OSX.

Sound Forge och WaveLab.
AutoCad

  • Medlem
  • Klippan
  • 2006-12-26 23:21

Utorrent
Stabilt Msn messsenger med fullt stöd för webcam och snabbare överföringshastighet

  • Medlem
  • 2006-12-27 01:33

Slår ihop två identiska trådar och flyttar resultatet hit.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 03:12

Ja hur var det med EAC, skulle inte det komma till MAC. Men, behövs det numera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-27 04:23
Ursprungligen av Spicey:

Ja hur var det med EAC, skulle inte det komma till MAC. Men, behövs det numera?

Det är alltid trevligt med EAC rippade LAME mp3s med VBR, joint stereo. Men å andra sidan ger iTunes ACC 192 VBR fin kvalitet de med. Dessa två brukar vara vinnarna från olika lyssningstest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 05:01

VBR:en

Jag brukar iof skippa VBR:en, nått jag fått för mig, att jag inte gillar VBR - oklart varför

MS Project
AutoCAD
Garmin-kartprogram
Mobiltelefonprogram som funkar med kabel

Ja, detta skulle underlätta mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-27 14:03

dc++
flashfxp
coverxp

3ds max är det enda program jag saknar till OS X.

  • Medlem
  • 2006-12-27 15:51

Jag tror att man skulle kunna hitta en del program för personaladministration som bara finns för pc. Jag vet att bristen på vettiga alternativ är det som får en del förtag - som vill renodla miljön - att välja Windows i stället för mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 16:44
Ursprungligen av Baron:

Jag tror att man skulle kunna hitta en del program för personaladministration som bara finns för pc. Jag vet att bristen på vettiga alternativ är det som får en del förtag - som vill renodla miljön - att välja Windows i stället för mac.

Det är framförallt program som är vanliga i "kontorsmiljö" som jag efterlyser, då pratar vi om lite tyngre saker såsom Oracle admins (även om dom ofta är i java), CRM, Löneprogram, statistik, osv.

  • Medlem
  • 2006-12-27 16:52

Det och riktigt bra CAD-program tror jag är de största luckorna.

Jag glömde att skriva Suunto-program. Jag kan bli lite avis (med betoning på lite) när dykkompisarna visar grafer på sina dykprofiler.

Å andra sidan sparade jag lite pengar genom att köpa en dykdator utan PC-interface i stället, och hävdar att jag inte intresserar mig för "såna där grafer"... (vilket är en lögn)

Professionellt för större företag så saknas de flesta administrativa program som bl.a. SAP/R3 (Som "alla" använder ...)

Ursprungligen av Baron:

Det och riktigt bra CAD-program tror jag är de största luckorna.

Som professionell CAD-gubbe på Mac med 20 års erfarenhet, håller jag inte helt med om detta. Det finns visst flera riktigt bra CAD-program till Macen, även om utbudet inte är så stort som till Windows. Främst kanske på den lite dyrare meksidan typ Pro E osv. Marknadsledaren, VectorWorks, är ett mycket bra alternativ till AutoCAD, med bättre interface och dessutom till ett betydligt lägre pris.

Ursprungligen av TouchCAD:

Som professionell CAD-gubbe på Mac med 20 års erfarenhet, håller jag inte helt med om detta. Det finns visst flera riktigt bra CAD-program till Macen, även om utbudet inte är så stort som till Windows. Främst kanske på den lite dyrare meksidan typ Pro E osv. Marknadsledaren, VectorWorks, är ett mycket bra alternativ till AutoCAD, med bättre interface och dessutom till ett betydligt lägre pris.

PowerCADD, har du kört det? Man hade det på alla Teknik-Macarna på jobbet innan övergången till Windows skedde runt 1999.

Ursprungligen av Svante S:

PowerCADD, har du kört det? Man hade det på alla Teknik-Macarna på jobbet innan övergången till Windows skedde runt 1999.

PowerCADD är ett bra alternativ om man bara behöver 2D-CAD med Mackänsla. Vill man betala lite mindre för 2D-CAD är RealCADD, HighDesign och MacDraft några vettiga alternativ.

Utbudet av CAD till Macen är nog större än vad många tror. Försöker som Skandinaviens enda självständiga tillverkare av fristående CAD-program till Macen motarbeta denna attityd, men det är tämligen hopplöst. Tyvärr är Apple extremt bra på att underbygga denna myt och svenska MacWorld är om möjligt ännu mer hopplösa än Apple.

Exempelvis har tillverkaren av VectorWorks och Cinema 4D, tyska Nemetschek precis köpt Grafisoft, tillverkare av ArchiCAD. En jättefusion i CAD-världen för Mac, och det har ju märkts jättemycket här i den svenska Macvärlden, eller hur?

Navigations program

Hej nån som vet om det finns nån bra satelitvavigerings program till mac?
Både till bilen med alla vägar typ Microsoft autorouth och båt (sjökort) typ tsunamis 99.

God Jul och Gott Nytt År
Mattias

Ursprungligen av mattias4:

Hej nån som vet om det finns nån bra satelitvavigerings program till mac?
Både till bilen med alla vägar typ Microsoft autorouth och båt (sjökort) typ tsunamis 99.

God Jul och Gott Nytt År
Mattias

Använde sökfunktionen i ditt ställe och fick upp denna tråd:
http://www.99mac.se/mobiltelefoner/90318-gps-navigator-till-bil-och-mac.html?highlight=gps

DC++ helt klart. Shakespeer är ganska ok men DC++ är bättre.

Ett Adium som kunde läsa awaymeddelanden från folk som kör Miranda IM vore heller inte dumt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 14:10
Ursprungligen av gusax840:

DC++ helt klart. Shakespeer är ganska ok men DC++ är bättre.

Ett Adium som kunde läsa awaymeddelanden från folk som kör Miranda IM vore heller inte dumt.

Shakespeer är ju totalt oanvändbart? PPC program, och krashar hela tiden.

Bevaka tråden