Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kyla allför varm hårddisk? (iMac G5 20" rev. A)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 21:32

Jag har nyligen satt i en 400GB Seagate Barracuda 7200.10 i min iMac G5 20" 1.8GHz (rev. A), men börjar trots allt nytt härligt utrymme nästan ångra mig. Hårddisken blir nämligen oroväckande varm. Nu har datorn varit igång i ca 4 timmar, sysselsatt med inte alltför krävande uppgifter. Enligt hårddiskens inbyggda SMART-sensor är disken 65° varm, vilket är 5° ÖVER den maxtemperatur som är angiven i Seagates specar. Sist jag kollade mådde hårddiskar bäst i rumstemperatur. Den fabriksmonterade Western Digital-disken som satt i innan blev även den runt 55° varm vid normal belastning, vilket är lägre men i och för sig även var dess specade maxtemperatur. Värt att nämna är att CPU:n inte blir onormalt varm (runt 75° om man stressar den).
Hur varma blir era hårddiskar? Upplever ni nån skillnad mellan egenmonterade och fabriksmonterade hårddiskar? Vore ju synd och skam om man inte kunde montera i vilken S-ATA-disk som helst i en iMac.

Relaterad fråga: är den någon som vet hur iMacens hårddisktemperatursensor är fastlimmad? Jag funderar på om man skulle ta loss den och fästa direkt på disken, så att fläktarna kickar igång tidigare och därmed kyler disken bättre. Som det är nu kan det diffa på över 10 grader mellan diskens egen sensor och datorns hårddisksensor. Att den sistnämnda dessutom sitter under disken gör inte direkt saken bättre (värmen stiger uppåt usw.) Jag kan leva med lite fläktljud om det innebär att disken inte pajar efter tre månader.

Programtips: Temperature Monitor

65°C är på tok för varmt, du får räkna med att den inte lever länge i den värmen.
Själv skulle jag nog rekommendera dig att använda den externt istället.

Mina hårddiskar har nästan aldrig överstigit 40 grader, dock använder jag ej iMac, utan har låda med större utrymme.

Lösning = vet ingen vettigare än att ha den externt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 23:35

Att ha hårddisken utanför datorn känns inte som ett alternativ, då faller liksom hela all-in-one-konceptet. Jag bytte ut min Mac mini mot en iMac för att slippa ha massa grejer utanför datorn.

Som jag ser det finns två vägar att gå: antingen leder man bort värmen från disken med hjälp av någon sorts kylfläns eller fläkt-historia, eller så lurar man iMacens fläkt att kicka in tidigare genom att flytta sensorn som styr den till ett varmare ställe. Kanske även går att sänka temperaturen med hjälp av .kext-hackande? Who knows.

Kollat om det finns en firmwareuppdatering till din burk förresten??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 21:53

Jag tror att det kan bli ganska mycket problem med detta. Vad sägs om att lämna tillbax disken och hitta en kallare disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 22:51

Verkar inte finnas några firmware updates i Software Update i alla fall, om det har varit det någon gång har jag redan installerat dem...
Det är tyvärr för sent att byta disken, hade haft den liggande ett tag innan jag monterade in den.
Som jag ser det kvarstår två alternativ: ignorance is bliss™ kombinerat med regelbundna backuper, eller att flytta temperatursensorn. Ingen som testat det senare?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 00:48

65° varm? Du bör vara glad om den håller över nyår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 22:36

Hmm, okej. Så bråttom alltså?
Följdfråga: vilken 7200-varvs S-ATA hårddisk på marknaden idag är kallast?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-12-26 22:50

Jag fattar inte riktigt. Du har en stationär dator och vill inte ha externa enheter. Jag antar att du som vi övriga här på 99mac filmar och fotograferar plus att du säkerligen sparar en massa annat på maskinen. En extern hårddisk måste väll ändå vara ett måste om man vill ha någon form av backup. Själv har jag sex diskar med div backup.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 23:00

Mja man kan ju ha backup via nätverkshårddisk... Jag älskar all-in-one konceptet själv, skulle aldrig tåla en massa extra hårdvara vid en iMac!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-12-26 23:07

Jo, men man har ju ändå hårddisken utanför datorn och det var väll det som var problemet. Vill man inte ha backup så står man ju där när ens hårddisk rasar, vilket den garanterat gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 01:03

Det jag inte vill är att ha systemhårddisken utanför datorn, eftersom man då får ytterligare en pryl som belamrar skrivbordet. Det är dessutom lätt att man stöter till den om den bara ligger och skräpar bland alla papper. Finns det förresten ens externa S-ATA-chassin?
Jag har redan en extern hårddisk för backup, så jag sover någorlunda lugnt...

1
Bevaka tråden