Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arg! Ska man häva köpet, månntro?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-23 01:41

Vet inte hur ni känner det - men jag har liksom tröttnat en gång för alla. Jag är ju en av många som haft rejäla problem med Apples produkter tidigare: X antal iBooks samt strul med en Mac Mini.

Nu sitter jag här med en iMac 20" Core 2 Duo - och jag är inte heller denna gång nöjd:

- Maskinen surrar på ett jobbigt sätt som hörs i ett medelstort rum.
- Fortfarande har jag superlåg signalstyrka airporten + att denna inte ansluter som den ska.
- Blåtandstangentbordet lever sitt eget liv och BT-musen kan jag ej använda efter synk med mobilen (hackar och blir superslö).

Jag tycker inte att priset väger upp till alla de problem som jag har (och många andra med för den delen). Har inte fått några vettiga tips eller hjälp av Apple heller. Visst, något tips har väl löst ett problem ett tag - men de (problemen) kommer tillbaka.

Framförallt är det detta med.. (och här tänkte jag fylla i WiFi-problemen) ... Nej, allt som strular är fasen lika allvarligt. Tangentbordet ska inte bara lägga ner hela tiden, musen ska inte rycka så fort och efteråt jag synkat min K750i och datorn ska med all säkerhet inte låta så här mycket.

Blir så piss - verkligen. Har gett Apple chans på chans då jag köpt nya produkter. Snacka om att jag trots problemen varit en trogen kund. Det var ju till och med så illa att jag fick rabatt på nuvarande dator - och den strular den med. Godnatt liksom. =( Sade jag att jag även fick byta min nya iMac då den hade fysiska skador på foten med + att den såg utt att ha varit uppackad och använd när jag fick den? Bytte till den jag har nu, men ovan problem.

/Fredrik

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-23 01:43

Synd om dig

Hoppas min blir bra.. fattar inte hur Apple kan afforda att ha missnöjda kunder i huvudtaget nu när företaget växer så det knakar - farligt med rapporter om feeel.

Deras hårdvara kanske borde testats lite mera före den släpps..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-23 01:44

Ja justdet, häva och håva in en ny! Tänk om du har tur...

Ursprungligen av boris91:

Synd om dig

Hoppas min blir bra.. fattar inte hur Apple kan afforda att ha missnöjda kunder i huvudtaget nu när företaget växer så det knakar - farligt med rapporter om feeel.

Deras hårdvara kanske borde testats lite mera före den släpps..

Afforda? Du får utmärkelsen dagens onödigaste anglicism, grattis

Naturligtvis hade det varit bra om Apple kunnat fortsätta som förut med extremhög komponentkvalitet, egna fabriker och ordentlig kvalitetssäkring, men det ingen verkar inse är att pris och kvalitet hänger ihop. Förut kunde en konsument-Mac vara tillverkad på Irland eller i Californien, kosta runt tjugo tusen, och hålla i evigheters evigheter utan att fläktarna nöttes ut ens en gång. Nu är det nästan ingen som ens är beredd att betala hälften, så då blir det goddag Kina och outsourcing av tillverkningen som gäller. Apple har förmodligen inte haft något val eftersom resten av branschen gör likadant. Hellre Macar med halvtaskig kvalitet än inga Macar alls.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 00:22
Ursprungligen av Samuel K:

Afforda? Du får utmärkelsen dagens onödigaste anglicism, grattis

Tack, älskar att få utmärkelser!

Do jag?

Ursprungligen av Nifo:

Vet inte hur ni känner det - men jag har liksom tröttnat en gång för alla. Jag är ju en av många som haft rejäla problem med Apples produkter tidigare: X antal iBooks samt strul med en Mac Mini.

Nu sitter jag här med en iMac 20" Core 2 Duo - och jag är inte heller denna gång nöjd:

- Maskinen surrar på ett jobbigt sätt som hörs i ett medelstort rum.
- Fortfarande har jag superlåg signalstyrka airporten + att denna inte ansluter som den ska.
- Blåtandstangentbordet lever sitt eget liv och BT-musen kan jag ej använda efter synk med mobilen (hackar och blir superslö).

Var står datorn och på vilket underlag?
Vilken basstation har du?
Att blåtandstangentbordet lever sitt eget liv kan bero på störningar från mobiltelefon,trådlös telefon mikrougn eller dylikt.

  • Medlem
  • 2006-12-23 14:33
Ursprungligen av Simon Templar:

Var står datorn och på vilket underlag?
Vilken basstation har du?
Att blåtandstangentbordet lever sitt eget liv kan bero på störningar från mobiltelefon,trådlös telefon mikrougn eller dylikt.

Den står på ett matsalsbord i trä. Ingen vägg direkt bakom. Ljudet kvarstår om jag lyfter upp den.

Har en AP Express.

Krånglet med BT sker när jag synkar min mobil, men inte sjutton ska BT-musen störas av det?

/F

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 11:11

Jag har själv haft grava problem med iMac.. Har en Core 2 Duo, som jag fått utbytt 3 ggr (!)

Jag hävde därefter köpet med applestore, och köpte en imac över disk hos min lokala apple-försäljare istället. Jag förklarade för dem att jag fått problem med mina imac-datorer.. knäppande fläktar och felaktiga skärmar etc. och gjorde det klart för dem att om denna datorn inte var perfekt, så skulle jag ha en ny direkt på momangen!
Det gick de med på..

Den jag fick var perfekt.. inget strul med nåt.. (min 5e iMac)

Tänk på att alternativen du har till Mac, i regel strular och krånglar mer än vad mac gör..

Min BT mus hackar efter att jag synkat med telefon.
Brukar få vända på den, stänga av och sätta på.
Vänta 5s och klicka vänsterknappen så "hugger" den kopplingen direkt.

Allt annat funkar perfa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:31
Ursprungligen av Goflorp:

Min BT mus hackar efter att jag synkat med telefon.
Brukar få vända på den, stänga av och sätta på.
Vänta 5s och klicka vänsterknappen så "hugger" den kopplingen direkt.

Allt annat funkar perfa.

Med min mightmouse har det inte vart något problem efter synkning med t610 med bluethooth och macbook, så nog skall det fungera problemfritt alltid. Tolerara inget annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 16:38

Om du har handlat det på Apple Store kan det vara snabbare att häva köpet och köpa en ny.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:51
Ursprungligen av Yes:

Om du har handlat det på Apple Store kan det vara snabbare att häva köpet och köpa en ny.

Yes!!

Kan man häva köpet när man använt den?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-24 12:11

Ja, om du handlat på Apple Store och det är inom 14 dagar. Du behöver inte ens ange något skäl.

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-12-24 22:10

Hos mig har det gått betydligt mer än 14 dagar, men jag reklamerar skiten i så fall. Jag kan ge väl ge Apple någon / några veckor till för att komma med en lösning, men så kommer inte att ske - det är jag tyvärr säker på.

/Fredrik

1) W?fi problemet är troligen inte iMacens fel. Det är troligen AP:en som har gammal firmware. Min iMac hade samma problem tills jag uppgraderade AP:en till DD-WRT. Sen dess, inga problem inte ens från avstängt läge. Sändingsstyrkan kan jag justera samt ett par bättre antenner så har jag full mottagning.
2) Fläkt. Har du provat återställa NVRAM/PRAM och PSU? Sitter alla luckor som dom ska, t,ex, efter minnesuppgradering? Har du provat backa till 10.4.7?
3) Blåtand. Gör om parningen av enheterna och börja med telefonen. Ta bort alla parkopplingar, sätt i fräsha batterier och börja om.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2006-12-26 12:53

Hur uppgraderar jag min AP Express, mer än att köra senaste firmware? =P Kan detta problem lösas - så finns det inget att vänta på, hehe.

Fläkt ja...förutom det hummande, låga ljudet som jag tror ska vara det ENDA ljudet jag hör från datorn så finns där även annat "fläktaktigt" ljud. Kan ju vara så att datorn ska låta såhär, men som sagt den hörs i ett tomt rum av mellanstorlek.

Blåtanden: Tja...tangentbordet tappas titt som tätt, batterierna är okej. Har parat om vid flera tillfällen. Att musen får spatt (läs: blir seg och ryckig) under och efter att jag synkat mobilen - är ju helt sjukt.

Fler råd?

Tack för ditt svar.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Blåtanden: Tja...tangentbordet tappas titt som tätt, batterierna är okej. Har parat om vid flera tillfällen. Att musen får spatt (läs: blir seg och ryckig) under och efter att jag synkat mobilen - är ju helt sjukt.

Inte alls eftersom inget trådlöst är störningsfritt...

  • Medlem
  • 2006-12-26 19:52

Eh...va? Det vet jag med, men så här beter sig inte andra iMacar. Sorry...

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 00:08

Någon som har tagit upp problemet med den ryckiga musen i samband med parkoppling till en mobilteefon med mac supporten?

  • Medlem
  • 2006-12-27 16:23
Ursprungligen av atomlab:

Någon som har tagit upp problemet med den ryckiga musen i samband med parkoppling till en mobilteefon med mac supporten?

Självklart!

/Fredrik

Verkar för min del som om jag får problem med ryckigheten när mina batterier är lite sletna....strax innan byte så kan det surna till.

Skickat filer mellan telefon och K810i idag som bara den, inte minsta lagg/ryckighet i musen.

rycker det ofta i musen ordineras pojkvän
(sorry kunde inte låta bli...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 10:37
Ursprungligen av Goflorp:

Verkar för min del som om jag får problem med ryckigheten när mina batterier är lite sletna....strax innan byte så kan det surna till.

Skickat filer mellan telefon och K810i idag som bara den, inte minsta lagg/ryckighet i musen.

rycker det ofta i musen ordineras pojkvän
(sorry kunde inte låta bli...)

Och vad sa dom då?

Btw så har jag nu och då nyladdade 2700mha uppladningsbara batterier.

  • Medlem
  • 2006-12-28 12:23

Har kollat battstatus och den är okej både på tangentbord och mus. Har varat väldigt länge om ni frågar mig.

Vad Apple sade? Tja..de hade inte någon lösning.

/Fredrik

1
Bevaka tråden