Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för glosinlärning?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program för glosinlärning till Mac? Något som liknar Vokabel till PC kanske? Något överhuvudtaget? Marknaden verkar i mina ögon lite tunnsådd på detta område. Hur gör ni andra (studenter) för att lära er glosor? Läser innantill? Startar Parallels? Bootcamp? Lite långsökt kanske..

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-25 22:31

Oj, jag började på ett sånt här program för läääääänge sen, men tröttnade eftersom jag inte kände att jag kunde mäta mig med marknaden. Kanske läge att ta upp snart igen?

Ursprungligen av HannesP:

Oj, jag började på ett sånt här program för läääääänge sen, men tröttnade eftersom jag inte kände att jag kunde mäta mig med marknaden. Kanske läge att ta upp snart igen?

Ja, jag kan sponsra verksamheten!

Vokabel var bara ett förslag, men ProVoc verkar inte långt ifrån. Tack för tipset dala!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-26 00:00

Jag vet inte vad det är för funktioner i Vokabel som du är ute efter, men ProVoc är det bästa glosprogram som jag provat. Kolla in det.

http://www.arizona-software.ch/applications/provoc/en/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-26 12:48
Ursprungligen av dala:

Jag vet inte vad det är för funktioner i Vokabel som du är ute efter, men ProVoc är det bästa glosprogram som jag provat. Kolla in det.

http://www.arizona-software.ch/applications/provoc/en/

Håller med! Det är det absolut bästa glosprogram jag sett. Använder det själv ganska ofta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-12-26 17:04

När jag lär mig glosor går jag till ett tryckeri och ber dem att skära upp ett paket papper i en storlek som passar i en Fishermans Friend-ask av plåt. Sedan skriver jag en glosa per lapp och tar med mig tio stycken per dag. Då kan man använda en massa dötid till att lära sig glosor.

Fiffigt värre må jag säg, men när använder du denna teknik? För att verkligen studera språk eller mer för att hålla huvudet alert? Jag hade en japansk vän som alltid gick runt med anteckningsblock. Anteckningsblocket användes 24/7, i alla möjliga och omöjliga situationer - ett värdefullt redskap till kunskap. Dina lappar påminner mig om hans anteckningsblock.. Häftigt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-12-26 19:29

Jag har använt lapparna i två omgångar - båda gångerna för att bygga upp ordföråd som komplement till vanliga språkstudier. Jag funderade då på att skaffa lappar i en annan färg för de grammatiska reglerna jag behövde lära mig utantill men det blev inte av.

Det är bra med lappar eftersom man övar både till och från det nya språket beroende på vilket håll man vänder lappen. Dessutom tycker jag att listor är sämre eftersom man kan orden bara om de kommer i rätt ordning. Lapparna går ju att blanda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 21:39

personligen använder jag zdt, för kinesiska flashcards. Gratis och kan laddas från http://zdt.sourceforge.net

1
Bevaka tråden