Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att organisera sig

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Har kommit fram till att jag behöver ett program för att får ordning på mig själv och alla projekt som snurrar runt.

Mail, postitlappar och långa listor på A4 runt om kontoret håller inte längre, så vad jag behöver är ett program för att just organisera mig.

Det bör vara sjukt enkelt att använda, och det bör finnas möjlighet att ange vem som är ansvarig för en viss uppgift, datum för när den ska vara klar och vilken prioritet den har. Det bör också vara möjligt att lägga till uppgifter inom olika kontexter, t ex arbete, hemma, shoppa och övrigt...

Jag har tittat på ett program som heter EasyTask Manager från Orion, som verkar mycket lovande men har ett par allvarliga buggar, eller brist på funktioner, som får mig att vända mig till forumet för tips på ytterligare applikationer... Ett par buggar jag anser easytask manager har:

* man kan inte dra och släppa projekt eller uppgifter
* ingen papperskorg för raderade items
* om man tar bort ett projekt så finns fortfarande uppgifterna inom detta kvar, så skapar man ett andra projekt med samma namn är det redan populerat med uppgifter
* due date fungerar inte, medans start date är vad uppgifterna listas efter

Med mera, med mera. Innan någon frågar: ja - jag har rapporterat dessa och fler därtill till Orion.

Så, vilka program använder ni för att "Få Saker Gjorda"? Alla tips välkomna, inga för obetydliga

Vh

/.scoot

Har utvärderat diverse GTD-apps jag hittat via 43 Folders, men ännu inte hittat något jag föredrar över penna och pappar. Väntar på att kunna testa OmniFocus...

När jag på senvåren fick ett organiseringsryck använde jag OmniOutliner, som fanns med när jag köpte MacBookPro, och tyckte det verkade ganska bra. Sen kom sommaren ... och ja, det var det rycket. Så är det alltid och har inget med programmet att göra.

http://www.omnigroup.com/applications/omnioutliner/

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-12-25 23:14

Projektplanerare

Ursprungligen av scooterbabe:

Så, vilka program använder ni för att "Få Saker Gjorda"? Alla tips välkomna, inga för obetydliga

Vh

/.scoot

Hej Petra;

Jag håller också på att leta efter ett sådant program. För mig vore det bästa om Entourage hade en lite bättre projektplaneringsdel. Det skulle vara oslagbart att ha allt i ett, så att säga. Jag använder själv AppleMail, iCal och Adressboken med skulle släppa dessa tre direkt om Entourage höll måttet.

Jag har tittat närmare på två olika programvaror:

Daylite tycker jag verkar som en bra mellanting mellan kompetent och okomplicerat.
Merlin tycker jag verkar mest kompetent men även lite väl många onödiga funktioner för en enklet person att luta sig mot. Vore jag ett större företag skulle jag definitivt satsa på Merlin.

Jag hade hoppats på att Apple i Leopard skulle göra en samlat app av iCal, Mail och Adressboken. Det har Crm4mac försökt sig på utan större framgång.

Hör gärna av dig om du hittar nått bra till mikkel@nordensfotoskola.com

Hälsningar, Mikkel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 12:18
Ursprungligen av Mikkel:

Daylite tycker jag verkar som en bra mellanting mellan kompetent och okomplicerat.

Detta program tycker jag sträcker sig över domäner som ligger utanför området organisera sig (själv). Därför känna det väldigt omfattande och stort med en och annan onödigt funktion.

Ursprungligen av Mikkel:

Merlin tycker jag verkar mest kompetent men även lite väl många onödiga funktioner för en enklet person att luta sig mot. Vore jag ett större företag skulle jag definitivt satsa på Merlin.

Och det är väl just det som Merlin är bara på: större företag. Men frågan var ju att organisera sig själv. Dessutom saknar ju Merlin saker som underlättar för mig att få saker gjorda (som ju var urspungsfrågan).

Ursprungligen av Mikkel:

Jag hade hoppats på att Apple i Leopard skulle göra en samlat app av iCal, Mail och Adressboken. Det har Crm4mac försökt sig på utan större framgång.

Just CRM (customer relationship management)är väl inte vad jag vill klassa mig själv som: kund...

Jag använder Entourage, eftersom det innehåller det mesta av grundfunktionaliteten rakt ur lådan, och dessutom är effektivt att jobba med. Precis som Mikkel säger så skulle det behöva utvecklas ytterligare lite på projektsidan, till exempel för att innehålla Gannt-scheman, men även med de begränsningarna så är Entourage en väldigt bra "Organizer".

För mitt eget bruk så har jag kompletterat det med ett par egenutvecklade applescript som tar ut sammanställningar/tidrapporter för projekt, samt för att sköta kopplingen till FileMaker (där jag gör bl.a. fakturering)

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-27 12:26

En lite annorlunda lösning är VoodooPad från Flying Meat Software. Det fungerar som en lokal wiki-sida. Jag använder det inte själv, men det verkar väldigt coolt. Lite svårt att förklara hur det fungerar, så jag tycker att du ska testa det:
http://flyingmeat.com/voodoopad/

Omnifocus kommer i beta snart och kan vara värd att titta närmare på. Den som är intresserad kan registrera sig och köra alphan. www.omnigroup.com

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 10:31
Ursprungligen av scooterbabe:

Jag har tittat på ett program som heter EasyTask Manager från Orion, som verkar mycket lovande men har ett par allvarliga buggar, eller brist på funktioner, som får mig att vända mig till forumet för tips på ytterligare applikationer... Ett par buggar jag anser easytask manager har:

* man kan inte dra och släppa projekt eller uppgifter
* ingen papperskorg för raderade items
* om man tar bort ett projekt så finns fortfarande uppgifterna inom detta kvar, så skapar man ett andra projekt med samma namn är det redan populerat med uppgifter
* due date fungerar inte, medans start date är vad uppgifterna listas efter

Men då har du ju börjat leta lite i allafall...

Ursprungligen av scooterbabe:

Så, vilka program använder ni för att "Få Saker Gjorda"? Alla tips välkomna, inga för obetydliga

Jag skulle nog skriva "getting things done" i sökfältet på MacUpdate.com (för då kommer bla din EasyTask Manager fram). Det jag valde är iGTD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 11:04

Har kört iGTD ett tag och är nöjd, framförallt med Quicksilver pluggen,
Jag har ställt in det så här:
 + mellanslag öppnar QS
. drar igång textinmatning, som jag har hierarkiskt flyttat upp så att den inlagda texten hamnar i inboxen i iGTD.
Man kan kopiera från valfritt program.

Kolla även kinkless . com för ytterligare tips

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 14:31

iGTD + Quicksilver + MailTags2 är vad som gäller hos mig för tillfället.

Omnifocus blir skarp om några veckor och de har dragit igång försäljningen, halva priset erbjuder de dem som "förbeställer".

Senaste numret av MacWorld har en artikel om just detta, Mail, iCal, QuickSilver och iGTD.

1
Bevaka tråden