Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag bryta av pinnarna i adaptern?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-18 09:39

Hej!

Jag köpte nyligen en MacBook med tanken att jag skulle koppla min 21" CRT skärm till den.

Jag kände mig smart så jag köpte en Mini DVI till DVI adapter med tanken att jag sedan skulle kunna fästa en DVI till VGA adapter på den som jag äger sedan tidigare. Men tji fick jag när det visade sig att adaptrarna inte vill penetrera varandra.

Problemet är de fyra små piggarna på VGA adaptern som det saknas hål för på DVI adaptern (se bilder nedan).

Min fråga lyder: skulle jag kunna bryta av de fyra små piggarna så att VGA adaptern funkar på DVI adaptern eller är jag helt enkelt tvungen att köpa en MiniDVI till VGA adapter från applestore för ca 200kr?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 11:23
Ursprungligen av Qalle:

Hej!

Jag köpte nyligen en MacBook med tanken att jag skulle koppla min 21" CRT skärm till den.

Jag kände mig smart så jag köpte en Mini DVI till DVI adapter med tanken att jag sedan skulle kunna fästa en DVI till VGA adapter på den som jag äger sedan tidigare. Men tji fick jag när det visade sig att adaptrarna inte vill penetrera varandra.

Problemet är de fyra små piggarna på VGA adaptern som det saknas hål för på DVI adaptern (se bilder nedan).

Min fråga lyder: skulle jag kunna bryta av de fyra små piggarna så att VGA adaptern funkar på DVI adaptern eller är jag helt enkelt tvungen att köpa en MiniDVI till VGA adapter från applestore för ca 200kr?

Du måste tyvär skaffa dig en ny adapter minidvi->vga då den andra adaptern edast skickar bildsignalen digitalt och inte både digitalt/analogt.
Jag trodde nämligen som dig förut

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-18 11:27

Fan, jajja, Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-25 16:29

De pinnar som du vill bryta av är bland de som krävs för analog signal:) Så tyvärr, som tidigare konstaterats är svaret nej.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 17:16

Hur kan man ens komma på tanken???

Yes!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-25 23:48
Ursprungligen av Yes:

Hur kan man ens komma på tanken???

Yes!!

Tja, hade det omvända förhållandet varit sant så hade det faktiskt fungerat.
Man måste ibland ge poäng för innovativt tänkande, även om Qalle inte hade hela den tekniska bakgrunden klar för sig. Men han frågade faktiskt först, innan han började bryta av "pinnar".
Eller som vi säger inom elbranschen, friskt kopplat, hälften brunnet

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-29 14:55

Haha, har hållt på att mixtar med sladdar en del, gjort om VGA sladdar till S-Video sladdar och skarvat allt möjligt.

Och det jag lärt mig av det är väll att vilja, våld och silvertejp ofta kan appliceras på elektronik ibland!

1
Bevaka tråden