Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera olika bibliotek med iTunes?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem som jag hoppas skall kunna lösas. Har en linux filserver där jag har mp3:or på, dessa är utdelade som en itunesdelning och har inga problem att spela dem via itunes från min macbook. Dock gillar jag inte att man inte kan se olika kategorier utan allt är bara en stor lista. Planen är nu att köra en vanlig nätverksdelning och lägga in mp3:orna i itunes, men när jag inte är hemma och är ansluten till servern vill jag slippa se dem.

Går det att skapa två olika musikbibliotek? Ett lokalt och ett för filservern? Eller hur löser jag detta? Någon som har något förslag?

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-11-23 16:12
Ursprungligen av hallogallo:

Har ett problem som jag hoppas skall kunna lösas. Har en linux filserver där jag har mp3:or på, dessa är utdelade som en itunesdelning och har inga problem att spela dem via itunes från min macbook. Dock gillar jag inte att man inte kan se olika kategorier utan allt är bara en stor lista. Planen är nu att köra en vanlig nätverksdelning och lägga in mp3:orna i itunes, men när jag inte är hemma och är ansluten till servern vill jag slippa se dem.

Går det att skapa två olika musikbibliotek? Ett lokalt och ett för filservern? Eller hur löser jag detta? Någon som har något förslag?

Jag har samma fundering och hoppas att någon har en smidig lösning. Sitter med en MacBook som har en del musik på hårddisken, och när jag är hemma är även en extern hårddisk inkopplad med massa musik, samt massa musik på vårat lokala nätverk. Men när jag är ute på språng vill jag i itunes kunna sortera fram den musiken som finns direkt på datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 16:33

Vet inte om ni är ute efter just denna funktionen, men om man startar upp iTunes med "alt" nere så kan man skapa fler bibliotek, det är också så man gör sedan när man vill välja vilket bibliotek man vill öppna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-06 09:32
Ursprungligen av blueser:

Vet inte om ni är ute efter just denna funktionen, men om man startar upp iTunes med "alt" nere så kan man skapa fler bibliotek, det är också så man gör sedan när man vill välja vilket bibliotek man vill öppna.

Urgammal tråd det här, men jag spinner vidare på frågan... Om man nu använder sig av flera olika bibliotek, vilket/vilka av dem synkas då med iPhone om man ansluter en sådan?

Ursprungligen av lensv:

...Om man nu använder sig av flera olika bibliotek, vilket/vilka av dem synkas då med iPhone om man ansluter en sådan?

Det bibliotek som för närvarande är det aktuella/aktiva i iTunes.

låter som det vore ngt. hur funkar det när man har två bibliotek, startar man sen upp itunes med alt nere och väljer vilket man vill starta med?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 19:33

Japp. Har du mer än ett bibliotek sen och startar utan alt nere så öppnas senaste
biblioteket du hade öppet.

Gjorde som du sa och skapade ett nytt bibliotek, som ligger på i datorn. Det gamla, som ligger på en extand hårddisk verkar nu inte kunna öppnas i iTunes. Det står rätt sökväg i inställningarna, men finns ingen musik i iTunes fönstret. Alla filerna ligger dock kvar. Vet någon hur detta kan avhjälpas?

Ursäkta, förstod nu vad min fråga bör vara. Kan man ha flera iTunes Music mappar på olika ställen?

Senast redigerat 2006-12-24 02:16
  • Medlem
  • Öland
  • 2006-12-24 08:46

Tja! Finns ett öitet program som gör just detta:

Libra har jag för mig det heter. Funkar finfint...

Så här använde jag det:

1. När jag var hemma och kopplad till min stora externa HD hade jag all min musik på den och körde ett bibliotek via den.

2. När jag var ute på vift med min PB 12" så hade jag de mest "nödvändiga" låtarna på ett internt bibliotek.

Det är bara att stänga av iTunes, öppna Libra och välja bibliotek så fixar programmet allt. Du kan ha hur många bibl. du vill

God Jul //Filip

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-07 09:13

Okej, så det går alltså inte att få ner mer än ett bibliotek i den synkade enheten?

Det är möjligt att det finns program som gör att flera bibliotek kan vara aktiva samtidigt, men jag tvivlar på det.

De program/verktyg som nämnts i den här och i andra trådar gör ju bara att man kan växla mellan olika bibliotek - men fortfarande är bara ett bibliotek aktivt åt gången.

1
Bevaka tråden