Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation av Airport Express?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er.

Har nu varit o köpt en Airport Express och behöver lite hjälp att installera denna.
Det följer med en installations cd som jag inte får att fungera.
Jag får upp ett felmeddelande när jag försöker välja "Install Airport and iTunes"
"Det finns inget förvalt program att öppna dokumentet "AirPort.mpkg"

Grejjen är att jag får det fungera utan att installera men jag kan inte välja att ansluta denna som slav till mitt befintliga nätverk.

Vad göra? Är en newbie på mac som det kanske märks

MVH
Andreas

Cd´n ska du inte behöva. Airport Inställningsassistenten. Har du gjort det?

Kör programmet "Airport installationsassistent" som ligger i mappen "programverktyg" under "program". Go jul!

Det finns ingen mapp som heter programverktyg där??

MVH
Andreas

Verktygsprogram heter det. Annars går du upp i Högra hörnet på skrivbordet. förstoringsglaset och sök på Airport istalleraren så kommer det upp.

Spotlight hittar tyvärr inget med Airport??
Kommer åt "Airport hjälp" och sedan när jag klickar på Inställningsassistent kommer
en ruta upp som talar om att objektet inte kan öppnas eller är avaktiverat eller inte installerat??

Är verktygsprogram något man måste installera själv eller följer det med som standard??
Verkar som denna inte finns på min dator. Hur kollar jag detta?

MVH
Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:51
Ursprungligen av Andreas Linder:

Spotlight hittar tyvärr inget med Airport??
Kommer åt "Airport hjälp" och sedan när jag klickar på Inställningsassistent kommer
en ruta upp som talar om att objektet inte kan öppnas eller är avaktiverat eller inte installerat??

Är verktygsprogram något man måste installera själv eller följer det med som standard??
Verkar som denna inte finns på min dator. Hur kollar jag detta?

MVH
Andreas

Låter skumt, det skall ligga där. Har du tagit bort något från din OS X istallation. Vilken OS X version har du?

OSX 10.4.8
Mac Mini /Intel

Mig veterligen har jag inte plockat bort några program.

Finns det någon funktion dår man kan återställa OSX utan att den rensar bort installerade program (office, vlc, msn osv) och dokument (film, musik, bilder osv)??

MVH
Andreas

Jag har nu löst det genom ominstallation av OSX.....
Jag trodde man skulle slippa detta med ominstallation av OS en gång i månaden nu när man kör Mac...

Tack för hjälpen iaf.

/Andreas

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 16:36

Du hittar det i " Program-Verktygsprogram-Airprt Inställningsassistenten".
Lycka till!

Yes!!

Ursprungligen av Andreas Linder:

OSX 10.4.8
Mac Mini /Intel

Mig veterligen har jag inte plockat bort några program.

Finns det någon funktion dår man kan återställa OSX utan att den rensar bort installerade program (office, vlc, msn osv) och dokument (film, musik, bilder osv)??

MVH
Andreas

Under installationen klickar du på Alternativ => Arkivera och installera. Då installeras OS X och den gamla systemmappen plockas bort. Alla program, konton, inställningar och filer finns kvar.

För att öppna AirPort.mpkg som du nämner i ditt inledningsinlägg krävs programmet Installer (Installeraren på svenska). Det programmet administrationsverktyget till AirPort-stationer finns i mappen Utilities (Verktygsprogram) som normalt finns i mappen Applications (Program). Den mappen medföljer alltid i en installation av OS X så om du inte hittar den har du eller någon annan tagit bort den.

Så visst slipper du att installera om OS X en gång i månaden, men det förutsätter ju att du inte tar bort de delar du behöver.

Tog första bästa tråden att posta min fråga i!

Summerar mitt problem som ett generellt problem.
Vad bör jag tänka på ifall jag tar med mig min APE till vänner och vill sitta trådlöst hos dem?
Behöver några andra inställningar göras för att jag ska komma åt nätet?
Alla råd är välkommna!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 16:11

Troligen ingenting.
Hör av dig igen annars.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Troligen ingenting.
Hör av dig igen annars.

Yes!!

Ellehur, troligen ingenting - tycker jag också.
Varför ska allt fungera så smidigt och enkelt här hemma, men inte hos andra?
Men jag återkommer när jag stöter på problemet nästa gång.

Läs mitt problem i posten två steg uppåt.
Jag behöver - Nu! Uppskattar om någon kunde hjälpa mig live ifall någon har lösningen!
Skicka PM för övrigt

EDIT: Fick ta till sista utvägen - gjorde en reset på APE.
Läste sen att man kan skapa olika profiler för olika platser som man tar sin APE till. Återstår att se om det fungerar.

Senast redigerat 2006-12-29 22:34
1
Bevaka tråden