Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skruva isär skärmen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, efter några veckor med min allra första Mac så hände en jäkligt sjuk grej. Såg helt plötsligt att det var något kryp som kröp på insidan av skärmen typ nån liten liten lus eller något, fick panik och istället för att låta den kanske krypa ut av sig själv så tryckte jag på skärmen så den krossades. Men självklart nu så är det en liten liten prick på skärmen, visst den är liten men den stör mig sjukt mycket! Undrar om man skall våga sig på att skruva isär skärmen och skrapa bort kadavret? Är det en knepig procedur förenat med stora risker att inte få ihop datorn eller? Känns ju lite overkill att skicka in den till Apple bara för den saken?

Tack på förhand!

Overkill blir det när du ser priset på operationen.
Detta faller utanför alla garantier som finns så det blir till att betala ur egen ficka.
Vad är det för maskin vi pratar om?
LCD får vi hoppas... Bärbart så är det trångt om härligheten inuti i skärmen.
Jag kommer inte ihåg om du måste montera isär datorn innan du kan meka med skärmen men jag kan inget säga innan jag vet vad det är för dator.

Ja de finns nog begränsat med småkryps-klausuler inskrivet garantiavtalet...

Det är en MBP 17'' Glossy....ser ju två skruvar längst ner på skärmsidorna men dessa kommer man inte åt förrens man skruvat bort hela skärmen från själva datorn tror jag...shit det här känns lite som att jag är ute på hal is, men det är helt sjukt irriterande med den lilla pricken...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-23 16:24
Ursprungligen av Victor_Ward:

Ja de finns nog begränsat med småkryps-klausuler inskrivet garantiavtalet...

Det är en MBP 17'' Glossy....ser ju två skruvar längst ner på skärmsidorna men dessa kommer man inte åt förrens man skruvat bort hela skärmen från själva datorn tror jag...shit det här känns lite som att jag är ute på hal is, men det är helt sjukt irriterande med den lilla pricken...

Du kommer inte åt dom förens du tagit av topplaten och sen tagit av skärmen. När du lossat dessa kommer du få bänsa upp bakstycket på skärmen innan du kan göra något mer. Frågan är om du öht kommer komma in så djupt att du kan få ut djuret.

Gör du detta själv är det dock tack och hem till garantin.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-23 15:32

http://www.ifixit.com/

Kolla där, finns instruktioner för det mesta.

Var jag du skulle jag lämna in datorn så får en tekniker öppna den o plocka ut de som går att plocka ut, du lär ju inte behöva byta nåt eftersom skärmen fortfarande är hel? Då är de bara arbetstid du betalar, typ 1-2h, bra mycke billigare än att göra de själv, sabba garantin, och kanske ha sönder nåt om man har otur..

Ursprungligen av Johan S:

Var jag du skulle jag lämna in datorn så får en tekniker öppna den o plocka ut de som går att plocka ut, du lär ju inte behöva byta nåt eftersom skärmen fortfarande är hel? Då är de bara arbetstid du betalar, typ 1-2h, bra mycke billigare än att göra de själv, sabba garantin, och kanske ha sönder nåt om man har otur..

Jo vid närmare eftertanke så är nog ditt råd bäst, kanske fel att vara dumsnål i det här läget. Schysst, tack för rådet.

Ursprungligen av Victor_Ward:

Hej, efter några veckor med min allra första Mac så hände en jäkligt sjuk grej. Såg helt plötsligt att det var något kryp som kröp på insidan av skärmen typ nån liten liten lus eller något, fick panik och istället för att låta den kanske krypa ut av sig själv så tryckte jag på skärmen så den krossades. Men självklart nu så är det en liten liten prick på skärmen, visst den är liten men den stör mig sjukt mycket! Undrar om man skall våga sig på att skruva isär skärmen och skrapa bort kadavret? Är det en knepig procedur förenat med stora risker att inte få ihop datorn eller? Känns ju lite overkill att skicka in den till Apple bara för den saken?

Tack på förhand!

HAHAHA, ursäkta om jag gottar mig åt detta, ditt rätt tragiska öde, men det var fasen den bästa läsningen på hela dagen.
Skrattade så jag grät!
Antar att du kan ta det som en komplimang, för det var jäkligt roligt formulerat.
Hoppas det fixade sig!
Och om du ändå känner för att "vara dumsnål" så kan jag varmt rekomendera ifixit.com och deras howto's, dom har koll!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 01:01

Hehe! Precis när jag läste denna tråden började det krypa på min skärm! Som tur var visade det sig att krypet var på utsidan av skärmen.

Hur gick det med krypet egentligen? Gör "vanliga" serviceställen sånna ingrepp?

De erfarenheter jag har av LCD-paneler(när man väl plockat ut dem ur datorhöljet) är väl att det är rätt så lurigt att öppna upp dem utan att få in ännu mer skit mellan alla lager i panelen.

Eller har glossy-skärmarna ett extra ytskickt som inte är integrerat i själva panelen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 01:58

Man behöver inte montera loss någonting på "datordelen" för att få åtkomst till monitorn. Skruvarna i nederkant kommer man åt ändå bara man tar sig lite tid. Att sen därifrån ta sig till skärmsidan innebär nog en hel del pillande, jag vet inte heller hur pass känslig själva panelen är för att böjas mm.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-05 02:59

Att bara lämna in den pga att det är en litet märke på displayen utan att säga att du vet vad som orsakat det fungerar antagligen bäst! Det syns antagligen att det inte är några skrapmärken på utsidan och LCDn är hel så de kan inte direkt säga att det är ditt fel..

1
Bevaka tråden