Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20" G4 dött logikkort?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en iMac G4 20" 1,25GHz som inte längre startar, den sista tiden startade den fram till OS X boot-äpple och sedan kernel panic, bytte hårddisk, samma sak från tiger-dvd, panther dvd och allt möjligt. Lyckades installera Tiger via annan dator med target-mode, det gick bra, men att boota från datorn gick inte heller då. Nu kommer den inte ens såhär långt, datorn tänds igång allt snurrar på men ingen bild. Logikkortet verkar alltså vara dött.

Nu har jag fått offert på det kostar att laga, det ligger på över 5000kr plus moms, vilket är en kostnad jag är redo att betala men jag tänkte ändå höra här om någonhar en likadan dator att sälja, ett logikkort eller bara några tips om andra lösningar som jag kanske borde kolla på. Det är ganska bråttom då ett utbyteskort troligvis blir beställt imorgon fredag.

Tack för era tips!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 20:20

Dator.

Ta det på hemförsäkringen.
Brukar bara vara 1500:- självrisk.

Eller köp ett beg logic kort på ebay.

B.D:cool:

Jag tror inte hemförsäkringen täcker det faktiskt Och den proceduren orkar jag inte med. På eBay finns också men där ligger det på samma summor ungefär, plus att folk inte gärna skickar till Sverige och om de gör så finns risken för tullkostnader + att jag inte vet om jag blir rippad. Får nog lämna in datorn, delarna är nu beställda iaf.

Tack för tipset iaf och god jul bodahl

Hej hej!
I morse slutade plötsligt min iMac G4 15" 700Mhz att fungera. Dvs på skärmen syntes endast ränder i regnbågens alla färger. Efter en stund övergick det i tunna skyar av blått och vitt. I mitt lokala nätverk kunde jag ju fortfarande nå datorns hårddisk via min andra Mac, en PowerBook G4 Titanium. Hoppas att denna dator håller ett tag till.
Det är en lättnad för mig att veta att det är logikkortet, efter av vad jag har läst i ovanstående diskussion. Jag köpte min iMac G4 för 5000 kronor begagnad. Så att laga den tror jag inte är ekonomiskt-tekniskt försvarbart. Jag sparar till en ny iMac Intel Core Duo istället.

Hej då

Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

Hej hej!
I morse slutade plötsligt min iMac G4 15" 700Mhz att fungera. Dvs på skärmen syntes endast ränder i regnbågens alla färger. Efter en stund övergick det i tunna skyar av blått och vitt. I mitt lokala nätverk kunde jag ju fortfarande nå datorns hårddisk via min andra Mac, en PowerBook G4 Titanium. Hoppas att denna dator håller ett tag till.
Det är en lättnad för mig att veta att det är logikkortet, efter av vad jag har läst i ovanstående diskussion. Jag köpte min iMac G4 för 5000 kronor begagnad. Så att laga den tror jag inte är ekonomiskt-tekniskt försvarbart. Jag sparar till en ny iMac Intel Core Duo istället.

Hej då

Tråkigt :/ Ska du göra dig av med datorn så skicka ett PM till mig.

Jag har ett helt Mac-museum här. Jag hör av mig när det blir aktuellt.

God Jul o Gott Nytt År

Niklas

Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

Jag har ett helt Mac-museum här. Jag hör av mig när det blir aktuellt.

God Jul o Gott Nytt År

Niklas

Gott nytt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-23 13:48
Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

Jag har ett helt Mac-museum här. Jag hör av mig när det blir aktuellt.

God Jul o Gott Nytt År

Niklas

Coooolt! Har du en lokal eller är det en massa hemma bara?

Och säljer du en G4 Globe möjligen?

Nej, inget ritkigt museum, bar en massa grejer ståendes hemma. G4 "Globe", är det den iMac G4 "klotmodellen" du menar? Ja, den har jag , fast troligen fungerar inte logikkortet. det är därför jag gav mig in i denna diskussion. Nu blir det en iMac Intel Core Duo för mig serru! Plus min gamla kära PowerBook G4 som jag hoppas håller än ett tag. Jag har en gammal Performa 6400 som tutar och går, lite långsam kanske. Utrustad med nätverkskort och USB-kort. Jag har en gammal Quadra 900, den tidens riktiga krutpaket. Ingent av ovanstående använder jag juu idag. De bara står och tar plats.
God fortsättning!

1
Bevaka tråden