Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska du äta på julafton?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-21 21:24

Jag har tänkt i andra banor i år, det blir ingen traditionell julmat i det här huset.
Grejen är väl att jag aldrig har tyckt att julmat är en kulinarisk höjdare. Det är en massa vardagsmat som är uppställt på ett långbord som man måste köa till. Är det hemlagat kan det vara riktigt gott och de restauranger som fixar allt själva är bäst.Jag var på ett julbord med jobbet häromsistens på Hennickehammar som är känt för sitt fina julbord, det blev en stor besvikelse kan jag säga.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är med folk som tycker att detta med julbord är så fantastiskt. Egentligen är det ju bara vardagsmat fast med finare upplägg och mycket att välja på.

Sedan ska man äta det en gång till, på julafton. Vem är sugen på det då? Inte jag iaf.
Här ska ätas enbart skaldjur! Gratinerade havskräftor, hummer Tormidor, musslor marinières och några stora feta räkor, bröd, ost och en massa vin!
Sådeså...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-12-22 13:36
Ursprungligen av Picasso:

Här ska ätas enbart skaldjur! Gratinerade havskräftor, hummer Tormidor, musslor marinières och några stora feta räkor, bröd, ost och en massa vin!
Sådeså...

Nyårskäk på julafton med andra ord?

Det lutar åt mat, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-22 15:27
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Det lutar åt mat, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Skönast idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-22 16:04

skinka, knäckebröd, köttbullar, rödbetssallad, must, senap, nubbe, pilsner, choklad. prinskorv, ost, GT, potatis, clementiner. Och sen en tupplur på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 14:39

Hummer Thermidor heter det. Det ska man äta på julafton. Och då ska det inte vara en förväxt räka från Kanada. Det ska vara en västkusk hummer som smattrar i badkaret och försöker nypas.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 17:37
Ursprungligen av Konrad:

Hummer Thermidor heter det. Det ska man äta på julafton. Och då ska det inte vara en förväxt räka från Kanada. Det ska vara en västkusk hummer som smattrar i badkaret och försöker nypas.

Jag vet att det heter så, halkade på t-bordet :eek:
Ska köpa en riktigt stor och fet en i morgon, när den är delad kommer den knappt få plats i ugnen!

nubbe

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 14:53
Ursprungligen av David Slättne:

nubbe

Ska du inte äta något då?

Ursprungligen av Konrad:

Ska du inte äta något då?

LaserAnders nya avatar ser smaskens ut. Den och en nubbe blir bra.

En kompis ill mig beskrev julmat som "Man får äta pålägg som om det vore vanlig mat" och det tyckte han var bra.

Själv tycker jag allt kött och grejer i kombination är smaskens, men det har nog till viss del att göra med att det är just julkänsla som gör det så gott.
En julskinmacka med senap och ett stort glas mjölk är dock alltid gott har jag upptäckt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 15:05

Juleskum

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 15:12

Har ni julgrannar? Se upp i så fall.

Senapssill från Kåseberga, köttbullar enligt Wretmanskt recept samt mammas rödbetssallad. Resten är mest dekoration.

Man kan ju toppa julbordet med Libanesiska meze i valda delar, Det är ju också plockmat. Eller thailändskt småplock för den delen.
Finns inga hinder all lägga till och dra ifrån tycker jag.

Julskinkan känns som ett "nödvändigt ont" Det är det sämsta grisköttet på året, om man inte köper någon specialare och rimmar själ. (Få förunnat att ha tid med)
Lutfisk kan man definitivt vara utan, urrk! Gelefisk:tveksam:
Fast sill - det är gott det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 16:41

Jag älskar julmat. Är trött på allt snack om att man ska variera julbordet. Byt ut maten på julbordet så är det ju inte julbord längre.

Ursprungligen av acke:

Jag älskar julmat. Är trött på allt snack om att man ska variera julbordet. Byt ut maten på julbordet så är det ju inte julbord längre.

Håller fullstndigt med! Men man ska ju inte tjyväta innan julafton, då tröttnar man.. Kanske...

Viktigast på julbordet:
-skinka
-köttbullar
-kokt potatis
-rödkål
-brysselkål

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 19:13
Ursprungligen av David Molarin:

Håller fullstndigt med! Men man ska ju inte tjyväta innan julafton, då tröttnar man.. Kanske...

Viktigast på julbordet:
-skinka
-köttbullar
-kokt potatis
-rödkål
-brysselkål

Glöm inte Janssons...

Ursprungligen av acke:

Jag älskar julmat. Är trött på allt snack om att man ska variera julbordet. Byt ut maten på julbordet så är det ju inte julbord längre.

Jaja, visst!
Men faktum är att vissa rätter kommer och går och så har det varit hela tiden, alltså hela 1900-talet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 00:07
Ursprungligen av acke:

Jag älskar julmat. Är trött på allt snack om att man ska variera julbordet. Byt ut maten på julbordet så är det ju inte julbord längre.

Det är ju samma sovel som du kan äta varje dag. Fett grisfläsk, gröt och potatis. Sill och en massa obegripliga rätter som plötsligt blir delikatesser. Som lutfisk t ex som är bland det vidrigaste man kan äta.
Det finns, enligt mitt tycke, inte ett enda julbord som är värt pengarna. Det är ju bara en massa skit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-22 17:07

En skinkmacka med senap kvällen innan julafton. Det är höjdpunkten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 20:49

I princip allt som finns på julbordet är ju mat man äter året runt, utom julskinkan kanske.
Enda skillnaden är väl att allt serveras på samma gång! Eller?

Ursprungligen av Picasso:

I princip allt som finns på julbordet är ju mat man äter året runt, utom julskinkan kanske.
Enda skillnaden är väl att allt serveras på samma gång! Eller?

Stuvad rödkål äter jag nog bara till Jul, men den måste man ha till skinkan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 20:59

Ja, det är ju sant förstås! Ligger inte du lite (g)risigt till?

Ursprungligen av Picasso:

Ja, det är ju sant förstås! Ligger inte du lite (g)risigt till?

Ja, det blir väl korv av hela mig snart....:">

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 22:11

Ja, håll i skinkorna för fan!:p

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-22 22:52
Ursprungligen av Picasso:

Ja, håll i skinkorna för fan!:p

Jag skiter i skinkorna.
Här är det saffransmorötter, brysselkål i senapsgrädde, rödkålsfräs och annat oumbärligt som utgör ryggraden. Skinka, köttbullar mm utgör bara pynt. Man tänker väl på den antropogena delen av klimatförändringen!
Naturligtvis ackompanjerat av inhemskt julöl. Annat dryckjom göre sig ej besvär. Förutom en liten dragnagel förstås.

Ursprungligen av Picasso:

Ja, håll i skinkorna för fan!:p

Haaahahaha! Ska göra mitt bästa!:D

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-12-22 22:37

Har du fått tag i någon hummer Picasso?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 23:03
Ursprungligen av onnyt:

Har du fått tag i någon hummer Picasso?

Nej, jag ska på hummerjakt i morgon! "Fiskbilen" skulle försöka få tag på en fet en...men de visste inte om det går att få fram. I värsta fall får det bli frysta förväxta kanadaräkor, de kan man väl fixa till så de smakar gott också!

Bevaka tråden