Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skapa nätverk hemma - Hjälp!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 14:00

Hej!

jag har idag en pc respektive en Imac kopplad till samma trådlösa router och surfar med dessa på Internet. Jag vill nu att dom skall kunna kommunicera med varandra och kunna föra över filer mellan dom. Frågan är då vad jag skall göra? Hur skapar jag kopplingen emellan dom?

Jag trodde i min enfald att jag kunde se respektive dator i "min dator" när de tillhörde samma trådlösa nätverk, men icke!

Tacksam för hjälp!

Mvh
Johan

Nu ska vi se.

Först så får du aktivera Windowsfildelning under Systeminställningar -> Fildelning.

Sen så får du se till att datorerna är i samma arbetsgrupp. På macen gör du det under Program -> Verktygsprogram -> Kataloginställning. På PC'n vet jag inte riktigt hur du gör, har för mig att det ligger under System -> Identifiering.

Macen delar automatiskt ut en mapp per användare (Delad heter den), vill du dela ut något annat så får du använda SharePoints.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 18:31

Mer hjälp...

Hej!

Tack för infon....stapplande steg framåt. När jag går in på "Program -> Verktygsprogram -> Kataloginställning"....Vad gör jag sen? Jag skulle behöva lite mer instruktioner.

Var hittar jag den delade mappen i MAC?

Mvh
Johan

Hej! Jag är kass på nätverk så detta är inget expertråd, men, jag har just fått ordning på just detta genom att istället dela ut macen vilket var busenkelt:

In på macens systeminställningar och sen Sharing (under internet/network) antar att det står fildelning om du kör på svenska. Under Services finns nåt som heter "Windows Sharing" som jag bockade i. Det var allt på mac-sidan. Notera det som står längst ner i rutan, en IP-adress och vilka användarkonton som kommer åt den.

I windows: Välj Run/Kör (eller använd adressraden i explorer) och skriv \\192.168.1.34 eller vilket nummer du nu har, så kommer det med lite tur upp en inloggninsruta. Här använder du det kontonamn du såg på macen och det lösen som du har där. Funkar det så kan du spara den som genväg och lägga på skrivbordet eller var som helst.

För att dela ut pc'n använde jag "guiden konfigurera nätverk" så den fick ställa in allt själv. Hur jag sen kommer åt den i osx har jag ingen aning om, (nån?) men när jag kör windows (intelmac) räcker det med att skriva den andra datorns namn typ \\kotten

Lite lustigt faktiskt att jag hittade en massa enkla guider på nätet som förklarade hur man delar ut saker men ingen som sa hur man kommer åt dom sen. Nu kanske nån som kan sånt här bör påpeka nåt om säkerhet etc också...

Hur man kommer åt en maskin på nätverket:

I Finder:
Gå -> Anslut till Server (Cmd-K)
Knappa in smb://IP-adress till windowsutdelning
Knappa in afp://IP-adress till macutdelning

Eller klicka på Nätverk längst till vänster i Finder-fönstret och sedan på Servers.

När servern (utdelningen) är ansluten kan du dra den till Skrivbordet för att skapa en Alias (Genväg) som kopplar upp till servern när den dubbelklickas.

För att förenkla uppkoppling från Windows till Mac bör de vara med i samma Arbetsgrupp (se inlägg ovan).

Använd Sharepoints (se inlägg ovan).

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 17:25

stort tack!

Hej!

Stort tack till allihopa! Nu skall det nog ordna till sig. Man e lite rudis efter alla år med PC...:p

God Jul!
Mvh
Johan

Ah, så nära var jag alltså. tack.

Johan då, hur går det för dig?

hur får jag in datorerna i samma arbetsgrupp? förstår inte det =/

Hej

På pc win xp gå till start välj Mina nätverksplatser sen under flycken Nätverksaktiviteter väljer du konfigurera ett hemanätverk eller litet kontorsnärverk (symbol ser ut som ett litet rödhus med nät kontakt under) då kommer du till Guiden konfigurera nätverk där väljer du nästa nästa på frågan om delade anslutningar svara ja nästa (dator namn mm) nästa (arbetsgrupp ) nästa aktivera fil och skrivare delning nästa nästa

sen tror att det är klart på pc xp sidan

mvh hanibal

tack, nu ligger datorerna i samma arbetsgrupp "MSHOME" men jag kan fortfarande inte komma åt de mappar som jag har delat ut i Windows Xp från min mac. jag har prövat att skriva "smb:\\192.168.1.2" i "anslut till server.

någon aning om vad felet är?

prövade att stänga av brandväggen i windows. så nu funkar det tack för allt!

nu har jag nog gjort någonting galet igen =/ helt plötsligt kan jag inte ansluta till mac:en från pc:n utan kommer endast åt mina pc-filer från mac:en. jag vill ju ha ett nätverk som funkar åt båda hållen. när jag skriver inte mac:ens ip i kör på pc:n får jag inte upp de mappar som är uttdelade utan bara "skrivare" och i "mina nätverksplatser" ser jag den mappen som heter "ludviglindberg på Ludvigs iBook" men när jag dubbelklickar på den får jag upp ett meddelande i stil med:

"du har inte åtkomstbehörighet till den här mappen"

tidigare när datorerna inte låg i samma arbetsgrupp och jag skulle ansluta till mac:en genom pc fick jag upp en ruta där jag skulle skriva i användarnamn och lösenord. denna kommer inte längre fram.

någon som vet vad jag ska göra? tack på förhand!

1
Bevaka tråden