Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SE W850i och Telia 3G

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 19:31

Köpte en sådan idag. Ska sitta i bilen i sex timmar upp till Falun imorgon. Måste ju ha nåt att göra på vägen. Fungerar bra att ansluta mot 3G nätet med hjälp av Ross Barkman's script (Mac -> mobil via blåtand -> 3G). Min fråga är om det finns någon möjlighet att "lura" Telia så att de tror att man surfar på mobilen när man i själva verket använder den som modem. En kille på Telia i Borlänge påstod i somras att det bara är att ställa in datorn att surfa via samma proxy som mobilen använder då man surfar via den.

Mvh

-- Daniel

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-12-26 15:32

Det spelar ingen roll. Operatörerna tar betalt för mängden överförd data oavsett vad den används till. Om den landar i din mobil eller dator varker ser de eller är intresserade av. Kostnaden brukar ligga på ca 15kr / MB på vanliga abonomang, så några timmars surfande i bilen kan bli tämligen dyrt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-29 11:23

Telia har en "drive" tom 31/12 där du betalar max 9 kr/dygn om du surfar via mobilen. Använder du mobilen som modem och surfar via datorn kostar det 12kr./MB. Detta erbjudande har förlängts gång på gång med ett par månader i taget. Kollar man inställningarna på datakonto i mobilen så ser man att den använder sig av en proxy. Har testat att ställa in denna proxy i datorn och kört package sniffing för att se om datatrafiken tar vägen via port 8080 ut från min dator. Verkar inte som om jag ställt in allt rätt. Ska se om de förlänger erbjudandet. I så fall kan det vara intressant att gå vidare med det.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-12-29 22:29

Värt att påpeka att maxtaxan på 9kr/dygn bara gäller inom Telia SurfPort och gäller inte när man surfar mobilt via sin dator.

Och från Telia.se "Nu har vi permanentat maxtaxan för Telia Surfport"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-26 22:40
Ursprungligen av Queux:

Värt att påpeka att maxtaxan på 9kr/dygn bara gäller inom Telia SurfPort och gäller inte när man surfar mobilt via sin dator.

Och från Telia.se "Nu har vi permanentat maxtaxan för Telia Surfport"

Men om man nu har valt Telia SurfPort i Bluetooth Internet? Kör man inte via det som Telia påstår kostar max 9kr/dag? Jag är själv inte övertygad, så det är därför som jag frågar.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-06-27 01:38

Jag tror att det är inom tjänsten Surfport som maxtaxan gäller. Man kanske skulle slå en signal till Telia, 90200.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-27 07:29

Precis. Jag ska under dagen ta mig tid och ringa Telia. Men frågan kom upp av den anledningen att Telia i sin prislista anger olika tariffer för

  • Datatrafik SurfPort: max 9kr/dygn (Online Rörlig inom Sverige)

  • Övrig datatrafik: 20 kr/MB

1
Bevaka tråden