Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cocktail raderade viktiga filer - hur får man dem tillbaka?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 13:55

Körde cocktail.
tryckte fel

files-->delete locked files

allt försvann

inkl mitt exjobb.....

går det att återställa och hur!!!?!?!?!?

massiv cred till den som hjälper mig!!!!

nu kommer det här förmodligen bli julhelgens kanske mest skrattframkallande inlägg för er som är bara lite smartare än jag, men nu mår jag rejält jävla dåligt...

hjälp

fort

tack tack tack

Använd inte datorn

Först och främst, stäng av datorn direkt, med knappen. Så att inget råkar skriva över det område där dina filer låg på hårddisken.

Du bör starta datorn i targetmode, sen koppla den till en annan mac med firewire och köra DiscWarrior eller liknande för att försöka få tillbaka filerna..

Boota från annan disk

Starta sedan upp från en annan disk.

Ett alternativ är CD, fast det gäller ju att man kan installera något program så man kan hitta filerna.

Jag rekommenderar programmen DataRescue II eller VirtualLab Data Recovery.

Inget av dom är gratis, men jag gissar att båda programmen har demoversioner så man kan testa om de kan hitta dina borttagna filer innan man behöver köpa det.

Med VirtualLab tror jag man kan köpa antal MB som man vill ha tillbaka, då blir det inte så dyrt om det är en mindre mängd.

Du hittar båda på ww.macupdate.com

Lycka till

vulpes, lider med dig!

Tråkigt att behöva säga det, men... backup? Har du möjligtvis mailat en kopia till din handledare eller något?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-30 19:11
Ursprungligen av capojava:

vulpes, lider med dig!

Tråkigt att behöva säga det, men... backup? Har du möjligtvis mailat en kopia till din handledare eller något?

haha att du skulle bli den förste att säga det...
givetvis har jag backuppat en del men inte den sista tidens arbete.

eftersom jag inte hade ngn annan enhet tillgänglig och blev livrädd när folk sa stäng av genast, så fick jag krypa till korset och lämnade in hela skiten till macsupport(ja det må låta som svordomar i gör-det-självarens öron) och dte kostade ju såklart en del

de lyckades gräva fram 72 GB på 55 GB ledig yta...jag förstår självfallet ingenting men dte ligger ju i linje medmina övriga datakunskaper.

tyvärr så försvinner ju all identifieringsmärkning från filerna så nu återtsår det roliga i att leta bland 72 gig blandad kompott

kul

nu måtte fan mitt exjobb ligga ngnstans annars har dte här inte varit ödan värt
tyvärr har ju alla mina prefernces filer försvunnit oxå så mail, kontakter osv har försvunnit och mig veterligen blir dte väldigt svårt för att inte säga omöjligt att hitta de igen?

tips?

filtilläggen är dock intakta och man ska kunna se storleken på filerna men filnamnen är tydligen uppfuckade å det grövsta.

gott nytt på mig liksom

tack till er som kom med tips
fortsätt gärna med det

Gav tråden en mer beskrivande rubrik.

Mod.

Vulpes, hur har det gått? Gick det att rädda filer?

1
Bevaka tråden