Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HATAR min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 12:53

Det är andra gången på några veckor som min MBP bara lägger ner totalt, vägrara starta, får bara upp en grå skärm med Äpplet på thats it,, sist slutade det med en total ominstallation. Blir väl samma sak igen, sedan skickar jag fan tillbaka skiten till Apple så får dom kolla igenom kalaset!

Vad är det för jävla skit Apple säljer numera... Apple luktar fan mer Dell än Dell själva!!

Synd att jag sålde min Powerbook 17"

Vet inte vad jag vill säga med detta,, så jag säger god jul..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 12:58

God Jul!

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 13:26

Ska ringa till Apple och vara en arg jävel idag..

Först tappar dom bort "en hasch pundare i holland snodde"" min försa beställning vilket gjorde att jag fick vänta 2 veckor längre än sagt, skulle fått den den 8/11 fick den istället den 23/11. Efter en 10 dagar så vägrara den att starta, får upp en massa konstiga grejer när den ska stata upp, installerar om rubbet, nu är det samma skit igen.

MÅNDAGS Jävla ex till dator..

Kan inte ha en dator som kräver en omistall 2 gånger i månaden..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 13:59

se det från den ljusa sidan. Du har alltid en fräsh installerad dator

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-22 14:03
Ursprungligen av atomlab:

se det från den ljusa sidan. Du har alltid en fräsh installerad dator

Härligt med humor på en fredag

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-22 14:21

Ingen som kan komma med något vettigare svar?

Synd för dig Fredric alltså, grymt tråkigt.. Tycker du kan ringa Apple och vara arg. Så jäkla trist att vissa datorer ska krångla så mycket för en person.. Total otur säger jag. Stå på dig så får vi se hur det går.. För sådant där är ju inte acceptabelt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 15:09

Skänk den till mig, enda rådet jag kan ge dig såhär på rak arm...

Antar att du har kollat upp hårddisken genom installations CDn -> Skivverktyg så det inte är något fel på den... (vet inte om det går på MBP men) har du kollat så att inga RAM-minnen sitter snett? Kör du med partitionerad hårddisk? RAID? Använder du FileVault?

Vad är det för MBP? Är det OS X 10.4.x vi pratar om?

Stressa ner lite, ta en till kopp glögg och en pepparkaka, sniffa i dig lite saffran från Lussebullen och skriv ner lite mer utförlig info om datorn så kanske vi kan hjälpa dig här istället för att du ska behöva ringa till Apple och ge dem hett om öronen...

Nu låter jag sådär "guru-överlägsen" men jag förstår att du blir innerligt förbannad och spottar och svär, men det hjälper inte... men komihåg - yxan är alltid sista utvägen

Flyttade tråden till forumet för MacBook Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 20:27

Vi snackar MacBookPro Intel Core 2 Duo, 2.16, 1GB. OSX 10.4.8..
Installerade program är Adobe CS2, Office, Aftereffects 6.5, Aperture, inga paralell desktops som kan fucka upp saker, det enda som är ett ingrepp i OSX är väl WindowshadeX, (http://www.unsanity.com/haxies/wsx) men det har jag kört på alla mina maskiner och jag har inte hört att det kan fucka systemet. Det som hände när datorn krasha idag var att safari bara kraschade och så fort man startade det som dog det, sedan dog resten av programen ett efter ett så jag startade om, och det var då systemet vägrade starta..

Gör en hårdvarutest just nu så får vi se vad det säger..

Ursprungligen av Fredric:

Vi snackar MacBookPro Intel Core 2 Duo, 2.16, 1GB. OSX 10.4.8..
Installerade program är Adobe CS2, Office, Aftereffects 6.5, Aperture, inga paralell desktops som kan fucka upp saker, det enda som är ett ingrepp i OSX är väl WindowshadeX, (http://www.unsanity.com/haxies/wsx) men det har jag kört på alla mina maskiner och jag har inte hört att det kan fucka systemet.

Men det kan det tydligen

"I was running the Windowshade X beta and then I updated it to the current version. but when I logged back in, All Apps Would Crash While Loading!

The Finder still ran though, so i was able to delete every Windowshade X file, and get things running again.

A friend of mine had the same problem, but she had to reinstall but now it works fine. Personally i'm not reinstalling it until i know why it did that the first time."

http://www.unsanity.org

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 20:55

Det låter som något hårdvarufel snarare än mjukvarufel ... men jag kan f-n inte säga säkert alltså... visar inte diskkontrollen på något så får du ringa Apple... men det låter som att det är hårddisken som spökar.

  • Medlem
  • 2006-12-23 00:10

Ok nu säger jag bara detta för att säga de. Nu har jag verkligen märk att alla mac människor har blivit mer o mer pettiga när de gäller datorerna. Nu menar jag inte specifikt detta inlägget. Utan allmänt. Har jag inte rätt? (Måste säga att jag själv är riktigt pettig!)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-23 00:35
Ursprungligen av icep:

Ok nu säger jag bara detta för att säga de. Nu har jag verkligen märk att alla mac människor har blivit mer o mer pettiga när de gäller datorerna. Nu menar jag inte specifikt detta inlägget. Utan allmänt. Har jag inte rätt? (Måste säga att jag själv är riktigt pettig!)

Eller så är det att petiga människor dras till Apples design och sätt att tänka, så var det iaf. för mig. Man betalar en hel del mer och i sin tur så förväntar man sig lite extra från Apple! Man betalar för en premiumprodukt och ska i sin tur ha rätt till premiumservice!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-12-23 19:20
Ursprungligen av icep:

Ok nu säger jag bara detta för att säga de. Nu har jag verkligen märk att alla mac människor har blivit mer o mer pettiga när de gäller datorerna. Nu menar jag inte specifikt detta inlägget. Utan allmänt. Har jag inte rätt? (Måste säga att jag själv är riktigt pettig!)

Petig, inte pettig, det låter farligt likt petting :rolleyes:

Vad gäller sömnproblem så är faktiskt Intel-maccar betydligt mera svårsövda än PPC. Min MacBook med 2GB kunde ta upp till 30 sek på sig innan den behagade somna. Denna PBG4 1,5 somnar på under 10. Tycker det är rätt rejält irriterande faktiskt. Så pass irriterande att jag sålde MacBooken Ärligt. Sitter nu med en PBG4 igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-23 02:45

Du ser,,,,,:) exakt samma problem jag hade, kände det på mig på nått sätt, var och läste på deras sida men missade det helt.. Men då blir det att klara sig utan Windowshade tills man kan använda det igen, får helt enkelt vänta på några uppdates innan jag vågar stoppar in det i min dator igen, synd bara att inte Apple har den funktionen inbyggt ifrån början..

Sitter med min ominstallerade MBP ""Dock utan windowshadeX"" och allt rullar soo far, får se om den får spelet igen efter några veckor, då är det något fel på burken..

God jul då!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 11:36

Grattis, hoppas det var det som spökade.

På tal om att hata sin dator..

1. Min högra högtalare är paj. Den låter mysko när det är bas i ljudet.

2. Ibland efter man stängt locket går den inte ner i vila och när man öppnar locket igen så är den bara svart, men hårddisken går fortfarande. Man kan vänta hur länge som helst, men man blir tvungen att göra en tvångsomstart.
Förlorar viktiga öppna arbeten och filer.

3. Gå ner i vila och upp igen är ett parti för sig..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 12:44

Martin, samma problem uppstår ibland när jag försöker väcka den, speciellt när jag precis har stängt locket.

mitt trick är att trycka på powerknappen (kort), så vaknar den upp och jag får frågan om jag vill stänga av, *press Cancel*

Men viloläget är ju inte 100%, men så mycket bättre en PC iaf

Ursprungligen av yuppy:

Martin, samma problem uppstår ibland när jag försöker väcka den, speciellt när jag precis har stängt locket.

mitt trick är att trycka på powerknappen (kort), så vaknar den upp och jag får frågan om jag vill stänga av, *press Cancel*

Men viloläget är ju inte 100%, men så mycket bättre en PC iaf

Så precis när du ångrat dig och fäller upp och det är svart så trycker du på powerknappen?
Jag har ingen erfarenhet av pc-vila, kan tänka mig att den är outhärdlig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:36
Ursprungligen av yuppy:

Martin, samma problem uppstår ibland när jag försöker väcka den, speciellt när jag precis har stängt locket.

mitt trick är att trycka på powerknappen (kort), så vaknar den upp och jag får frågan om jag vill stänga av, *press Cancel*

Men viloläget är ju inte 100%, men så mycket bättre en PC iaf

Kan ju tillägga att min iBook G3 500Mhz fungerade PERFEKT i detta avseende, så jag blir lite lack när min nya MacBook inte "somnar" lika tillförlitligt som en dator från 2000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-23 13:46

Min powerbook gjorde samma sak några gånger!!
Ett trick att väcka den är att sätta på AnnaBook låt ABC på högsta volym på stereon, då vaknar den med ett vrål..

Annabooks musik är alla Powerbooks / Macbooks / iBooks mardröm..

Ursprungligen av Fredric:

Min powerbook gjorde samma sak några gånger!!

Plåga högtalaren menar du?
Jag brukar blåsa lite på sådana högtalare så det prasslar lite otrevligt i membranen, då brukar det lösa sig. I alla fall tillfälligt. Fast de instängda högtalarna i en dator är ju lite svårare. Men då ska man plåga dem istället då? Låter ju bra. Ska nog testa.
Annars blir det ett samtal..

Ursprungligen av desh:

Kan ju tillägga att min iBook G3 500Mhz fungerade PERFEKT i detta avseende, så jag blir lite lack när min nya MacBook inte "somnar" lika tillförlitligt som en dator från 2000.

Jag vet! Hade också en iBook på liknande Mhz. Jättekvick vila. En-två sekunder. Tider det.. Men den pajade för den var gjord av plast. :eek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-24 22:56
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag vet! Hade också en iBook på liknande Mhz. Jättekvick vila. En-två sekunder. Tider det.. Men den pajade för den var gjord av plast. :eek:

Nej?! Min håller fortfarande, trots att jag råkade kasta iväg den när en påsa brast, säkert 3 meter, ut från en stillastående buss. Trodde det skulle vara 200 småbitar. Allt som hände va att skärmens gånggärna cepade upp sig. Men annars. KVALITET säger jag!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-23 15:08

Jag älskar min nya 17" Mac Book Pro.

*Hoppas den inte kommer strula som vissa andras.*

Ursprungligen av Jogin:

Jag älskar min nya 17" Mac Book Pro.

*Hoppas den inte kommer strula som vissa andras.*

Samma här, precis bytt från Powerbook 15" 1,25ghz g4 till Macbook Pro 17" 2,33ghz. Bästa byte hittills.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-29 09:46
Ursprungligen av Johan Hellström:

Samma här, precis bytt från Powerbook 15" 1,25ghz g4 till Macbook Pro 17" 2,33ghz. Bästa byte hittills.

Jag kan bara hålla med.

  • Medlem
  • 2006-12-23 18:13

En skillnad mot gamla sömnläget är att det är safe sleep nu. Om du tar ut batteriet och rycker strömmen, så förlorar du ingen data. Jag kör utan batteri ofta, och det funkar utmärkt att flytta datorn i viloläge.

Nackdelen är att det tar över tio sekunder för den att somna.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-12-24 11:15

uh, tråkigt med icke fungerande maskiner som man betalar über priser för. Har själv en mbp (samma modell som dig) när skärmen är upppfälld så "böjjer" sig botten chassiet så att ena foten inte har kontakt med en plan bordsyta. Förvisso är skärmen allt annat än bra (så kass att jag hellre kör på min snart 3 år gamla 17" tft), så jag orkar inte tjaffsa med apple om skiten... ingen aning varför jag skriver detta, hjälper inte dig mkt. men ja... du är inte ensam om att tycka att apple borde kunna spotta ut kvalité för priserna de har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-24 11:21

Din dator behöver bara ett samtal så har du en ny på väg,, om den såg ut så när du köpte den dvs..

Chrad jhool

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 20:31

Och jag har precis bytt FRÅN MBP till en svart MB med 2 Gb minne.
Kanon!! Och prisvärt som tusan.

Yes!!

1
Bevaka tråden