Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på billiga mp3-spelare

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 21:28

Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på billiga mp3-spelare som är kompatibla med mac. Har hittat ganska många mp3-spelare till ett hyfsat pris men de flesta verkar kräva en PC.

Överös mig med tips! Jag är främst intresserad av spelare med mellan 500 mb och 1 gb i kapacitet och den ska helst inte kosta mer än omkring 500 riksdaler.

Tack på förhand och god jul på er allihopa!

Alla spelare som inte kräver några program för att överföra filerna (de kommer alltså upp som en extern hårddisk) fungerar med mac. Vilket är de allra flesta.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-21 21:34

Det blir inga ljudupplevelser i den prisklassen men denna är OK, använde en själv under en övergångsperiod! Den dyker upp som flyttbar disk så det är ingen fara med kompatibiliteten.. http://www.tbh.se/index.asp?id=5&kat_id=944&prod_id=8368

EDIT:
Eller dessa två, lite nyare, lite snyggare:
http://www.tbh.se/index.asp?id=5&akat_id=931&kat_id=944&prod_id=13521&startprod=1&category=SanDisk&prodnamn=SanDisk_Sansa_C240_1GB
http://www.tbh.se/index.asp?id=5&akat_id=931&kat_id=944&prod_id=9756&startprod=1&category=SanDisk&prodnamn=SanDisk_Sansa_C140_1GB

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 22:08
Ursprungligen av zulee:

Det blir inga ljudupplevelser i den prisklassen men denna är OK, använde en själv under en övergångsperiod! Den dyker upp som flyttbar disk så det är ingen fara med kompatibiliteten.. http://www.tbh.se/index.asp?id=5&kat_id=944&prod_id=8368

EDIT:
Eller dessa två, lite nyare, lite snyggare:
http://www.tbh.se/index.asp?id=5&akat_id=931&kat_id=944&prod_id=13521&startprod=1&category=SanDisk&prodnamn=SanDisk_Sansa_C240_1GB
http://www.tbh.se/index.asp?id=5&akat_id=931&kat_id=944&prod_id=9756&startprod=1&category=SanDisk&prodnamn=SanDisk_Sansa_C140_1GB

Aha coolt.. jag var lite intresserad av den där sandiskspelaren tills jag såg det där med systemkraven. Men om du säger att den ska fungera med mac så litar jag på det.

Tack!

Har du cirka 300 till så kan du köpa en Shuffle
795 SEK.

De flesta mp3-spelare kommer upp som en extern disk i Mac OS X (precis som irrelogical skrev), dock så är det inte helt problemfritt...
Mina brorsors mp3-spelare har nämligen haft det lilla problemet att låtar/filer som tas bort via Mac OS X fortfarande tar plats.
Fast det kanske bara är att formatera eller något sådant? Vad vet jag...

Ursprungligen av ztaafen:

Mina brorsors mp3-spelare har nämligen haft det lilla problemet att låtar/filer som tas bort via Mac OS X fortfarande tar plats.

Töm papperskorgen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-21 22:54

Shuffle är den bästa lågprisspelaren ever. Den är snygg, den levererar bra musik, och den är från Apple. Vad mer kan man tänkas behöva?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-21 23:40
Ursprungligen av boris91:

Shuffle är den bästa lågprisspelaren ever. Den är snygg, den levererar bra musik, och den är från Apple. Vad mer kan man tänkas behöva?

En display!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-22 09:57

Inte om man gillar all sin musik och lägger in den så man vill ha den

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-22 13:53
Ursprungligen av boris91:

Inte om man gillar all sin musik och lägger in den så man vill ha den

Jag skulle själv inte köpa en sämre produkt för mer pengar bara för att det är ett äpple på det...

Ursprungligen av zulee:

Jag skulle själv inte köpa en sämre produkt för mer pengar bara för att det är ett äpple på det...

Sämre? Inte bra på samma saker skulle jag vilja säga.

Anyways. Min lilla erfarenhet utanför äppelvärlden är Avant (netonnet) och Creative. Avanten var skitbillig, men visade sig också vara just billig skit. Creative-spelaren däremot var riktigt gosig, fungerade klockrent. Dock vet jag inte hur de ligger till i pris nuförtiden.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-22 14:23
Ursprungligen av irrelogical:

Sämre? Inte bra på samma saker skulle jag vilja säga.

Anyways. Min lilla erfarenhet utanför äppelvärlden är Avant (netonnet) och Creative. Avanten var skitbillig, men visade sig också vara just billig skit. Creative-spelaren däremot var riktigt gosig, fungerade klockrent. Dock vet jag inte hur de ligger till i pris nuförtiden.

Ja, jag tycker att den är sämre då den andra spelaren kan göra så mycket mer, inklusive det shuffle gör. Jag har själv använt SanDisk ett tag och min mamma har den nu så efter ca. ett halvår så fungerar den fortfarande klockrent.

Har haft erfarenhet av både Avant och Scantic (båda från NetonNet).
Avanten funkade fint efter ominstallerat firmware, innan det hängde den sig ofta.
Scantic spelaren hann inte ens starta helt första gången innan den slutade fungera

Undra hur det är med denna?
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=84977

eller

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=85349

Finessen med en Shuffle eller annan iPod är att man får en sjujävla harmoni i sitt system. Alla prylarna lirar ihop med varann så jäkla bra.
Köper du "en bättre produkt" så dyke den upp som en ikon på skrivbordet - en diskenhet. Använder du sedan iTunes så får du högerklicka på en fil inne i iTunes och välja "Visa fil i Finder" och sedan manuellt kopiera den till din spelare.
Sedan brukar spelarna få spader över att macosx lägger en och annan gömd fil där ute.
Man får en låt "Nationalsången.mp3" och sedan ofta ".national...". punkten i början indikerar en gömd fil i macosc, MP3-spelaren ser det som en fil den försöker spela -
vilket inte går... då använder man ett litet program som man har liggande på skrivbordet och drar sin spelares ikon dit. Vips så försvinner alla punkt-filer. Sedan måste man montera loss spelaren (ta ikonen till papperskorgen).

Så här sitter folk på sina PC's idag, Flyttar filer manuellt och fiddrar med skiten.

Har du en iPod så slipper du allt detta, den funkar mer eller mindre sömlöst ihop med iTunes. En shuffle laddas/raderas/tankas mer eller mindre automatiskt om du vill.

En iPod kostar lite mera, den är värd det. Inte för att de sitter ett Äpple på den utan för att den funkar!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-22 20:01
Ursprungligen av Goflorp:

Finessen med en Shuffle eller annan iPod är att man får en sjujävla harmoni i sitt system. Alla prylarna lirar ihop med varann så jäkla bra.
Köper du "en bättre produkt" så dyke den upp som en ikon på skrivbordet - en diskenhet. Använder du sedan iTunes så får du högerklicka på en fil inne i iTunes och välja "Visa fil i Finder" och sedan manuellt kopiera den till din spelare.
Sedan brukar spelarna få spader över att macosx lägger en och annan gömd fil där ute.
Man får en låt "Nationalsången.mp3" och sedan ofta ".national...". punkten i början indikerar en gömd fil i macosc, MP3-spelaren ser det som en fil den försöker spela -
vilket inte går... då använder man ett litet program som man har liggande på skrivbordet och drar sin spelares ikon dit. Vips så försvinner alla punkt-filer. Sedan måste man montera loss spelaren (ta ikonen till papperskorgen).

Så här sitter folk på sina PC's idag, Flyttar filer manuellt och fiddrar med skiten.

Har du en iPod så slipper du allt detta, den funkar mer eller mindre sömlöst ihop med iTunes. En shuffle laddas/raderas/tankas mer eller mindre automatiskt om du vill.

En iPod kostar lite mera, den är värd det. Inte för att de sitter ett Äpple på den utan för att den funkar!

Själv så markerar jag bara de filer jag vill ha och drar över dem direkt från iTunes till ikonen på skrivbordet, fungerar utmärkt. Men visst vill man fördriva tiden så kan man göra som du beskriver!

Jag brukar också använda min spelare som fickminne (då kan jag dela med mig av musiken utan iTunes också), en display tycker jag är väldigt bra att ha också (som jag skrev innan), dessutom har spelarna som jag länkade till minneskortsplats för microSD.

För övrigt så uppdaterar spelaren sitt register automatiskt vid uppstart och man kan direkt börja blädra bland musiken med hjälp av artister, album, spår osv..

Onödigt trassel.

Fördriva tiden?
Skall jag fylla min förbannade telefon MÅSTE jag göra som ovan.
Leta reda på musiken i Finder, dra och släpp på telefonens kort. Lägga allt
i rätt mapp ( /Music ). Använda "Cleanup SMB Mess" för att få bort alla gömda filer, montera bort enheten.
Efter detta får jag gå in i telefonens spelar-del och lägga till musik i spellistor...

Finessen är ju att en iPod i princip sköts från iTunes, laddas medans den sitter i sin vagga. Om man vill kan den tanka över Podcasts automagiskt.

Köper man en ful frunka som kommer upp som en enhet på skrivbordet har man ju liksom missat halva grejen...

Jag har dessutom ytterligare en dimension att lägga till det hela: Industrijobb

I princip allt som kan gå sönder går också sönder på mitt jobb.
Jag är med och bygger världens bästa lastbilar, vi har en orderkö på över 10000 bilar
(ett halvårs väntetid). Fabriken körs för fullt, mkt stress.
En kabel som hänger mellan öronen och ner till spelaren håller en halv dag innan man fastnar i något. Idag använder jag min telefon med bluetooth-headset (Trådlöst upp till en liten burk som sitter clipsad på kragen)

Då återstår liksom två val: Shuffle med korta lurar clipsad på kragen.
MPio FL 300 / FL 350 ; hänger som ett smycke runt halsen.

Allt annat går sönder.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-23 00:28
Ursprungligen av Goflorp:

Fördriva tiden?
Skall jag fylla min förbannade telefon MÅSTE jag göra som ovan.
Leta reda på musiken i Finder, dra och släpp på telefonens kort. Lägga allt
i rätt mapp ( /Music ). Använda "Cleanup SMB Mess" för att få bort alla gömda filer, montera bort enheten.
Efter detta får jag gå in i telefonens spelar-del och lägga till musik i spellistor...

Finessen är ju att en iPod i princip sköts från iTunes, laddas medans den sitter i sin vagga. Om man vill kan den tanka över Podcasts automagiskt.

Köper man en ful frunka som kommer upp som en enhet på skrivbordet har man ju liksom missat halva grejen...

Jag har dessutom ytterligare en dimension att lägga till det hela: Industrijobb

I princip allt som kan gå sönder går också sönder på mitt jobb.
Jag är med och bygger världens bästa lastbilar, vi har en orderkö på över 10000 bilar
(ett halvårs väntetid). Fabriken körs för fullt, mkt stress.
En kabel som hänger mellan öronen och ner till spelaren håller en halv dag innan man fastnar i något. Idag använder jag min telefon med bluetooth-headset (Trådlöst upp till en liten burk som sitter clipsad på kragen)

Då återstår liksom två val: Shuffle med korta lurar clipsad på kragen.
MPio FL 300 / FL 350 ; hänger som ett smycke runt halsen.

Allt annat går sönder.

Det stämmer antagligen på din telefon men den Sandiskspelare jag ägde tidigare så kunde man dra musiken direkt till ikonen och släppa, direkt från iTunes.. Så var det klart, bara att starta spelaren. Trådskaparen vill ha en billig spelare så det är just informationen om hur en av dem fungerar som är att föredra.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-23 00:31
Ursprungligen av Goflorp:

Känns mer som fickminnen med mp3spelare, antagligen stödjer ingen av dem id-tags...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-23 01:33

En bra sak med Shuffle är att den aldrig blir repig då du inte har den i en ficka. Dessutom är iaf mina fickor oftast fulla med.. (ja vafan är det för skräp?) saker som mobilen, nycklarna och jag vet inte vad.

Jag vill inte ha tunga fickor som tynger ner mig när jag glatt springer för att i nästa sekund halka eller när jag flyger till en lektion som jag hatar.

Jag vill ha en spelare som anpassar sig till ägaren, vilket gör att jag har den på jeansen, på halsduken, på tröjan, på skjortan. Okej, inte på skorna.

Jag vill ha en relativt billig spelare, under 1000 kronor.

Jag vill ha en Apple-produkt då jag tycker att företaget gör utmärkta saker.

Jag behöver absolut ingenting annat, och kompisen som undrar vad i h-vete det är för musik som jag kör så får han lyssna på mig eller droppa saken. I don't care, folks.

En skärm är således onödigt och överflödigt. Spelaren blir stilren utan den, och en del kläderna jag bär.

Jag har musik som jag tycker om i min dator = jag har musik som jag tycker om i min iPod = jag har musik som jag inte behöver bläddra igenom.

Jag ser inte poängen för någon på det här forumet att i huvudtaget köpa någon annan spelare än en Shuffle, så länge ni inte vill se på foton/ladda upp dom till iPoden = Nano, eller se på video = iPod.

Sen finns det folk som vill hålla i sin spelare som i reklamen och springa runt, men det vill inte jag så jag droppar ämnet.

Det här borde nästan dom flesta hålla med om... :rolleyes:

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-23 02:06
Ursprungligen av boris91:

Jag ser inte poängen för någon på det här forumet att i huvudtaget köpa någon annan spelare än en Shuffle, så länge ni inte vill se på foton/ladda upp dom till iPoden = Nano, eller se på video = iPod.

Det här borde nästan dom flesta hålla med om... :rolleyes:

Där har du problemet, du kan inte acceptera att andra inte har samma krav som dig..
Jag brukar iaf. villja kunna blädra bland min musik!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-23 11:54
Ursprungligen av zulee:

Där har du problemet, du kan inte acceptera att andra inte har samma krav som dig..
Jag brukar iaf. villja kunna blädra bland min musik!

Klart man kan acceptera det, alla har ju inte Shuffle Försökte bara förklara saken ur min synpunkt när jag skaffade spelaren.

Ursprungligen av zulee:

Känns mer som fickminnen med mp3spelare, antagligen stödjer ingen av dem id-tags...

Men de är BILLIGA....
Så var nöjd...

Var det inte det som ni ville ha ?

Hittat ett vettigt program till Macen som låter en kopiera över musiken snabbt och lätt.
Enda "nackdelen" är att iTunes måste vara igång. (Nackdel?)
Man kan synka över spellistor (en åt gången) och podcasts.

http://www.nesfield.co.uk/synctunes/Downloads/Downloads.html

1
Bevaka tråden