Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vägrar göra något åt min pipande MacBook

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 20:50

Efter att datorn har varit på reparation i tre veckor får jag tillbaka den, och de påstår att de inte har kunnat hitta felet. Jag visade det personligen för teknikern, och han sa att han skulle byta logikkortet, men inte gjorde han det.

Ska ringa Apple Store imorgon, men jag antar att det är ganska kört att lämna tillbaka den? Hade jag inte lämnat in den på reparation hade jag fortfarande kunnat lämna tillbaka den pga. returrätten. Känns kul att ha spenderat mer än 13 000 kr på en dator som inte fungerar som den borde. Kan ju knappast säga att jag skulle rekommendera Apple till någon, oavsett produkt, efter det bemötandet de har gett mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-21 23:16

Såna hära saker är tråkiga. I dator branshen ( har själv jobbat som service tekniker på diverse dator märken Hp, fujitsu-siemens, Apple) så är det dessvärre så att problem för användare t.ex. ljudnivåer som ej är specifierade i tekniska specifikationerna inte åtgärdas då det finns inget som säger att det måste fixas - allt för att hålla kostnaderna nere. ( Som person som är ljud överkänslig skulle jag vara rå förbannad, om jag vore i din sits). Det du kan testa är att prata med försäljren på stället som du har köpt dator (om du har köpt den vid ett svesnkt företag) - försäljare har kraft att kunna se till att företagen tar kostnaden.

På en teknisk not så kan jag tillägga att denna sorts fel är väldigt svåra felsöka - kan i praktiken vara vilken elektronisk kretss som helst.

Tillägg: Det skulle vara bra om dator företagen skulle publicera vilka ljud som produkten ska i deras ögon föra. Ingen tillverkare vill ju gå ut med att deras dator kan låta som ett brandvarnare - men man vill heller åtgärda då datorn låter om som en .... - titta det går visst att behåla och äta kakan

Senast redigerat 2006-12-21 23:35
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-22 08:42
Ursprungligen av annan:

. Känns kul att ha spenderat mer än 13 000 kr på en dator som inte fungerar som den borde. Kan ju knappast säga att jag skulle rekommendera Apple till någon, oavsett produkt, efter det bemötandet de har gett mig.

Förstör pipandet datorns funktion? Funktionen borde väl i stort vara densamma förutom ett lätt obehag för vissa att använda den?

Testa installera Windows via Boot camp så ska du se att ljudet kanske inte existerar i Windows, om det nu är det vanliga ProcessorWhinet

Eller testa att starta Photo Booth och se om ljudet försvinner då.

Försvinner det under någon av dessa aktiviteter (Dual boot till windows eller vid aktiverad photo booth) så har du ju direkta bevis på att det inte är hårdvarufel utan mjukvarurelaterat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-22 09:51
Ursprungligen av bogg:

Förstör pipandet datorns funktion? Funktionen borde väl i stort vara densamma förutom ett lätt obehag för vissa att använda den?

så du menar alltså att det inte ska vara något fel på ens produkt om det är ett visst obehag att använda den? Så om man då började få små elstötar varje gång man tryckte ner en tangent så är det något man får acceptera om datorn annars fungerar som den ska?

sjäv tycker jag du ska ligga på apple, eller affären där du köpte den. Har du dessutom visat felet för en tekninker och han håller med om att det är något fel så borde väl de rimligtvis innebära en fungerande dator efteråt eller? Verkar lite märkligt att teknikern förstår felet, tar in den för service men lyckas inte lösa problemet och bara ger tillbaka den.. Då är väl snarare än ny dator på sin plats kan man tycka....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 12:54
Ursprungligen av tok:

Det du kan testa är att prata med försäljren på stället som du har köpt dator (om du har köpt den vid ett svesnkt företag) - försäljare har kraft att kunna se till att företagen tar kostnaden.

Den är köpt hos Apple Store.

Citat:

På en teknisk not så kan jag tillägga att denna sorts fel är väldigt svåra felsöka - kan i praktiken vara vilken elektronisk kretss som helst.

Vad jag förstår kan felet lösas med ett nytt logikkort, det var i alla fall så Apple löste problemet med de MBP som pep.

Ursprungligen av bogg:

Förstör pipandet datorns funktion? Funktionen borde väl i stort vara densamma förutom ett lätt obehag för vissa att använda den?

Jag tycker att obehaget är väldigt stort. Jag skaffade datorn för att jag behöver skriva en sak, och jag finner det väldigt svårt att skriva något samtidigt som ett högfrekvent pip distraherar mig.

Citat:

Eller testa att starta Photo Booth och se om ljudet försvinner då.

Försvinner det under någon av dessa aktiviteter (Dual boot till windows eller vid aktiverad photo booth) så har du ju direkta bevis på att det inte är hårdvarufel utan mjukvarurelaterat.

Ja, ljudet försvinner om man öppnar Photobooth, eller QuietMBP, eller stänger av den ena processorkärnan. Varför skulle det bevisa att det inte är ett hårdvarufel? MBP visade precis samma symptom, och det löstes som sagt med ett nytt logikkort.

Ursprungligen av krox:

sjäv tycker jag du ska ligga på apple, eller affären där du köpte den. Har du dessutom visat felet för en tekninker och han håller med om att det är något fel så borde väl de rimligtvis innebära en fungerande dator efteråt eller? Verkar lite märkligt att teknikern förstår felet, tar in den för service men lyckas inte lösa problemet och bara ger tillbaka den.. Då är väl snarare än ny dator på sin plats kan man tycka....

Jag förstår det inte heller. Jag visade felet för honom, och han sa att han trodde det berodde på logikkortet. Sen får jag tillbaka datorn med motiveringen att han inte kunde reproducera felet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 16:49

17 januari ska jag tydligen ta datorn till ett annat reparationsställe, och så ska de undersöka den. 17 januari... Jag kommer bli galen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-22 21:11
Ursprungligen av bogg:

Förstör pipandet datorns funktion? Funktionen borde väl i stort vara densamma förutom ett lätt obehag för vissa att använda den?

Som tur är fungerar inte svensk konsumentlagstiftning som du beskriver.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-27 19:07
Ursprungligen av bogg:

Förstör pipandet datorns funktion? Funktionen borde väl i stort vara densamma förutom ett lätt obehag för vissa att använda den?

Testa installera Windows via Boot camp så ska du se att ljudet kanske inte existerar i Windows, om det nu är det vanliga ProcessorWhinet

Eller testa att starta Photo Booth och se om ljudet försvinner då.

Försvinner det under någon av dessa aktiviteter (Dual boot till windows eller vid aktiverad photo booth) så har du ju direkta bevis på att det inte är hårdvarufel utan mjukvarurelaterat.

Hmm, men vad beror det felet du syftar på då? Jag har hört talas om problemet med att ett visst pipande försvann i samband med start av Photobooth, men vad berydde det på (I och med att det enligt dig även ska försvinna när man kör Windows)?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-14 14:57
Ursprungligen av widde:

Hmm, men vad beror det felet du syftar på då? Jag har hört talas om problemet med att ett visst pipande försvann i samband med start av Photobooth, men vad berydde det på (I och med att det enligt dig även ska försvinna när man kör Windows)?

Ljudet försvinner också i Windows, mycket riktigt.

Ett fel som KAN påverkas av mjukvara och kan fixas genom att byta OS, är ju iallafall enligt mig inte ett strikt hårdvarufel utan snarare en kombination av det...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 15:06
Ursprungligen av bogg:

Ljudet försvinner också i Windows, mycket riktigt.

Ett fel som KAN påverkas av mjukvara och kan fixas genom att byta OS, är ju iallafall enligt mig inte ett strikt hårdvarufel utan snarare en kombination av det...

Vilket förkortar batteritiden. Som sagt, MacBook Pro led av samma fel, och det fixade de ju. Varför skita i det här?

Det är också så roligt att min nya MacBook har en skärm vars bild ser instabil ut. Vet inte om man kan kalla det flimmer.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 22:54

Så pågrund av ett litet pip så drar du ner hela apple? du har alltså aldrig nånsin haft en annan dator som har haft ljud för sig?? Mi senaste Pc innan jag bytte till Mac, tjöt på samma vis fast värre, skulle jag ringa till dom som gjort den datorn och klaga skulle dem skratta åt mej... Min dator tjuter, dom har bytt logistikkort på den så det har nog inte ett piss med det att göra. förhoppningsvis så kommer de att fixa till tjutet i nån uppdatering snart.
nu kommer jag bli sågad av alla på detta forumet men det skiter jag i.

Vad är det med er??!!! Ni bara letar fel, jag har läst om så många småsaker som inte ens är fel... Okej en del av er har faktiskt fått riktiga fel, det har varit strul med tidiga macbooks, jävligt tråkigt, tyvärr är det så, men dom försöker ju rätta till det...
När min dator pajade så var apple-suporten nått av det bästa jag varit med om, 5 dagar inklusive fraktdagar tog det att få min MacBook lagad.... FEM DAGAR!!! Jag kan SKARPT rekomendera alla apple-produkter även ifall de krånglar för alla som jag har snackat med på apple-suporten har varit grymma!

Så puss på er och God Jul!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 00:06
Ursprungligen av Landberg:

Så pågrund av ett litet pip så drar du ner hela apple?

Felet är ju knappast nytt, med tanke på att tidigare modeller av MacBook och MacBook Pro också verkade lida av det. Så ja, visst tycker jag Apples support är dålig. Riktigt dålig.

Citat:

du har alltså aldrig nånsin haft en annan dator som har haft ljud för sig??

Inte som har avgett ett högfrekvent pip, nej.

Citat:

Mi senaste Pc innan jag bytte till Mac, tjöt på samma vis fast värre, skulle jag ringa till dom som gjort den datorn och klaga skulle dem skratta åt mej...

Det förstår jag inte varför de skulle göra. Vill du förklara?

Citat:

Min dator tjuter, dom har bytt logistikkort på den så det har nog inte ett piss med det att göra.

Eller så har de inte åtgärdat felen med sina logikkort än. Förstår inte hur du drar dina slutsatser. Det här kan vara av intresse: http://www.red-sweater.com/blog/159/the-quiet-mac

Citat:

Vad är det med er??!!! Ni bara letar fel, jag har läst om så många småsaker som inte ens är fel... Okej en del av er har faktiskt fått riktiga fel, det har varit strul med tidiga macbooks, jävligt tråkigt, tyvärr är det så, men dom försöker ju rätta till det...

Letar fel? Det här är något som stör mig väldigt mycket när jag försöker skriva i en tyst miljö.

Citat:

När min dator pajade så var apple-suporten nått av det bästa jag varit med om, 5 dagar inklusive fraktdagar tog det att få min MacBook lagad.... FEM DAGAR!!! Jag kan SKARPT rekomendera alla apple-produkter även ifall de krånglar för alla som jag har snackat med på apple-suporten har varit grymma!

Roligt att du har haft bra erfarenheter, jag delar dem definitivt inte.

"När min dator pajade så var apple-suporten nått av det bästa jag varit med om, 5 dagar inklusive fraktdagar tog det att få min MacBook lagad.... FEM DAGAR!!! Jag kan SKARPT rekomendera alla apple-produkter"

Men Annans problem är ju just att han INTE får den reparerad!
Klart som korvspad att han är förbannad då!
Jag har också mycket bra erfarenhet av AppleStore men i det här
fallet verkar det ju skumt!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 00:34

Gråtfest, OTROLIGT PÅ!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 00:41

Ne förlåt... okej jag hade fel du har rätt... ville inget illa
haade

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 01:33

Nyss när jag skulle fälla ner skärmen hörde jag ett knak. Tydligen har en del av plasten fastnat på något vis vid gånggärnet, så om jag nu viker ihop skärmen kommer en bit av chassit att brytas av.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 01:53

Har själv en pipande macbook som ska lämnas in och detta låter inte roligt alls då jag kanske får samma bemötande:( Min knarrar och har sig med och gjort det länge, ibland tror man den ska spricka sönder när man stänger men inget har gått sönder än så du kan nog stänga skärmen, men undra om man kan få sånt åtgärdat på garantin? ska försöka häva köpet av min då den har massa småfel:(

//David Frick

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 01:55

Alltså, det är på utsidan eller vad man ska säga. Det är en plastbit som glider med utsidan av gånggärnet. Den kommer att rivas ut / brytas av om jag viker ner skärmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 13:02

Det blir först på onsdag någon kan ta en titt på den. Trevligt med en bärbar dator som inte är bärbar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 21:02

Min tjuter med. Mer än tjejens macbook. Tydligen är det processorn som låter och det är samma oavsett bärbar med denna CPU.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 22:13
Ursprungligen av Pantern:

Min tjuter med. Mer än tjejens macbook. Tydligen är det processorn som låter och det är samma oavsett bärbar med denna CPU.

Det går att åtgärda med ett nytt logikkort, om Apple nu har sett till så att de nya logikkorten inte har samma fel. Men du har rätt i att ljudet kommer från CPU:n. Men som sagt, de fixade det på MBP:n, och PC-tillverkare har också fixat det med ett nytt moderkort.

Ursprungligen av Pantern:

Min tjuter med. Mer än tjejens macbook. Tydligen är det processorn som låter och det är samma oavsett bärbar med denna CPU.

Vilken processor snackar vi om då? G4, Intel Dore Duo eller Intel Core 2 Duo?
(Kanske lite fel på intel namnen men ni fattar nog va jag menar...)

Jag har en kompis som är på väg över atlanten till New York och har bett honom att köpa med sig en svart MacBook till mig då denna kostar nestan lika mycket som den billigaste MacBooken i sverige. Men när man läser om alla dessa små fel så blir man ju lite små orolig... Jag Har, genom honnom, beställt ett stycke MacBook modell svart och till den apples garanti på tre år till den. Jag har nemligen genom detta forum läst mig till att denna försäkring inte hänger ihop med en vis butik eller personen som köper dennna utan med datorn och att den är internationell. Därigenom gäller dne över hela världen.

Om det nu är så att nånting är knas med datorn när jag får den, hura sakll man i det fallet gå till väga? Jag känner några personer på Mac Support så där kan jag säkert få hjälp men kan dessa ta detta ärende (i det fall då det uppstår)

God Jul på eder alla!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-24 12:36
Ursprungligen av Little Elk:

Vilken processor snackar vi om då? G4, Intel Dore Duo eller Intel Core 2 Duo?

Eftersom vi pratar om MacBook handlar det om Core Duo och Core 2 Duo.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-24 22:59
Ursprungligen av Little Elk:

Jag har en kompis som är på väg över atlanten till New York och har bett honom att köpa med sig en svart MacBook till mig då denna kostar nestan lika mycket som den billigaste MacBooken i sverige. Men när man läser om alla dessa små fel så blir man ju lite små orolig... Jag Har, genom honnom, beställt ett stycke MacBook modell svart och till den apples garanti på tre år till den. Jag har nemligen genom detta forum läst mig till att denna försäkring inte hänger ihop med en vis butik eller personen som köper dennna utan med datorn och att den är internationell. Därigenom gäller dne över hela världen.

Om det nu är så att nånting är knas med datorn när jag får den, hura sakll man i det fallet gå till väga? Jag känner några personer på Mac Support så där kan jag säkert få hjälp men kan dessa ta detta ärende (i det fall då det uppstår)

God Jul på eder alla!

Du har världstäckande garanti på din dator(även om du inte hade köpt en APP). Fast eftersom du köper den i USA, ås e det ju bäst o kolla deen innan den skeppas över, eftersom du inte kan lämna tillbaka den i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-24 22:30

Core duo vad jag läst.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-24 22:41
Ursprungligen av Pantern:

Core duo vad jag läst.

Min dator har en Core 2 Duo.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-25 07:50

Min började pipa lite igår om man har skärmen i ett vist läge efter den har vaknat. Lite jobbigt. Men den slutar om man klämmer lite försiktigt nere till höger på skärmen precis ovanför eject.

Men det orkar jag inte bry mig om nu. Blev påkörd igår så bilen måste in på reperation.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 17:13

Suck, varje gång jag pratar med Apple påminns jag om varför jag aldrig mer vill handla av dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 17:28
Ursprungligen av annan:

Suck, varje gång jag pratar med Apple påminns jag om varför jag aldrig mer vill handla av dem.

Kan det vara en attitydfråga månne? De flesta andra har inte haft några problem med att få sina felaktiga burkar åtgärdade eller utbytta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 18:31
Ursprungligen av Konrad:

Kan det vara en attitydfråga månne? De flesta andra har inte haft några problem med att få sina felaktiga burkar åtgärdade eller utbytta.

De gjorde ju ingenting när jag lämnade in den på reparation, jag förstår inte vad det har med min attityd att göra.

Bevaka tråden