Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka filer mellan XP & OSX - vilket är bästa sättet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en extern hårddisk och tänkte satsa på en 500 gb. Skulle behöva arbeta direkt ifrån den (bildredigering) och dessutom skulle jag behöva föra över filer mellan OSX och XP ibland. Det känns som jag har två alternativ.

1. Formatera i FAT32, men också acceptera att den blir lite segare att arbeta från, kan inte spara filer större än 4gb, osv.

2. Eller så köper jag två diskar och formaterar den ena i FAT32 och den andra i HFS+. Den första har jag som mellanstation mellan XP och OSX och den andra arbetar jag från när jag sitter i OSX.

Spontant känns alternativ 2 bäst. Ser ni nån nackdel med det och finns det nåt bättre alternativ?

Förresten, en sak som jag funderat på: det är väl inga problem att kopiera en fil från en HFS+-disk till en FAT32-disk, och sedan vidare till en NTFS-disk?

Vet inte riktigt om det här kan hjälpa:
http://www.mediafour.com/products/macdrive6/

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-22 09:27

Kör du med FAT-formatering. Det fungerar på bägge plattformarna och blir smidigast för dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 10:38

Förslagsvis köper du en disk på 500Gb och sen kan du partionera upp den där du har en del för HFS+ och en del för FAT32. Du behöver alltså inte ha två olika diskar utan kan dela upp den.

Din andra fråga; Givet att filen skrivs till FAT32 av OSX och skrivs till NTFS av Windows är det inga problem. Dock så har du ju FAT32's begränsningar gällande då (storlek, namn osv)

Ursprungligen av d99gnu:

Förslagsvis köper du en disk på 500Gb och sen kan du partionera upp den där du har en del för HFS+ och en del för FAT32. Du behöver alltså inte ha två olika diskar utan kan dela upp den.

Hur gör jag detta? Partionera i två delar är ju inga problem, men att formatera den ena i HFS+ och den andra i FAT32, går det verkligen? Går det med Skivverktyg t.ex.? Har sökt på forumet och google men inte hittat nån riktigt bra förklaring till det.

Ska kanske testa Macdrive, fast det vore ju praktiskt om man kunde plugga in hårddisken till andra Windows-datorer som inte har Macdrive installerat...

Ursprungligen av la victoria:

Ska kanske testa Macdrive, fast det vore ju praktiskt om man kunde plugga in hårddisken till andra Windows-datorer som inte har Macdrive installerat...

Du kan ju alltid ha en mindre FAT32-partition med Macdrive liggande.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-12-31 16:10

Gör som jag, om du använder disken mest till Macen.
en partition på 400gb HFS
sen resterande ca 65gb FAT32

Tycker jag fungerar bra, då 400gb räcker till Macen, sen vill jag flytta filer så har jag endå 65GB fat32 som räcker rätt långt.

1
Bevaka tråden