Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur pekar man om en .com-domän?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här med ett par .com-domäner som ska pekas om. Och då slår det mig att det är naturligtvis inte till II-stiftelsen man går till för dom pysslar ju bara med .se-domäner.
Jag Who-isade den aktuella domänen och anar att det det kanske är Active24 som har hand om saken. Men jag är djupt osäker. Någon som kan guida mig en smula?

/er David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-21 19:45

Till vem betalar du pengarna?

Ursprungligen av desh:

Till vem betalar du pengarna?

Det är jag lite osäker på (det är inte mina domäner). Men jag tror att det var FS-data som agerade ombud en gång i tiden. Antingen dom eller Loopia. Måste jag veta det? (Inte för att det inte går å ta reda på)

/David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-21 20:18
Ursprungligen av David Slättne:

Måste jag veta det?

Det förenklar ju saken med ungefär 99%.

Ursprungligen av desh:

Det förenklar ju saken med ungefär 99%.

Det är betalat till Loopia och FS-data som båda agerat ombud för Active24. Berätta gärna hur den informationen förenklar.
Just nu inbillar jag mig att jag ska från Active24's site peka om domänerna men jag ser ingenting på Active24's site som antyder att det går att göra. Är Active24 öht registar? Letar jag på fel ställe?

/David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-21 20:29
Ursprungligen av David Slättne:

Det är betalat till Loopia och FS-data som båda agerat ombud för Active24. Berätta gärna hur den informationen förenklar.
Just nu inbillar jag mig att jag ska från Active24's site peka om domänerna men jag ser ingenting på Active24's site som antyder att det går att göra. Är Active24 öht registar? Letar jag på fel ställe?

/David

Om det är loopia som f.n. hanterar domänen gör du det på deras sida, du kommer även få en kod som du matar in på internetstiftelsens sida som bekrftelse om du vill ändra DNS servrar. Samma sak gäller för FSdata om det är dom som håller i domänen.

Kollade lite snabbt, och eftersom det är loopia som f.n. sköter om DNSen är det lättast att vända dig till dem. Hade du tänkt köra en egen DNS server eller vill du bara peka om dnsen A-records? Är du medveten om skillnaden, och hur DNS hiererkin fungerar?

Ursprungligen av desh:

Kollade lite snabbt, och eftersom det är loopia som f.n. sköter om DNSen är det lättast att vända dig till dem.

Berätta för mig hur du kom fram till att det är loopia som sköter dns'en. Jag trodde det var Active24. (Jag antar att det är den där who-is informationen jag inte tolkat rätt)

Ursprungligen av desh:

Hade du tänkt köra en egen DNS server eller vill du bara peka om dnsen A-records? Är du medveten om skillnaden, och hur DNS hiererkin fungerar?

Nej jag är inte medveten om skillnaden. Jag trodde i min enfald att ompekning av en .com-domän gick till på ungefär samma sätt som ompekning av en .se-domän.

Ring och fråga Loopias kundtjänst, dom brukar vara trevliga, har dom hand om dns'erna för domänerna då ska du bara kunna logga in på deras websida och peka allt där.

Ursprungligen av Johan S:

Ring och fråga Loopias kundtjänst, dom brukar vara trevliga, har dom hand om dns'erna för domänerna då ska du bara kunna logga in på deras websida och peka allt där.

Den absolut smidigast lösningen som jag defenitivt tagit till om klockan varit tidigare på kvällen. (loopiasupporten gick hem kl 19)

Är det loopia som sköter dina .com domäner så är det bara att logga in i deras webpanel och ändra namnservrar (DNS) till din nya webhost. II-stifftelsen(iis.se) har inget att göra med .com domäner.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Är det loopia som sköter dina .com domäner så är det bara att logga in i deras webpanel och ändra namnservrar (DNS) till din nya webhost. II-stifftelsen(iis.se) har inget att göra med .com domäner.

Å tusan! Jag trodde loopia bara var ombud för någon registrar.

(tilllagt några timmar senare)
Nu först ser jag att du inte påstod att Loopia sköter .com-domänerna. Varför mitt svar skulle se lite annorlunda ut. marginellt, men ändå.

Senast redigerat 2006-12-22 00:47
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-21 21:09

Det står i klartext i outputen från Whois att det är på loopias DNS-servrar domänen hanteras:

derceto:~ macke$ whois functionaljewellery.com
...
Name Server: NS1.LOOPIA.SE
Name Server: NS2.LOOPIA.SE
...
derceto:~ macke$

Ursprungligen av Maxus:

Det står i klartext i outputen från Whois att det är på loopias DNS-servrar domänen hanteras:

derceto:~ macke$ whois functionaljewellery.com
...
Name Server: NS1.LOOPIA.SE
Name Server: NS2.LOOPIA.SE
...
derceto:~ macke$

aha. Jag trodde det betydde att det var till dom servrarna domänen för tillfället pekade. Och så trodde jag att det som stod nedanför betydde att det var Active24 som skötter registreringen:
Name Servers
=======================
NS1.LOOPIA.SE (NS-37)
NS2.LOOPIA.SE (NS-38)

Active 24 ASA as an accredited Registrar of generic top level domains,
has collected this information for the use of providing WHOIS services
according to the terms set in the Registrar Agreement by ICANN.

Men dom här texterna är proppfulla med en massa hemliga förkortningar begrepp som jag i farten bara kan gissa mig till. Så jag hoppas jag är ursäktad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-21 21:40
Ursprungligen av David Slättne:

aha. Jag trodde det betydde att det var till dom servrarna domänen för tillfället pekade. Och så trodde jag att det som stod nedanför betydde att det var Active24 som skötter registreringen:
Name Servers
=======================
NS1.LOOPIA.SE (NS-37)
NS2.LOOPIA.SE (NS-38)

Active 24 ASA as an accredited Registrar of generic top level domains,
has collected this information for the use of providing WHOIS services
according to the terms set in the Registrar Agreement by ICANN.

Men dom här texterna är proppfulla med en massa hemliga förkortningar begrepp som jag i farten bara kan gissa mig till. Så jag hoppas jag är ursäktad

Hemskt ursäktad. Men grejen är följande; för att ändra DNS-servrar måste du vända dig till internetstiftelsen. Trodde det va det du ville göra.

Vill du bara ändra adressen dit DNS-servrarna pekar, typ, www-adressen, ändrar du i den aktuella DNS servern, som loopia hanterar. Samma sak, oavsett .SE eller .COM.

Bra att veta...

Om ni med Internetstiftelsen menar Stiftelsen för Internetinfrastruktur så har de inget med saken att göra då det är en com-domän.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 00:38
Ursprungligen av Björn Leander:

Om ni med Internetstiftelsen menar Stiftelsen för Internetinfrastruktur så har de inget med saken att göra då det är en com-domän.

True true. Det var mera som ett exempel.

Totalt förvirrad tråd!

När det gäller .com-domäner behöver man inte blanda in någon auktoritet som ex iis. Ompekning till annat webbhotell gör du genom att ändra just NS-adresserna till det nya webbhotellets Namnservrar. I sådana här sammanhang finns två olika mer eller mindre synonyma utryck för Namnservrar:
DNS (Domain Name Server)
NS (Name Server)
Bra att veta eftersom olika webbhotell kan använda vilket uttryck som.

Som ett ps - förhoppningsvis är det så att du bara ska flytta din domän till ett webbhotell med egna namnservrar. I det läget är det som sagt bara NS-adresserna som ska ändras och så tar de nya namnservarna över och hanterar detaljerna. Om du själv tänkt hantera detaljerna - ja, det går, men det är ingalunda enkla grejer.

1
Bevaka tråden