Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook stänger av sig vid lågt batteri

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-05 14:23

Helt plötsligt har min macbook börjat stänga av sig när det är 20-15 min kvar på batteriet. Tidigare så dök det upp en varning och sen gick den ner i viloläge.

Någon som har en lösning?

Ladda batteriet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-10 10:00
Ursprungligen av David Giese:

Ladda batteriet.

Klockrent!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-10 10:40
Ursprungligen av David Giese:

Ladda batteriet.

Tack för detta expertutlåtande

Ursprungligen av Bijan:

Tack för detta expertutlåtande

jag få väl be om ursäkt med mitt uttalande. sorry

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 14:51

Förmodligen behöver du kalibrera batteriet.

Min gör samma sak. Istället för att gå i vila så dör den helt. Upptäckte det nu i veckan.

Nån som har något bra svar på detta än? Min MacBook har börjat uppföra sig på liknande sätt.

Låter som att batteriet antingen är felkalibrerat eller helt enkelt sönderkört, första symtomen på ett utnött batteri är just att spänningen tvärdyker redan vid 20-30% laddningsnivå. För många djupurladdningar kanske?

Djupurladdningar? Kan tillägga att jag haft datorn i 2 månader, sånt här ska inte kunna hända så här tidigt imo.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-18 19:00

Djupurladdningar, att när datorn har slut på batteri så har det tagit för lång tid innan personen satt i strömkabeln.. Bara min teori. Nej, det låter ju väldigt skumt, men min gissning är också detta.

obs!!! det finns fler alternativ för tvärdöd på macbooken

Ursprungligen av dayweed:

Djupurladdningar, att när datorn har slut på batteri så har det tagit för lång tid innan personen satt i strömkabeln.. Bara min teori. Nej, det låter ju väldigt skumt, men min gissning är också detta.

Men det innebär inte att datorn måste tvärdö. Macbooken är utrustad med djup-viloläget som sparar all info på hårddisken. Sätter den inte igång och man förlorar all information eftersom datorn tvärdö då måste det vara en garantifall eftersom datorn fungerar inte som den skolle.
Däremot ha jag en fråga? Ha ni själv uppgraderad ramminne? I så fall kan det ochså vara den som gör spöket i rummet. Jag uppgraderade min macbook med en billig ddr2 ramminne som gjode att datorn tvärdog när jag hade jobbat en viss tid med den. Sen kunde det händer att den inte ens startade upp. så kollar även det. det måste varken vara macsave eller batterieet som spökar det finns fler alternativ

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 12:55

Jag har samma erfarenheter med billiga minnen

Ursprungligen av David Giese:

Däremot ha jag en fråga? Ha ni själv uppgraderad ramminne? I så fall kan det ochså vara den som gör spöket i rummet. Jag uppgraderade min macbook med en billig ddr2 ramminne som gjode att datorn tvärdog när jag hade jobbat en viss tid med den. Sen kunde det händer att den inte ens startade upp. så kollar även det. det måste varken vara macsave eller batterieet som spökar det finns fler alternativ

Man kan tycka att en minneskrets är en minneskrets är en minneskrets - men så är det inte. Man får vad man betalar för :rolleyes:
Numera köper jag bara Kingston minnen som håller god och jämn kvalitet.

Vår Macbook har aldrig betett sig som Bijan beskriver. Vi låter den gå hela dagarna och laddar den bara när den klagar på att laddningen är låg.

Mitt tips, Bijan, är att se till att få den garanti-fixad!

Ursprungligen av Macsimal:

Man kan tycka att en minneskrets är en minneskrets är en minneskrets

Just så tänkte jag ochså innan det hände mig. Nu ha jag ochså bara kingston.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 19:28

Om du provat att;
* kallibrera batteriet
* reseta SMC
så tycker jag du/ni skall begära garanti på batteriet

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-18 21:17

Till råga på allt så glappade min magsafekontakt till den milda graden så nu går det inte ens att starta upp datorn.
Apple har skickat ut en ny laddare, till fel adress. Så det dröjer ett par dagar innan jag kan komma fram till vad som egentligen krånglar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 21:48
Ursprungligen av Bijan:

Till råga på allt så glappade min magsafekontakt till den milda graden så nu går det inte ens att starta upp datorn.
Apple har skickat ut en ny laddare, till fel adress. Så det dröjer ett par dagar innan jag kan komma fram till vad som egentligen krånglar.

generalmeck! fan va hög orka-faktor!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-19 10:31
Ursprungligen av desh:

generalmeck! fan va hög orka-faktor!

Det är precis som vanligt när det kommer till mina ärenden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-20 17:55

Jag har twinmos minnen i min. Har kollat minnena och memtest säger att dom är ok.
Sen att minnena enbart skulle fallera precis när datorn ska gå ner i viloläge, samt att datorn har fungerat utan problem tidigare.
Låter lite långsökt.

Det känns som att PMU har problem med någon sensor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-20 22:15

PMU? Den förkortningen hajjade jag inte...
Jag har heller ingen susning om vad twinmos är (är det ett fabrikat?)
Jag håller med om att det verkar långsökt att minnena skulle "spöka i rummet" (;-)) samtidigt som datorn ska gå i viloläge... Snarare skulle då minnena spöka efter en viss tid, typ när dom är varma nog och börjar "släppa i lödningen"...typ...

Hmm, jag vidhåller nog mitt första råd: Ta in den rackaren till Äpple-verkstan!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-21 10:02
Ursprungligen av Macsimal:

PMU? Den förkortningen hajjade jag inte...
Jag har heller ingen susning om vad twinmos är (är det ett fabrikat?)
Jag håller med om att det verkar långsökt att minnena skulle "spöka i rummet" (;-)) samtidigt som datorn ska gå i viloläge... Snarare skulle då minnena spöka efter en viss tid, typ när dom är varma nog och börjar "släppa i lödningen"...typ...

Hmm, jag vidhåller nog mitt första råd: Ta in den rackaren till Äpple-verkstan!

PMU = Power Management Unit
Twinmos är en minneskretstillverkare.

Finns ju tyvärr ingen verkstad i stan, och supportkillen på apple ville testa en ny magsafe innan jag skickade in datorn.
Funderar på att bara lägga den i en låda och köpa en ny laptop.

Om vi bortser från Bijans "radikala" situation men ändå håller oss inom topicen. Jag minns hur min macbook i början när batteriet först varnade när den gick över till reservbatteriet(vad det nu i praktiken egentligen innebär) och sedan gick ned i viloläge automatiskt. Nu varnar min till att den går över till reservbatteriet sedan poff dör den helt utan att gå ned i vila och på så sätt minimera dataförlust. Jag har kalibrerat batteriet och det gjorde ingenskillnad. Är detta en mjukvarugrej och likadant för alla eller bara mig (och Bijan).

För övrigt är det nästan lågt att skylla allt på felkalibrerade batteriet hela tiden. Har haft 2 st PC-laptops innan och har aldrig blivit tillsagd att kalibrera ett batteri. Aldrig heller med någon mobiltelefon eller liknande heller. Om det nu så är att dessa batteriet verkligen måste kalibreras kanske apple borde gå över till en annan batteritillverkare.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 00:06

Batteriet måste inte kalibreras för att fungera såvitt jag har förstått saken. Om du däremot vill att datorn skall rapportera korrekt återstående drifttid/laddning är det en god idé att kalibrera emellanåt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-21 16:27

Update:
Fick en ny laddare. Nu verkar batteriet ha dött helt
Står "inga batterier tillgängliga".

Blir bara bättre och bättre det här.

Låter som en defekt PMU. Dumpa av datorn hos närmaste serviceställe så bör det vara snabbt ordnat, förutsatt att de har rätt reservdelar liggandes på hyllan. Alternativt kan batteriet vara ett måndagsexemplar så att det är där felet ligger. Lyser batteriets statusdioder när du trycker på knappen?

Defekt batteri???

Ingen har väl missat årets flopp från Sony: deras batterier som kan börja brinna eller bete sig allmänt skumt?

Sony-defekten rör bara själva säkerhetskretsen. Själva felet med de felaktiga batterierna är helt enkelt att de inte dödar sig själva när de borde. När ett batteri är dött är det ofta säkerhetskretsen som löst ut, och då är det hem till holken som gäller.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-21 22:37

Defekt batteri var det. Inga lampor som blinkar.
Ringde Apple, dom skickar ett nytt batteri.

Jag undrar vad som går sönder när batteriet kommer.

Jag har samma problem. Min Macbook tvärdör när det är 5-15% kvar av laddningen. Fram tills för 2-3 månader sedan fungerade allt jättefint och datorn gick ner i viloläge när batterinivån var "slut", men sedan plötsligt började den dö och det har bara blivit värre med tiden.

Förutom detta funkar allt fint och jag använder datorn som vanligt trots att jag inte alltid har laddaren inkopplad.

Är det batteriet det är fel på eller?
Bijans problematik lät ju inte helt lik min situation, men hans batteri var trots allt helt ur funktion och det är ju inte mitt.

Jag har reagerat på att min MacBook på sistone också bara stängt av sig när det är mellan 10 och 15% kvar i batteriet. Ingen varning och vid uppstart blir det ingen återställning till tidigare läge utan en ren uppstart. Så har det inte varit tidigare. Ikväll har jag suttit och läst om detta på Apples supportsidor och de har ett batteriutbytningsprogram för MacBook. På måndag ringer jag Apple...

Bevaka tråden