Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning: MySecureShell

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte sätta upp en SFTP-server hemma på min kära Mac. Ville vara säker på att jag inte installerade vilken skit som helst.... så jag gick på versiontracker och sökte rätt på den SFTP-server som fått bäst betyg av alla. Det blev MySecureShell.
Skapade två användare, en admin (samma namn som mitt inloggningsnamn, shortname, på burken, och en användare för min kollega som skulle kunna logga in och hämta hem data.

När jag försökte connecta så gick det inte lista strukturen. Mipplade lite, men hittade ingen lösning. Gjorde en logout och när jag skulle logga in igen så ser jag att min användare nu hade fått en ny avatar. en ny bild på min användare helt enkelt. Började ana oråd...
Loggar in med mitt shortname, och ingenting är kvar på skrivbordet... och några av sakerna i Docken är frågetecken. Efter 2-3 minuter av suckanden och höga stön (insåg att det skulle bli en lång natt) så började felsökningen.

Traskade in i System Preferences och ser att min användare på datorn inte längre ser likadan ut. Det tidigare shortname:et ligger som både shortname och fullname.

Navigerar till Users-mappen och tar info på min hemkatalog, och ser att rättigheterna för min användare ser konstig ut. Provar dra igång Terminalen, men terminalen vägrar starta. Den säger att shell-värdet inte är korrekt och att Terminalen inte går starta.

Jag reparera skivrättigheterna, men det hjälper inte.

Det sista jag gjorde innan sängen var att ändra rättigheterna på min hemkatalog, satte den till mitt shortname... och loggade in igen... då funkar det. Nu kan jag använda datorn igen... men är orolig för att mycket är muppat. Avataren för min användare är fortfarande loggan för MySecureShell t.ex.

Så... om ni ska använda MySecureShell... så tror jag det är en bra idé att inte sätta användaren i programmet till samma som du har som inlogg på datorn...

Ett tips.. Slår du igång SSH i fildelningen så har du ju SCP automatiskt som standard i systemet

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-12-21 14:52

...och sshd grejar även sftp.

sftp är väl bara en wrapper runt scp?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-12-21 16:29

Nej. Däremot finns det implementationer av scp som använder sftp-protokollet för att flytta filer. För mer info, kolla ex. http://en.wikipedia.org/wiki/SSH_file_transfer_protocol

åhå

Kan någon hjälpa mig? Jag greppar inte detta. Jag skapade som sagt två users i MySecureShell... och nu är det dom två användarna som syns i System Preferences/Users
Jag vet inte hur fasiken detta gått till. Och hur jag ska lösa problemet. Någon som kört programmet och kan hjälpa mig förstå hur jag ska ställa tillbaka oredan? Bara deleta den usern som är icke-admin? Låta adminusern vara kvar?

Daniel, det låter som att admin-kontot du skapade i MySecureShell har skrivit över ditt användarkonto. Backup?

Capojava, ja det kan tyckas att så är fallet. Men alla dokument och liknande som låg under min "gamla" användare är kvar...
Vad jag har upptäckt är att en massa rättigheter inte är som dom bör vara. Hade t.ex. bara läsrättigheter på programmet "Yummy FTP" helt plötsligt. Sådana där konstigheter.

1
Bevaka tråden