Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger grafikkortet i MB C2D till att spela CS?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 20:19

Om svaret är "ja" så är jag en switcher!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-17 20:39

Switcha! Det funkar rätt bra. Inga underverk men helt okej!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-17 20:43

Sedan om spel är viktigt så får du såå mycket mer med en bärbar PC för mindre pengar!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 20:57
Ursprungligen av zulee:

Sedan om spel är viktigt så får du såå mycket mer med en bärbar PC för mindre pengar!!

CS är enda spelet som är relevant för mig

Ursprungligen av zulee:

Sedan om spel är viktigt så får du såå mycket mer med en bärbar PC för mindre pengar!!

Om den som så många andra billiga bärbara datorer har en integrerad grafikkrets så fungerar det precis lika halvdant som på MacBook. Det finns bättre och sämre kretsar och MacBooks krets ligger någonstans i mitten, dvs helt okej men om man vill spela intensiva 3D-spel så ska man ha en dator med ett riktigt grafikkort som inte delar minne med arbetsminnet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-21 01:32
Ursprungligen av Björn Leander:

Om den som så många andra billiga bärbara datorer har en integrerad grafikkrets så fungerar det precis lika halvdant som på MacBook. Det finns bättre och sämre kretsar och MacBooks krets ligger någonstans i mitten, dvs helt okej men om man vill spela intensiva 3D-spel så ska man ha en dator med ett riktigt grafikkort som inte delar minne med arbetsminnet.

Jag syftade på bärbara som har tex. ett GeForce Go 7600 för strax över 10'...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-17 20:53

Jag är en fd. Pc-Gamer som köpt budget macBook. Jag är väldigt nöjd med prestandan, jag kör Unreal Tournament, Oni, Tony Hawk Pro skater och nintendo 64 emulator.

Angående om CS funkar så funkar 1.6 (har testat men lirar inte) Source däremot KAN funka, har hört om folk som kör det, men dom har iofs mer än 512Mb minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 21:00
Ursprungligen av Qalle:

Jag är en fd. Pc-Gamer som köpt budget macBook. Jag är väldigt nöjd med prestandan, jag kör Unreal Tournament, Oni, Tony Hawk Pro skater och nintendo 64 emulator.

Angående om CS funkar så funkar 1.6 (har testat men lirar inte) Source däremot KAN funka, har hört om folk som kör det, men dom har iofs mer än 512Mb minne.

Ursprungligen av John P:

Switcha! Det funkar rätt bra. Inga underverk men helt okej!

Precis vad jag ville höra, nu är det spikat!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-18 09:22
Ursprungligen av baller:

Precis vad jag ville höra, nu är det spikat!

Grattis! Välkommen in i Mac familjen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 22:38

Duger om du inte ska ha några 100fps.
Allt handlar om hur kräsen man är.

Jag kör "Company of Heroes" och det flyter på jättebra på min C2D med 128MB grafikkort.

Jag hittade ett program som gör så du kan köra Windows-program/-spel direkt i OS X utan att behöva smitta ner datorn med Windows. CrossOver heter det och det har stöd för bl a Counter Strike och Counter Strike Condition Zero. Jag har lirat Condition Zero alldeles för mycket senaste veckorna på min MacBook. Det flyter på förvånansvärt bra för att vara emulerat och då kör jag det på min MacBook som "bara" är Core Duo och det är nog samma kassa inbyggda grafikkort som på den nyare Core 2 Duo MacBooken. Så det lär flyta bättre på nya MacBooken. Däremot är det en skum bugg som gör att spelet fryser till i en sekund emellanåt som jag hoppas de fixar i CrossOver i framtiden. Många gånger jag blir dödad tack vare en sån frysning, då man inte kan röra sig. Men annars är det helt klart spelbart. Vill du installera Windows och kör det där igenom så lär det ju flyta på ännu bättre också, så jag tror nog du kommer trivas.

Däremot tror jag du kan glömma att lira det senaste (CS Source) med spelbar fps med MacBookens inbyggda grafikkort. CS är ju ett speciellt spel där frameraten är extra viktig och de nyaste spelen kräver för mycket 3D-prestanda för att de korten ska hänga med. Det är mina erfarenheter i a fall, jag har testat bl a Quake 4 och Doom 3 och det går knappt att spela. MacBooken är verkligen ingen bra speldator för nyare spel, men för äldre spel helt ok.
Spelar du mycket så hade jag rekommenderat en MacBook Pro istället. Eller ännu bättre en Mac Pro!

OBS! Snåla inte med RAM-minnet.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-18 10:42

Spela på en bärbar dator? Gör man verkligen det mer än en gång efter att man insett hur dålig spelupplevelse det är på en bärbar?

  • Medlem
  • 2006-12-18 12:02

Source borde funka utmärkt. När det kom körde jag det på en dator med ett Radeon Mobility 7500. Det var väl inte perfekt, men det funkade... CS (även source) skalar fantastiskt bra, och jag är säker på att det funkar utmärkt på en MBP.

Ja en MBP bör det fungera fint på. Men en MB har ju en betydligt klenare krets.

Ursprungligen av stfm:

Source borde funka utmärkt. När det kom körde jag det på en dator med ett Radeon Mobility 7500. Det var väl inte perfekt, men det funkade... CS (även source) skalar fantastiskt bra, och jag är säker på att det funkar utmärkt på en MBP.

Men det var ju faktiskt MacBook vi utgick från här, inte MacBook Pro. Det var "MB C2D" trådstartaren skrev. MacBook Pro har ju "riktiga" grafikkort, så där lär det ju gå helt ok att spela nya lir.

  • Medlem
  • 2006-12-18 19:23
Ursprungligen av tobiwan:

Men det var ju faktiskt MacBook vi utgick från här, inte MacBook Pro. Det var "MB C2D" trådstartaren skrev. MacBook Pro har ju "riktiga" grafikkort, så där lär det ju gå helt ok att spela nya lir.

Hoppsan! Ja, då har jag inte den blekaste.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 17:01
Ursprungligen av stfm:

Source borde funka utmärkt. När det kom körde jag det på en dator med ett Radeon Mobility 7500. Det var väl inte perfekt, men det funkade... CS (även source) skalar fantastiskt bra, och jag är säker på att det funkar utmärkt på en MBP.

Skulle knappast förvåna mig om 7500 har bättre prestanda än GMA.
Edit: Kollade lite på Futuremark orben, 7500-kretsen är en hel del snabbare ~20% och har bättre T&L-stöd än GMA900/950

Senast redigerat 2006-12-18 22:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-20 22:09

Tack för era svar! Är numera medlem i macfamiljen som det heter, har inte hunnit med att installera windows så cs har jag inte testat. Är dock inte orolig!

Äldre PC spel på MacBook ???

Jag fortsätter tråden istället för att skapa en ny, även om min fråga egentligen är ny...

Jag spelade en hel del motorsport spel som gick bra på min gamla AMD K7 Athlon 600MHz med Matrox G400 32MB videokort, men jag spyr bara jag tänker tanken att använda en riktig PC...

Så min fråga är:

Hur pass är en MacBook C2D med PC spel som är designade för 500-800MHz Pentium med 32MB videokort ?

Jag är intresserad av Parallels konceptet så man slipper starta om och skulle köra Windows 2000 tror jag.

Spelen jag tänker på är TOCA RaceDriver, Viper Racing, NASCAR 3, Colin McRae Rally 2 eller senare och liknande spel.

Är detta realistiskt ?

  • Medlem
  • 2006-12-21 01:13
Ursprungligen av SkrotNisse:

Är detta realistiskt ?

Nej, inte i paralells tror jag. Jag har inte provat spel, men grafiken i vanliga systemet är inte så snabb.

Ursprungligen av stfm:

Nej, inte i paralells tror jag. Jag har inte provat spel,
men grafiken i vanliga systemet är inte så snabb.

Problemet är att det går bara att starta i Win XP SP2 (och jag är
inte så pigg att ge Micro$oft en enda krona. Jag har redan Win 2K
som jag fått med begagnad PC och det räcker bra, plus att vissa
äldre Win 98 spel inte fungerar i Win XP.

Ställer frågan så här:

Hur jämför sej en MacBook 2GHz 1GB (eller 2) med Parallel med
en Pentium III 6-900MHz, 32MB videokort t.ex. TNT2 ?

  • Medlem
  • 2006-12-21 16:33
Ursprungligen av SkrotNisse:

Hur jämför sej en MacBook 2GHz 1GB (eller 2) med Parallel med
en Pentium III 6-900MHz, 32MB videokort t.ex. TNT2 ?

Ingen aning, men jag tror inte att det är bra.

Kolla hellre in det här: http://www.maconintel.com/news.php?article=219

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-24 23:06
Ursprungligen av SkrotNisse:

Hur jämför sej en MacBook 2GHz 1GB (eller 2) med Parallel med
en Pentium III 6-900MHz, 32MB videokort t.ex. TNT2 ?

Den står sig jävligt bra, jag skulle nästan säga att den är mer än dubbellt så bra som den uppsättningen, dock är det största hindret att parallels inte stödjer 3D, det gör dock BootCamp...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-24 23:04

Såg denna film på YouTube, den kan nog svara på de flesta frågor folk kan huruvida det går att spela spel på MacBooken.

http://www.youtube.com/watch?v=xpma495NOqo

Det syns tydligt att han spelar på en vit MacBook, frågan är ju bara hur mycket han uppgraderat den...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-12-24 23:53
Ursprungligen av Qalle:

Såg denna film på YouTube, den kan nog svara på de flesta frågor folk kan huruvida det går att spela spel på MacBooken.

http://www.youtube.com/watch?v=xpma495NOqo

Det syns tydligt att han spelar på en vit MacBook, frågan är ju bara hur mycket han uppgraderat den...

Det finns ju inte så mycket han kan uppgradera för att öka spelprestandan än att maxa minnet och sätta i en 7200 rpm-disk, så det där är nog en ganska bra representation av spelprestadan på en MacBook.

  • Medlem
  • 2006-12-25 22:33

Hur är det nu? Har Crossover *äkta* support för 3D via OpenGL-motorn, eller är allt mjukvaruaccelererat även om OpenGL är valt? Upplever att CS småhackar ibland på Min iMac 20" C2D. Brukar lira i fönster (1280 ungefär, widescreen). Blir det bättre prestanda om jag kör fullskärm? Sen undrar jag om detta med färgdjup, 32bit mot 16 bör väl min maskin kunna prestera? Sist så läser jag att folk skriver att CrossOver emulerar. Det är ju inte sant.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 06:20
Ursprungligen av Nifo:

Sist så läser jag att folk skriver att CrossOver emulerar. Det är ju inte sant.

Beror ju på vad man menar med emulerar. Den emulerar/simulerar windows, men inte en annan processorarkitektur.

Ursprungligen av desh:

Beror ju på vad man menar med emulerar. Den emulerar/simulerar windows, men inte en annan processorarkitektur.

Det stämmer inte alls, Windows finns ju installerat och
behövs därför inte HELLER emuleras.

Emulera = göra samma sak, samma funktion - på riktigt.
Ex. Virtual PC (emulerar PC hårdvara)

Simulera = göra samma sak men inte med samma resultat.
Ex. Formula 1 simulering (på låtsas, det är ju inte en riktig bil)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 19:22
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det stämmer inte alls, Windows finns ju installerat och
behövs därför inte HELLER emuleras.

Säker på att du fick detta riktigt rätt. Vi snackar om CrossOver/Wine. Det kräver inte Windows. Dom har skrivit egna API:er.

Bevaka tråden