Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns bandbackup Ultrium 2 med firewire?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon extern bandstation med firewireanslutning för 200/400GB ultrium-band. Har bara sett SCSI.

Är det en vettig backuplösning?

Tomas

Själv söker jag efter nån trevlig autoloader för band med liknande kapacitet.. Tips?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 19:04

FireWire-anslutning är i princip borta från tape-stationer. SCSI är tillbaka helt och hållet.
Det var rejält med problem både för Sony och LaCie när de körde på FireWire-spåret för några år sedan. Problemet verkade allmänt vara hur bryggorna mellan SCSI och FireWire hanterade SCSI-kommandon.
Kör på SCSI alt. FibreChannel. Den senare om du planerar en större installation. Sedan kan du även överväga om verkligen skall köra bandbackup. Nuförtiden är disk- eller nätverksbackup både smidigare och billigare. Vi har nog inte installerat någon större bandbackup på över 3 år. Det billigare att koppla in extra Xserve RAID med fiber-FibreChannel.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det var rejält med problem både för Sony och LaCie när de körde på FireWire-spåret för några år sedan. Problemet verkade allmänt vara hur bryggorna mellan SCSI och FireWire hanterade SCSI-kommandon.

Bra, då vet jag varför jag bara hittar SCSI.

Har lösa hårddiskar på 250GB och det fungerar för tillfället. Den dagliga backupen kan jag fortsätta köra på hårddiskar.

Det som ska lagras är ett bildarkiv, så det handlar mer om arkivering av originalbilder än ren backup.
I första hand bildfiler från digitalbakstycke men även scannade mellanformatsbilder från 6x4,5 till 6x18cm så mängden växer ganska snabbt.

Att band känns 90-tal gör inget, en del bilder är äldre än så! Men det är ju bra om det fungerar ett antal år framåt.

Raw-filerna (originalen) är på 20-40MB/st.
Färdiga bilder 100MB/st i genomsnitt

Att jag funderar på just Ultrium beror på att jag har 20 nya band liggande, och band kändes naturligt som långtidsarkivering som en första tanke. Men kanske ska gå på hårddiskvarianten i alla fall.

/Tomas

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 11:07

Då har du ju en bra anledning att överväga band. Det lät som "den vanliga" säkerhetsbackupen. Arkivering är en helt annan sak med andra argument och annan planering.
Det man inte får glömma är att ha läsbara media i framtiden. Det löser man vanligtvis på två sätt. Antingen ser man till att ha en fungerande och levande arkiveringshårdvara eller så förnyar man mediat, säg vart tionde år. Band har erfarenhetsmässigt väldigt bra arkivbeständighet. DVD får ju anses vara ett säkert format i åtminstone 20 år till. Själva mediat (skivan) kan man göra nya kopior av efter kanske 10 år. Naturligtvis har man minst 2 fungerande kopior i omlopp. Brandskåp är mindre viktigt än fysiskt åtskilda platser.

En liten historia från verkligheten:
En kund dök upp med en gäng 88MB-SyQuest:ar får några år sedan. De hade stått i en hylla i runt 10 år och hur som haver vill kunden ha tillbaka datat. Det var en gammal katalog eller något. Drive:n hade han skrotat (smart). Vi hade en grå G3:a med OS9 och några fungerande SQ 88MB-drive på hyllan (ut i fall att...).
Inte en skiva var hel!. EN skiva gick att läsa delvis. Så kan det gå.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Då har du ju en bra anledning att överväga band. Det lät som "den vanliga" säkerhetsbackupen. Arkivering är en helt annan sak med andra argument och annan planering.

Jo jag uttryckte mig lite galet först.

CD och DVD rymmer för lite så det som är kvar är band resp hårddiskar och det lutar åt bandlösningen eftersom det handlar om arkivering. Räknar med att köra 2 eller eventuellt 3 kopior.

Ska man ha backup där man lägger undan vecko/månad etc så måste väl ändå band va smidigast? De jag hittar i diskväg när man ska köpa lösa drivecages etc blir ofta mycke dyrare än band i samma storlek.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 20:40
Ursprungligen av Johan S:

Ska man ha backup där man lägger undan vecko/månad etc så måste väl ändå band va smidigast? De jag hittar i diskväg när man ska köpa lösa drivecages etc blir ofta mycke dyrare än band i samma storlek.

Tänk så här:
- Backup kan vem som helst göra. Den svåra biten är att återställa.
- Skriv ner en noggrann plan för hur ni skall göra när helvetet brutit löst, dvs när servern är stulen/uppbrunnen/totalkraschad. Vem gör vad? Vilken maskin skall agera server tills den nya kommer.
- Köp ett billigt disksystem som är "klon" till den ordinarie volym. Kör backup/kloning till denna en eller två gånger per dag. Exempel: 1TB i servern. Köp en LaCie BigDisk 1TB FW.
- Köp några billiga externa diskar som alternerar som backupmedia. Förslagsvis något som är fullbackup och något annat (LaCie Rugged 2,5") som dags/vecko/månadsbackup
- Placera en kvartalsvis fullbackup hemma hos någon av de anställda.
- Gör snygga backupscript som kör inkrementell backup på de små lösa diskarna med utgångspunkt av fullbackupen. Kan lösas med psync och montering av diskimagar. Det senare för att skydda filerna från filsystemet.
- Överväg Internet-backup om 10Mbit/s SDSL är ekonomisk gångbart. Då kan en mac mini + diskklon av servern stå hos ISP:n. Det räcker för fösäkringsbolagen.

Du har då två livlinor:
- En lokal klon som räddar raderade filer om man agerar inom ett par timmar. Densamma är ju även en fullödig servervolym som kan kopplas in till valfri arbetstation om den ordinarie servern smäller.
- En fullständig diskbackup som troligtvis står hemma hos en av de anställda. Åk hem och hämta, koppla in och fortsätt jobba som vanligt.
- En Intenet-backup till ISP:n fungerar på liknande sätt.

Skit i brandskåp och inlåsta bandstationer. Backupmediat skall stå i receptionen så att det är lätt att plocka med sig.
Problemet är inte brand eller stöld av mediat. Problemet är att återställning tar för lång tid. Skulle du därför ändå satsa på bandbackup; köp 2 st bandstationer. har ni haft inbrott eller brand måste du ju även kunna läsa backupmediat.

Satsa på disk. Billigast, smidigast och snabbast. Band är för datahallar.

Hur mycket data är det som ska lagras och hur mycket är det per tillfälle/natt?

Vi kör diskbaserad backup - har en 1TB RAID-5 volym som vi backar till över gigabit nätet och det går både fort och är smidigt. Band känns så "90-tal"

1
Bevaka tråden