Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wif-nät: fel lösenord med macen, inte med pc

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Min kära far och jag försöker få igång ett trådlöst nätverk på hans iMac G4. Vi har satt i ett airportkort ordentligt. Den känner av nätverket som delas ut av grannen (netgear -blev för övrigt väldigt glad att dela månadskostnaden....:p ) men när vi ska skriva in lösenordet sägs det :Felaktigt lösenord för det valda Airport-nätverket.

Det fungerar med pcn och jobbets bärabara pc med samma lösenord utan problem.
Jag har sökt runt lite i forumet, men eftersom vi inte kommer åt routern så kanske ni vet någon annan lösning?

Ja, inte vet jag men det tror jag att ni gör!!!

Hélène i roslagens mörka skogar

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 18:46

det låter kanske för enkelt, men har du kollat stor/liten bokstav och/eller ifall tangenterna verkligen överenstämmer med tecknen? tex finns vissa special-tangenter under andra knappar på windows/mac..
Kolla det genom att skriva lösenordet i ett text-fält så du kan läsa det du skriver, kanske du hittar nåt tecken som inte är rätt?

Annars borde samma lösen funka.. kan du bekräfta att det är rätt router du hittar?

Ja, det är rätt router, finns tre nätverk med olika namn varav ett är netgear.

Jag har provat alla möjliga (och omöjliga former av typsnittsproblem) för att kolla att
det inte är det problemet. Det är bara en bokstav och siffror

Kanske att grannen har låst routern till 1 dator (som har åtkomst) med det lösenordet?:confused: Går det att göra så?
Han är tyvärr inte hemma så vi kan inte kontrollera det....

Kan iMacen försöka komma åt ett lösenord från den trådlösa delen som är i pappas lägenhet? (en netgear det också som ansluter till routern i grannens lägenhet)

Tack hordur!

Hélène

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-21 08:03
Ursprungligen av ladyhelene:

Jag har provat alla möjliga (och omöjliga former av typsnittsproblem) för att kolla att det inte är det problemet. Det är bara en bokstav och siffror

Det är inte så att ni har förväxlat ett abonnemangs-ID med lösenordet? Med abonemang avses Internet-dito.

Ursprungligen av ladyhelene:

Kanske att grannen har låst routern till 1 dator (som har åtkomst) med det lösenordet? Går det att göra så?

Visst går det att göra så! De flesta, om inte alla, har en access-kontroll där man i en lista anger vilka MAC-adresser som har rätt att ansluta. Är den funktionen avktiverad måste din pappas dator finnas med där.

Ursprungligen av ladyhelene:

Kan iMacen försöka komma åt ett lösenord från den trådlösa delen som är i pappas lägenhet? (en netgear det också som ansluter till routern i grannens lägenhet)

Det där sista får du gärna utveckla lite mer...

Ursprungligen av frazze:

Det där sista får du gärna utveckla lite mer...

Pappa har en liten trådlös grej som sitter vid hans fönster (USB till pcn).
Den ansluter till routern som finns i grannens lägenhet. Och jag undrar om den trådlösa netgear "stickan" kräver ett lösenord eller förmedlar den bara signalen??

Och när grannen kommer hem ska vi fråga honom om det Frazze!

Jag ska prova dina förslag Torkel!

Tack för er hjälp!

Hélène i det soliga roslagen idag!

  • Medlem
  • 2006-12-20 19:26

Vilken kryptering körs på det trådlösa nätverket? Gäller att man väljer rätt när man ställer in sin anslutning i Macen. Finns tex WEP, WPA Personal, WPA Enterprize, WPA2 Personal och även enterprize för WPA2. Ställer man in fel anslutningstyp så funkar det inte. Det har jag själv erfarit med min trådlösa Netgearrouter. Lycka till med problemlösandet

Okej.... vilken kryptering är det då som gäller?
Är som sagt inte så haj på detta....

Tack korsriddaren!

Hélène

  • Medlem
  • 2006-12-20 23:27

Det kan jag ju omöjligen veta, kolla med grannen hur han krypterat nätverket, sen kan jag tala om för dig hur du ställer in din dator.

OK... jag ska kolla med grannen.

Men det får bli imorgon...

Tack!

Hélène

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 09:41
Ursprungligen av ladyhelene:

Jag har sökt runt lite i forumet, men eftersom vi inte kommer åt routern så kanske ni vet någon annan lösning?

Ja, inte vet jag men det tror jag att ni gör!!!

Hélène,

Vad du kan behöva göra, är att skriva citattecken före och efter lösenordet, alternativt ange ett $-tecken före lösenordet...

Läs mer på Apples supportdatabas

Om du vill ansluta till ett krypterat, trådlöst nätverk som inte är ett Apple-nätverk, och har en dator med AirPort-kort måste du använda något av två olika typer av lösenord, och lösenordet måste vara angivet av nätverksadministratören. Dessa är:

1. ASCII-lösenord

Om du har fått ett lösenord i ren text, och som innehåller tecken från hela ASCII-tabellen, skriver du citattecken före och efter lösenordet. Lösenorden är skiftlägeskänsliga och är fem tecken långa för nätverk med 40-bitars kryptering, och 13 tecken långa för nätverk med 128-bitars kryptering.

Exempel för 40-bitar: "lo123"
Exempel för 128-bitar: "lösenord12345"

2. Hexadecimalt lösenord

Om du har fått ett lösenord som bara använder de hexadecimala tecknen (abcdef0123456789), skriver du ett dollartecken ($) före lösenordet. Lösenorden är tio tecken långa för nätverk med 40-bitars kryptering, och 26 tecken långa för nätverk med 128-bitars kryptering. I ett hexadecimalt lösenord kallas dollartecknet för "hex escape". Det talar om för programmet att de tecken som följer ska behandlas som ett hexadecimalt nummer. Andra möjliga hex escapes är "0x" och "0X" (nolla-x, där "x" kan skrivas med både stora och små bokstäver).

Exempel för 40-bitar: $1234abcdef
Exempel för 128-bitar: $12345678901234567890abcdef

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden