Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare med multi-funktion för både Mac och PC?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-19 21:53

Ja, frun vill ha en. Och jag med. Önskemål är alltså multi-funktion (skriva ut svart/vit, scanna, kopiera, _kanske_ fax) och nätverk. Några tusenlappar är det värt. Vad säger den samlade kunskapen?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-19 21:55

Canon eller HP. Båda har riktigt bra drivrutinstöd för Mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 22:04

och man kan få det att fungera sjukt smidigt med bonjour, även för windows. finns på os x hemsida. älska bonjour.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-19 22:50

utgår från att PCstödet är bra på den HP Photosmart C6100 jag köpte förra veckan - macstödet är grymt och du får allt du önskade i övr + lan/wlan/blåtand... priset ligger runt 2000 tror jag och jag får lite rabatt eftersom jag köpte en mac samtidigt på applestore... så jädra skönt att ha tillgång till skrivaren oavsett burk man sitter på här hemma.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-19 23:01

Måste hålla med Wiberg. Fick en HP Photosmart 6100 för någon månad sen.
Grymt macstöd, wlan+LAN+BT+kortläsare+photobridge.
Älskar att man kan göra allt över wlan, in med CF kortet, lägga sig i soffan och dra och släppa bilder, skriva ut, scanna.
Rekommenderas varmt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-20 09:59

Jag har hittat en HP Photosmart C6180 MFP för 2509:- inkl moms hos inWarehouse. Den har USB/LAN/WLAN/BT. Kan det vara något?

Om man ställer denna färgbläckis mot en monokrom (svart/vit) laser - vad väljer jag då?

Senast redigerat 2006-12-20 11:02
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-20 11:19

Det är exakt den modellen jag har.

Beror på vad du är ute efter.
Jag skriver inte ut några större mängder och tycker att fotoutskrifterna blir bra på fotopappret. Det står högre i kurs för mig än låga utskriftskostnader och enbart kunna skriva ut i svart/vitt.
Lasern är snabbare, pålitligare och ger billigare drift. Men högre inköpspris, ingen färg.
Så du får väga lite för- och nackdelar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-20 11:23

Min Epson Stylus CX6600 har glatt överraskat mig på alla punkter. Den är klockren.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-12-20 14:49

BROTHER MFC-7820N A4 KOPIATOR, FAX & SCANNER
Direktlänk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079765

3369:- inkl moms på Dustin.
Fax, kopiator och laser, emulerad PS. (BrotherScript)
Inbyggd nätverksanslutning stöd för OS 9.1-9.2 OX 10.2.4 och senare samt windows

Det går alltså att skanna över nätet till din maskin, förutom att skriva och faxa.

Har installerat en sådan och det verkar bra.

Om skrivaren får stå oanvänd ett par månader (kanske t.o.m. kortare tid) kan en bläckstråle klägga igen. En laser tål bättre en mer öjämn användning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-20 19:52

Jag tog en chans på HP Laserjet 3052. Klokt? Ja, någon dag efter julafton får vi se. Och höra. Men min prio slutade på laser, svart/vit och nätverk med gott stöd av scanning. Färg får frun & Co lösa på respektive företag.

Men jag måste fortfarande säga att Photosmart C5180/C6180 är en riktig goding om man vill köra bläck. Tänk bara på BT och WLAN!

Ja den här tråden är några år, men nu har jag samma behov, mer eller mindre. Är ute efter en multifunktionslaser, behöver inte vara färg, men måste vara trådlös. Tar den liten plats är det ett plus.

Den enda jag hittar som uppfyller mina krav och dessutom är liten och snygg är Samsung SCX-4500W. Någon som har erfarenhet av den här under OS X? Tips på annan maskin med liknande spec?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-03 22:43

Jag har en Samsung CLP-300N hemma, och den fungerar utmärkt med Mac OS X över nätverket. Men det är en ren skrivare, utan bildläsare, fax eller kopiator.

Dock så tror jag att det blir svårt att få bildläsaren att fungera över nätverket, och den verkar inte ha möjlighet att läsa in bilder till ett fickminne via USB, efter vad jag kan se av produktbeskrivningen.

Hur viktigt är det trådlösa kravet? De flesta nav för trådlösa nätverk innehåller tre eller fyra vanliga Ethernet-uttag, och en skrivare flyttar man inte ofta på.

Ursprungligen av kjnoren:

Jag har en Samsung CLP-300N hemma, och den fungerar utmärkt med Mac OS X över nätverket. Men det är en ren skrivare, utan bildläsare, fax eller kopiator.

Dock så tror jag att det blir svårt att få bildläsaren att fungera över nätverket, och den verkar inte ha möjlighet att läsa in bilder till ett fickminne via USB, efter vad jag kan se av produktbeskrivningen.

Hur viktigt är det trådlösa kravet? De flesta nav för trådlösa nätverk innehåller tre eller fyra vanliga Ethernet-uttag, och en skrivare flyttar man inte ofta på.

Jag har läst på lite om den här modellen och att scanna trådlöst. Det verkar gå att ordna utan alltför stora åthävor.

Det trådlösa kravet är rätt viktigt, även om jag inser att det drar upp priset och minskar utbudet, men det är också därför jag frågar efter fler tillverkare och modeller. Jag har routern i ett helt annat rum, annars hade jag kopplat in den där. Jag är riktigt allergisk mot sladdar och ju fler jag kan göra mig av med, desto bättre. Dessutom är jag sugen på att kunna skriva ut från iPad och iPhone när iOS 4.2 kommer.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-04 07:57

Jag har en sån, fast utan W. Prioriterade bort det eftersom den är inkopplad via usb i en airport express. Har en äldre modell av Time Capsule som inte kan blanda olika nätversstandarder och vill inte att mitt trådlösa n-nätverk ska gå ner i g-hastighet för att jag kopplar in en skrivare.
Installerade den igår och utskrifter funkar bra och den är snabb om man jämför med min gamla multifunktionsskrivare som var en bläckvariant.
Har dock inte fått till det med scannerprogramvaran, så jag tar gärna emot tips på det du verkar ha hittat om just scanning.

Jag köpte den för att det verkar vara den minsta multifunktionslasern, färg behöver jag inte. Ska bara skriva ut, kopiera och scanna dokument.
Den kompakta storleken gör att jag kan få in den i ett skåp under skrivbordet, det gillas eftersom jag och min käresta delar skrivbord.

Potah: Hittade flera trådar och artiklar, t ex nedanstående:

How to setup a Samsung SCX-4500W for Printing and Scanning on a wireless network with OS X 10.5, 10.6 | '(Òvó) CrownedUp.com

Fint att du är nöjd med den i övrigt!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-04 11:55

Tack för tipset, ska kolla upp det. Provade nu att kopiera och det funkade finemang. Kopian blev väldigt bra utan att jag behövde ändra några inställningar.
Utskrifter blir också bra, bättre än min gamla Brother som körde bläck.
Scanningen får jag inte att funka än så länge, men jag ska läsa mer om det och prova om det gör någon skillnad att ha den inkopplad direkt mot datorn i stället för via Airport Expressen.

Ska det vara större utskriftsvolymer än något enstaka ark i veckan kan jag rekommendera HP Officejet Pro 8500. Har sedan ett drygt halvår en 8000 hemma (samma skrivare men utan scannerdelen) och efter att ha harvat på i åratal med svartvit laser var det ett enormt lyft. Färg, riktig duplexenhet och ethernet till lågt pris, plus mycket lägre driftskostnader. Klarade utmärkt att stå oanvänd över sommaren utan att becka igen, så inte ens det är ett problem. Grymt nöjd!

Ursprungligen av Samuel K:

Ska det vara större utskriftsvolymer än något enstaka ark i veckan kan jag rekommendera HP Officejet Pro 8500. Har sedan ett drygt halvår en 8000 hemma (samma skrivare men utan scannerdelen) och efter att ha harvat på i åratal med svartvit laser var det ett enormt lyft. Färg, riktig duplexenhet och ethernet till lågt pris, plus mycket lägre driftskostnader. Klarade utmärkt att stå oanvänd över sommaren utan att becka igen, så inte ens det är ett problem. Grymt nöjd!

Nej, jag skall inte skriva ut så mycket, kommer nog att använda scannerdelen mer nu i början. Skall eventuellt börja studera, och då kommer jag att behöva skriva ut lite mer, men blir nog inte så hemskt mycket.

Tack för tipset!

1
Bevaka tråden