Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har du för tv inkopplad till din mac mini?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-12-12 23:51

Jag vill koppla in min mac mini till en hd ready tv. Vilken tv använder du (som fungerar med mac mini)? Vill inte köpa en tv och sedan bli besviken. Jag surrar kring en samsung.

Tacksam för tips.

Jag har en Samsung 40" M71
http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le32m71b.asp
Jag va tvungen att skicka in den för att göra en uppgradering av VGA porten för att den skulle fungera bra. Innan uppgraderingen va det något knas med syncen så att bilden delade sig under långsamma svepande rörelser.
På HDMI porten får du overscan och dom skärminställningar som finns i OSX fungerar inte.
Har dribblat med DisplayConfigX utan några lyckade resultat.
http://www.3dexpress.de/
Efter att ha sökt runt på forum och kollat verkar LG vara det säkraste kortet att köra MAC på HDMI/DVI. Dom ska tydligen ha fixat så att pixel ratio är 1/1. Det finns även dom som säger att 1080p skall vara ett "riktigt" skärm format, så det kanske blir bättre om man köper en Samsung40"F71 men det kan jag inte svära på.
Om någon har fått till en konfiguration med DisplayConfigX till M71 modellen så vore det trevligt om du kunde dela med dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 19:20

Det funkar väl med alla tv:s som har antingen DVI eller VGA-ingång. Personligen kör jag en Sony via VGA med mycket bra resultat i 720p

Ursprungligen av rhesus:

Det funkar väl med alla tv:s som har antingen DVI eller VGA-ingång. Personligen kör jag en Sony via VGA med mycket bra resultat i 720p

Vilken Sony har du? Har du provat med HDMI-ingången?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 12:32
Ursprungligen av Saffran:

Vilken Sony har du? Har du provat med HDMI-ingången?

Det är en KF-50sx300, lite av en "strange beast", den har 1366x1024 upplösning men ingen HDMI eller DVI-ingång, jag måste alltså köra med VGA. Bilden blir iaf utmärkt, skarp och fin utan brus och störningar i 720p. Om jag kör 1080p så hoppar bilden i nederkant.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 12:52

Jag kör min mot min plasma, en Panasonic 42-PV60, och det går finemang. Fick trixa lite innan det blev rätt med overscan osv via HDMI-porten, men nu är det jättebra bild.

/G

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 00:31

Kör mot en Samsung 40"N71 LCD på VGA och det fungerar klockrent.

  • Medlem
  • London
  • 2006-12-18 11:45

Hur trixar man så att man får rätt bild med overscan?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 09:43
Ursprungligen av jb:

Hur trixar man så att man får rätt bild med overscan?

Jag köpte DisplayConfigX och följde de guider och tips som fanns på deras sida. Det var inte helt enkelt, men som tur är lär det vara ett engångsjobb. Varför finns inte dessa inställningar i MacOS kan man fråga sig? Kanske kommer med Leopard...

  • Medlem
  • London
  • 2006-12-18 12:16

Kör förresten min Mac mini mot min Pioneeer PDP-435 XDE via HDMI, funkar utmärkt, förrutom overscan då som jag inte har fixat till.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 14:12

Kör en Amoi 37" LCD-TV kopplad via HDMI i 800x600, 1280x720 eller 1980x1080 beroende på användning (PBP, normal användning eller film). Fungerar finfint!

Ursprungligen av tooticki:

Kör en Amoi 37" LCD-TV kopplad via HDMI i 800x600, 1280x720 eller 1980x1080 beroende på användning (PBP, normal användning eller film). Fungerar finfint!

Hur många pixlar har din Amoi?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 15:42
Ursprungligen av Saffran:

Hur många pixlar har din Amoi?

1920x1080 (och på samma gång jag skrev det ser jag att jag var lite oförsiktig med tangenterna i mitt föregående inlägg.. :eek: )

Jag kör dock ingen macmini ännu (den kommer snart från USA) men min G4 som agerar server matar ut 1920 x 1080 via ett Radeon 9000 64MB RAM utan problem på en Sony KDL-40X2000. Perfekt bild via HDMI. Ingen overscan allt är där det ska. Ska bli intressant och se hur minin fixar det.

Men, det kan väl inte vara så knepigt eller?
Bara att ställa upplösningen i Minin till densamma som Tv'n har. Ingen overscan eller något sånt kommer då att behövar. Eller finns det begränsningar som på MacBook(?) iBook?

Ser inte problemet..:tveksam:

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 09:49

Tja, så enkelt är det inte alltid. I mitt fall berodde det förmodligen på att jag kör en plasma och dessa har ju rektangulära pixlar, dvs min plasmas upplösning är 1024x768 vilket är en 4:3-upplösning men utdragen till 16:9. Jag fick därför ställa in en upplösning som är något i stil med 1266x698 för att få full widescreen men ingen overscan.

Jag noterade att Dell-PC:n jag kopplade in först löste detta automagiskt så det blev utan overscan medan Macen krävde några timmars experimenterande. Mac är inte alltid enklare :-P.

Garak98: skulle du kunna posta din exakta DCX profil som du kör med? Jag har kört en Dell-burk senaste månaderna... men nu hade jag tänkt byta till en Mac Mini strax.
Jag kopplade in min PB G4 igen för att se om jag fick det att fungera. Jag testade skapa en profil som du skrev (1266x698) men fick det ej att fungera.

(Kör med DVI->HDMI)

Ahh, hittade en tråd du skapat på ett annat forum, där du förklarat redan.
Postar tråden här:
http://www.123macmini.com/forums/viewtopic.php?t=10097

Bara för att fylla ut med mer info om tvapparater och Mac, så finns uppsättningen för en Px70 här:
http://avforum.no/forum/632127-post99.html

Jag kör mot en Dell W2600 som har 1280x768. Fungerar klockrent via VGA. Fungerar mycket dåligt via DVI.

Jag får väl ändra mig ang Mac Mini, det blev ingen sån utan en Mac Pro istället Men den går som FTP och det blir en hel del kraft över till media center.. Låter som att jag slösar bort datorkraft men jag älskar min Mac Pro... Den e så snabb och bra på allt.. Kör fortfarande mot en Sony KDL-40X2000. Funkar kanon. Dock kör jag i 1600 x 1050 för annars blir allt så smått. Sitter en bit ifrån.

40w3000

Fungerar bra mot Sony KDL-40W3000, 1920*1080

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-08 17:40

Jag har en snorbillig BUSH 26" inköpt på Argos i UK. Det är en BEKO-VJAZ i annan plast. 1366x768 och jag kör med SwitchResX för att få till det med "overscan-problemet".

Sony 40D3000

Då kan man äntligen visa sig här, efter veckor av beslutsångest. Sony 40D3000, koppla sladd (DVI-HDMI), slå på, välja ingång på tv, sen var det klart, bildskärmsupplösningen vadles per automatik. Har inte märkt några konstigheter med overscan eller annat, satt mest och förvånades över ytan och ljusstyrkan på "världens största" OSX skrivbord, knivskarpt från 4 meters håll. Musacceleration = på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 09:35

Tomas,

Då är vi åtminstone 2 lyckliga här på 99.se med en Sony KDL-40D3000…

[Gammalt]…dock har jag ingen Mini ännu, men den är inplanerad i mitt mediacenter…[/Gammalt]

Har nu införskaffat mig en MacMini C2D å det fungerade utan problem mot min "nya" TV.:p

DVI->HDM…

"Boom…" som Steve Jobs skulle sagt!! O:-)

- Torkel

Senast redigerat 2007-12-12 23:13

Yeah. D-series (eller Sony öht) rular. två minuter från: va' f-n.?... till sa*an vad bra! med litet tryck i inställningarna, gjorde att jag totalt glömde bort all muskel och ekonomisk värk. Det jobbiga just nu är att jag ju måste se om alla filmer som jag sett...

Det enda jag irriterar mig på med mini som mediarondell är att jag inte gillar när man pausar med t.ex. dvd-player, och fanskapet går i viloläge (jo, jag vet att man kan se till den inte vilar osv, men tänk om man kunde ställa detta per applikation?) så väcker man den och fullskärm är inte längre aktivt utan man måste in och bestämma om detta... I-lands problen.

Ikväll, Kubrick och 2001, för n-te gången. Nu utan pixel-flurp...:-)

Jag kör med en Hyundai Q320 pixelmappad 1366x768 m.h.a SwitchResX

Klockrent!

Väntar bara på att SwitchResX ska få stöd för Leopard!

Om man kör mac mini kopplad till en "hd-ready" tv, lcd, är bilden då så pass bra att man kan använda den till vanligt arbete å inte bara filmtittande? exempelvis surfa m.m.? tänkte om det är ens praktiskt möjligt att köra med en tv som datorskärm och då kunna läsa text m.m.?

Fungerar bra med min Full HD 1080. Dock sätter jag mig närmare om jag skall surfa.

Jag tycker det är alldeles för opraktiskt. Men jag skulle å andra sidan inte heller vilja behöva sitta vid en "vanlig" stationär. När man väl skaffat sig bärbart finns det ingen återvändo.

Bevaka tråden