Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista har inte plankat OS X!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

NY Times fantastiska David Pogue "försöker" här i en recension förklara varför Windows Vista inte plagierat OSX.

haha

http://video.on.nytimes.com/?fr_story=d14603c1e23e6ce37920a8134a2e27b1405a4991&rf=bm

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-19 17:02

Så jäkla bra!

HAHA, bomb!!
Sjukt bra, och ack så rätt han har!

Hahahaha

Är den verkligen seriös?
Är den det så blir jag fan i mig mörkrädd!

Ursprungligen av ztaafen:

Är den verkligen seriös?
Är den det så blir jag fan i mig mörkrädd!

Menar du funktionerna i Vista eller hans "påstående"? Han är myyycket ironisk i filmen.

Det var påståendena som jag syftade på.
Det var det faktum att det var en stor koncern som N.Y. Times som visade filmen som fick mig att bli lite fundersam.

Ursprungligen av Christofer:

Menar du funktionerna i Vista eller hans "påstående"? Han är myyycket ironisk i filmen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 17:37
Ursprungligen av ztaafen:

Är den verkligen seriös?
Är den det så blir jag fan i mig mörkrädd!

Nejförtusan!! Han är ju ironisk så det ångar om det

Ursprungligen av ztaafen:

Är den verkligen seriös?
Är den det så blir jag fan i mig mörkrädd!

Det seriösa i den som gör mig mörkrädd är likheterna. Nog för att jag har hört om hur Aero ska innehålla genomskinlighet, GPU-acceleration och annat som även Aqua har. Men seriöst, schackspelet?

det är ju solklart att han är ironisk.
det roliga är ju att han är, och tillåts vara det, i ett så stort sammanhang som en new york timeskollumn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 17:38
Ursprungligen av Martin Wijk:

det är ju solklart att han är ironisk.
det roliga är ju att han är, och tillåts vara det, i ett så stort sammanhang som en new york timeskollumn.

Jo, men det är ju i sig en indikation om den allmänna synen på hur flagrant MS har plagierat ett antal saker

  • Medlem
  • 2006-12-19 17:43

Oj!! Vilken kille. Pepp på eftermiddan. Och ja, likheterna var fler än jag sett tidigare. Voj voj.

haha bästa är ju i slutet när han säger "V for Vista baby" och han gör ett V som är som ett X och en logo av mac os X blinkar förbi
haha det där var det roligaste på länge tror jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 21:55

joo, jag tror att han spelar på 2 saker;
* vista har kopierat bra saker från os x, precis som os x kopierat saker från windows.
* det snackas mycket vista-är-osxplagiat, och det är nog ironisk från båda håll.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 23:54

Det där var nog det bästa jag sett på länge...!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-12-20 00:26

Jobbigt!

Han är ju så bra så man riskerar att sitta uppe halva natten och bara kolla på film efter film efter film efter film........

Jobbigt!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-12-20 01:29

Haha, riktigt roligt faktiskt.

Gillade verkligen när han förklarade om sök-funktionen, fy vad kul!

Hahaha, härlig film!

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-20 05:44

Hehe bra film:D

Men likheterna är ju nästan skrämmande

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-20 07:39

Not The Same Thing!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-20 22:18

Precis, Boris
Same same but different!!

Ohh Yeh! Fy Helv*te vad bra! tumme upp x 100

En sak som jag tycker är värd att fundera på vad det skulle vara för fel med att plagiera ett operativsystem.
Är det inte så att det är klart att man vill använda sig av bästa möjliga lösningar? Och vart ligger egentligen problemet med att windows, helt uppenbarligen, har plagierat vissa funktioner i OS X?

För apple förstår jag att detta är ett uppenbart problem eftersom att dom säkerligen spenderat en massa tid och pengar på att utveckla dessa idéer som sedan bara blir snodda av en konkurrent som tjänar skitladdningar med pengar på dem. Men det är ju svinn man borde räkna med om man sysslar med utveckling.

Vad jag inte riktigt kan förstå, även om jag gillar det ;), är dessa hundratals kids som använder sig av OS X som springer runt och krigar mot microsoft, bara för att de själva väljer att använda OS X.
Missförstå mig rätt, jag ser inget egentligt fel i det beteendet, och jag hör säkert till ovan nämda skara titt som tätt. Det är det faktiska beteendet och orsakerna till detta jag funderar över.
Blir det inte lätt lite "fotbollsmatch" över det hela, där man bara hejjar hej vilt på det man själv valt att hejja på utan någon egentlig anledning, förutom att man tycker att man själv valt att använda det bästa alternativet?

Kan det vara så att det klassiska citatet från "Jönssonligan får guldfeber" går att applicera även på detta fenomen?

...och då syftar jag självklart på "I brist på krig måste man ju fylla freden med lite spänning".

/Martin

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-12-21 00:21

Det finns en hake

Om det nu hade varit så att Microsoft var ett företag som gjorde något som var bättre än Apple så hade det varit mycket trevligare. Det lustiga (eller olustiga) i sammanhanget är att de gör plagiat som är sämre än originalet. Och detta gör man precis hela tiden och utan avbrott...som om det vore någon sorts kroppsfunktion. Ungefär som om att de inte fattat att det är omöjligt att låta bli att prutta rumpan av sig om man käkar ärtsoppa och katrinplommon ett helt år i sträck. Det blir bara fel, dåligt och luktar illa. Det är detta som gör Windows så komiskt och sorgligt på samma gång.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-21 00:48

Martin Wijk: Bra skrivet, jag håller med dig i mycket av det du skriver Det blir nog ofta lite "forbollsmatch" över det hela, även om apple gör allt bäst

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-21 01:04

Jag tycker personligen att det borde plagieras lite mera... både från Apples och Microsoft håll. Bra funktioner borde finnas i alla OS. Med den inställningen så kanske vi kan få ett perfekt OS någon gång i framtiden istället för alla dessa halvfabrikats OS som finns nu. (Jag kanske är lite kräsen. Men jag tycker att alla OS som jag har använt de senaste 10 åren har sugit på något plan)

Några funktioner som jag saknar i båda dessa os i grundutförande är flera skrivbord i stuk med X-windows eller Workbench och ClickToFront funktionen som finns som commodity i Workbench.

ClickToFront är, för de som inte vet, en funktion att när man trycker på ett fönster så fokuseras det bara utan att hoppa längst fram. Och för att få det längst fram så dubbelklickar man i fönstret. Detta löser ett problem som ofta stör mig i både MacOSX och Windows. Nämligen att om man har ett litet fönster liggande åvanpå ett stort fönster, och man vill t.ex. dra en katalog från det stora fönstret till det lilla fönstret, så försvinner det lilla fönstret bakom det stora fönstret när man tar tag i katalogen som man vill dra. Extremt strörande.

Finns även en hel hög med andra funktioner från bl.a. BeOS, QNX proton, TOS, osv. som jag skulle vilja ha med i OSX och Windows.

Hade Apple och MS vart lite bättre på att plagiera så hade inte det här problemet funnits.

Jisses, jämt detta sandlådegnabbande...

"Uäääh, Vista innehåller transparenta fönsterramar".
"Buhuu, Vista har en snabbsökfunktion!".
"Snyft, det finns gadgets i Vista".

Seriöst, det finns bättre saker att gnälla om.

Det är väl bara trevligt när man använder innovationer för att förbättra redan befintlig teknik?

Eller var det fel att Apple:

  • Lade till dashboard?
    - Konfabulator fanns/finns ju redan och hade/har samma utseende/struktur. Är det då dessutom inte snarare därifrån inspirationen kommer till Vistas gadgets?

  • Inkluderade Spotlight?
    - Funktionen var ju redan skapad av Microsoft

  • Köpte upp Coverflow?
    - Väldigt innovativt att bara lägga beslag på andras lösningar

  • Lagt till Time Machine?
    - Finns ju redan liknande lösningar

Jag anser att alla vinner på att OS-tillverkare "plagierar". Hur långt tror ni att tekniken hade kommit idag om folk inte sneglade på varandra?

Jag hoppas till exempel att Apple har "plagierat" den förenklade möjligheten till taggning av bilder som finns i Vistas bildvisare. Men alla ni som gnäller om plagiat har så klart kört Vista eftersom ni är så insatta, så ni vet ju vad jag pratar om?

Ja, jag är irriterad på denna typen av sandlådekrig.

Njut av era system och mys i vetskap om att de har blivit så bra just tack vare "plagiat"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 10:23
Ursprungligen av scorp:

"Uäääh, Vista innehåller transparenta fönsterramar".
"Buhuu, Vista har en snabbsökfunktion!".
"Snyft, det finns gadgets i Vista".

Det är väl bara trevligt när man använder innovationer för att förbättra redan befintlig teknik?

Absolut. Det finns väldigt få rena innovationer där man aldrig sett något liknande. Det mesta är ju förbättringar och förfiningar av redan kända koncept. Både Apple, Windows och Linux gör så, och det är bra.

Apple har t.ex.
- Inkluderat GCC som kompilator.
- Använt AAC och H.242 som codecs vilket är externa standards istället för att uppfinna egna inkompatibla format (WMA, WMV).
- Inkluderat Java från Sun.
- Planerar att inkludera Dtrace och ZFS från Sun (fantastiskt bra)!
- etc

Mitt problem med Microsoft är att det verkar vara helt omöjligt för dem att inkludera något externt rätt av och ge credits för det. De inkluderade Java från Sun, men gjorde det inkompatibelt och bröt mot ett kontrakt. Då Sun stämde dem för det tog de bort teknologin. Då de implementerar standards så försöker de alltid lägga till inkompatibla extensions, eller blatant halvimplementera dem (HTML, CSS). De köper upp existerande produkter, dödar utvecklingen för andra plattformar och gör dem Windows-only.

Eller så gör de bara en kopia på schackspelet och till och med kopierar namnen på texturerna!! Alltså, jag har inget emot kopiering men ge credits, eller gör någon egen stil. Gör ett luffarschack istället t.ex.

Till råga på allt så försöker Microsoft framstå som världens mest innovativa företag som i princip uppfunnit dator-revolutionen. Jag tycker det är magstarkt. Jag skulle respektera dem mer om de kunde respektera dem de kopierar från (med credits) istället för att krossa och döda alla andra.

Ursprungligen av scorp:

Jisses, jämt detta sandlådegnabbande...

"Uäääh, Vista innehåller transparenta fönsterramar".
"Buhuu, Vista har en snabbsökfunktion!".
"Snyft, det finns gadgets i Vista".

Seriöst, det finns bättre saker att gnälla om.

Det är väl bara trevligt när man använder innovationer för att förbättra redan befintlig teknik?

Eller var det fel att Apple:

  • Lade till dashboard?
    - Konfabulator fanns/finns ju redan och hade/har samma utseende/struktur. Är det då dessutom inte snarare därifrån inspirationen kommer till Vistas gadgets?

  • Inkluderade Spotlight?
    - Funktionen var ju redan skapad av Microsoft

  • Köpte upp Coverflow?
    - Väldigt innovativt att bara lägga beslag på andras lösningar

  • Lagt till Time Machine?
    - Finns ju redan liknande lösningar

Jag anser att alla vinner på att OS-tillverkare "plagierar". Hur långt tror ni att tekniken hade kommit idag om folk inte sneglade på varandra?

Jag hoppas till exempel att Apple har "plagierat" den förenklade möjligheten till taggning av bilder som finns i Vistas bildvisare. Men alla ni som gnäller om plagiat har så klart kört Vista eftersom ni är så insatta, så ni vet ju vad jag pratar om?

Ja, jag är irriterad på denna typen av sandlådekrig.

Njut av era system och mys i vetskap om att de har blivit så bra just tack vare "plagiat"!

Bättre saker att gnälla om, ja du verkar ju vara tidernas största gnällspik - så vad är problemet?

Ursprungligen av Mannys bone:

Bättre saker att gnälla om, ja du verkar ju vara tidernas största gnällspik - så vad är problemet?

Jag skrev väl precis att det är bra att konkurrerande system (vilka det nu än må vara) tar till sig innovationer från sina konkurrenter?

Ja, jag kritiserar de som ständigt håller på med "Apple rippade ditt"/"Microsoft rippade datt". Det kallas utveckling, även om många inte verkar vilja se det

Ser du den kritiken som gnäll, så visst.

Bevaka tråden