Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVTs klipp är riktiga sega på MacBook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 13:02

har märkt att det tar riktigt lång tid för min dator att ladda videoklippen svt. går hur bra som helst på andra sidor som ex youtube. har provat med en pc på samma internetanslutning och där fungerar det utmärkt. kan det vara flip4mac grejen som gör att man kan löra wmv i quicktime som slöar ner det?

Har du provat att köra klippen i realplayer istället för wmv? För mig så funkar det bra på min ibook och flickvännen har inga problem att se program på sin macbook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 19:45

prova med vlc pluginet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 19:52

På min iMac fungerar det mycket bättre med RealPlayer!

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 23:08
Ursprungligen av desh:

prova med vlc pluginet

Vilket är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 06:31
Ursprungligen av Pantern:

Vilket är det?

Video Lan Client

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-19 07:29

Tror Pantern och jag tänkte på samma sätt. VLC är väl ett fristånde program, inte en plugin? Eller lägger den även en plugin till QT menar ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 08:40
Ursprungligen av Snooze:

Tror Pantern och jag tänkte på samma sätt. VLC är väl ett fristånde program, inte en plugin? Eller lägger den även en plugin till QT menar ni?

Exakt vad jag menade

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 14:42

http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

scrolla ner lite på den sidan så kan ni ladda hem plugin till både FF och safari. Var bara observanta så att ni tar rätt version dvs. PPC eller Intel

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 14:45
Ursprungligen av -David-:

http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

scrolla ner lite på den sidan så kan ni ladda hem plugin till både FF och safari. Var bara observanta så att ni tar rätt version dvs. PPC eller Intel

Fungerar den bättre än flip4mac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 15:21
Ursprungligen av Pantern:

Fungerar den bättre än flip4mac?

Jag trycker det beror på, ibland, ibland inte. Men VLC är i alla fall open soruce..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 15:10

Skriv ett argt brev till SVT där du förklarar att de borde byta till en öppen standard, det är ju 'public service', då borde väl dessutom alla få kunna ta del av det oavsett operativsystem/maskinvara.

Ursprungligen av adm_kenshin:

Skriv ett argt brev till SVT där du förklarar att de borde byta till en öppen standard, det är ju 'public service',

Suck, sedan NÄR kostade RealVideo, VLC eller QuickTime några pengar över huvud taget ??? Många av videoklippen finns för iPod ( Quicktime )... blir uppriktigt trött på gnäll som saknar täckning i argumentationen. Det är väl även så att RealVideo kan spela QT-snuttar ?? Tycker mig känna en märklig tendens att sätta likhetstecken mellan Public Service och öppen källkod...

Mvh - Olle Jonssn - tillika fotograf & redigerare på SVT sedan 1977

Offtopic: Är medveten om att kostnader för licenserna skiljer sig åt och att SVT betalar X antal kronor för licencer till Real och att Apple inte tar betalt för sina strömmar ( licenser ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 15:50
Ursprungligen av Olle@mac:

Suck, sedan NÄR kostade RealVideo, VLC eller QuickTime några pengar över huvud taget ??? Många av videoklippen finns för iPod ( Quicktime )... blir uppriktigt trött på gnäll som saknar täckning i argumentationen. Det är väl även så att RealVideo kan spela QT-snuttar ?? Tycker mig känna en märklig tendens att sätta likhetstecken mellan Public Service och öppen källkod...

Öppen standard har inget med pris på spelare att göra. En öppen standard är något som vem som helst kan implementera och som kan tillhandahållas av mer än en leverantör. Dvs, att formatet inte är hemligt (proprietärt).

Wmv är ingen öppen standard. Realtime-formatet är ingen öppen standard.

Tycker mig känna en märklig tendens att sätta likhetstecken mellan öppen standard och öppen källkod.

SvT behöver inte alls använda något med öppen källkod om de inte vill. Med om de väljer öppna standards så kan andra implementera öppen-källkods-lösningar till formaten om det behagar dem. Poängen är att SvT med sina format inte skall tvinga folk att anlita specifika leverantörer för att titta på programmen.

Men aha, finns VLC som plugin också det var ju extra trevligt. För ja, för mig har den funkat betydligt bättre än flip4mac eller Real. Real rullar iofs bra men ser för taskigt ut på min MB. Men flip4mac är väl inte heller intelanpassat det kanske är problemet?

Hur som helst, man kan alltid välja bort bägge spelarna på SVT och sen klicka på asx-länkarna bara och se till att VLC öppnar dom. Men jag ska genast testa pluginvarianten.

Jag vet inte om jag är dum, men jag hittar inget plugin där man kan välja om man vill installera i Safari eller FF. Hur gör man?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-01-23 22:25

Körde realplayer på min ibook, funkade fint att titta på klipp på SVT's hemsida.

1
Bevaka tråden