Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud vid lutning av datorn

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-18 21:55

Tjenamoss,
För några månader sedan upptäckte jag att min dator ger ifrån sig ljud då man lutar den. Eftersom fysiska ljud från datorns inre sällan är något positivt, har jag sedan dess låtit bli att luta den så mycket som möjligt. Detta hämmar dock datorns "bärbarhet" en aning då det tvingar mig att låta den stå på ett plant bord. Så jag undrar, vad är det egentligen som låter? Är det farligt för datorn? Kommer den att explodera när som helst? Vart sitter troligtvis felet? Går det att laga?

Tacksam för alla svar.

Sådär beter sig min PowerBook också. Jag skulle tro att det är fläkten eller möjligen hårddisken som väsnas. Den/de är säkert på väg att kajka ihop, men min har låtit så mer än ett år utan att något allvarligt hänt. Peppar, peppar. Funderar på att åberopa AppleCare-garantin, men har inte kommit mig för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 22:41

Vilken dator är det? Ibook, Macbook och vilken modell?
Är det när fläkten går, eller är det alltid? Är det med eller utan någon cd/dvd-skiva ur datorn?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-18 22:50

Ah, glömde specificera
iBook, 12", har inte testat med skiva i, och oberoende av om fläkten är igång.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 22:59

Min låter likadant... (kan jag tänka mig utan att ha hört ljudet) Ett surrande ljud när man rör på datorn. Jag har en 12" PB som snart är tre år på nacken. Jag misstänker att det är hårddisken som låter, men jag anser att det är ju inte mycket att göra åt eftersom jag inte har garanti kvar. Och nu har jag kört med detta surrande ett bra tag utan att det exploderat, så det behöver du nog inte vara orolig för.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-18 23:35

Woho du har alltså lutat datorn utan att bry dig om ljudet, och den har fortfarande inte exploderat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 02:45

Vilken modell har du av ibook? Är det 1.33an eller äldre? 1.33an ska ju stänga av hårddisken när du flyttar runt den.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-19 18:01

Naj, det är 1.2 GHz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 06:41
Ursprungligen av HannesP:

Naj, det är 1.2 GHz.

Då är det troligtvis disken som låter.

http://homepage.mac.com/julianmayer/

Detta programmet kan ju vara något att ha för att se när hårddisken själv känner att det är kris.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-20 19:52

Tack för tipset, ska testa det

1
Bevaka tråden