Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AJAX popup-layer fråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 07:34

tjena,

har en vad jag tror är enkel AJAX+fråga.

Jag skulle vilja ha ett popup-layer som sträcker sig över flera frames. Kan man göra det med en AJAX+lösning måhända?

//mattan

Mig veteligen kan du inte sträcka ett layer över flera frames.

Varför frames?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:24

Nä, med vanliga layers går ju inte det.

Jag tänkte man kunde komma runt det med AJAX men jag kanske är ute och cyklar.... (typ man öppnar egentligen formuläret i ett nytt fönster men det ser ut som en dialog som ligger i fönstret som man kan visa vid behov)

Tja, varför frames.... Mest för att det är ett lätt sätt att göra en skrollbar produktkatalog som måste var enkel att förstå för slutanvändaren och förbereda för Contribute.

(Jag har alltid gillat Dustin för att det är supersnabbt att handla där)

Vanliga layers? Vad pratar du nu om?
Du menar Netscapes <layer>? Den som fanns i Netscape 4 när den kom och som aldrig blev standard? Mig veterligen går den inte att använda i någon av dagens webbläsare.

Idag finns det bara en typ av "lager" och det är <div> den är även accepterad som standard.

Frames funkar inte så bra om du ska köra sidan i en handhållen mackapär.

Frames finns heller inte med XHTML standarden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-18 13:10

Det går inte heller att bokmärka en viss sida.

Det finns två andra sätt att få till scrollen - antingen 2) via overflow:auto i den div som ska kunna scrolla eller 2) via position:fixed i alla divs som inte ska kunna scrollas. Det krävs dock en IE6 hack (inte så farligt) för att 2) ska funka. Jag bifogar en html-fil (scrolls.html) som illustrerar en bra implemetation av 1). För 2) kolla: http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 16:02

Jag menade lager även om jag råkade skriva på engelska.

Nu gällde inte frågan frames eller inte. Jag vet att det finns alternativ för att göra samma sak. Jag har valt frames för att det funkar bra för denna siten.

Jag letar vidare i själva ajax-frågan.

Nej, det går inte. Det enda Ajax "gör" är att låta dig prata med servern utan att lämna sidan. That's it. Som du förstår hjälper inte det dig.

Varje frame är ett eget dokument. Du kan inte visa innehåll utanför ett dokument (precis som att du inte kan visa saker utanför ett webbläsarfönster). Med andra ord går det inte att lägga ett lager över flera frames.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 18:18
Ursprungligen av capojava:

Nej, det går inte. Det enda Ajax "gör" är att låta dig prata med servern utan att lämna sidan. That's it. Som du förstår hjälper inte det dig.

Varje frame är ett eget dokument. Du kan inte visa innehåll utanför ett dokument (precis som att du inte kan visa saker utanför ett webbläsarfönster). Med andra ord går det inte att lägga ett lager över flera frames.

Tack capojava, inser att det såklart inte går.

//mattan

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-06 01:45

Skrota frames och använd dig av ovanstående lösning istället1

1
Bevaka tråden