Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fiffiga verktyg för webb/CSS-utveckling för Firefox

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Upptäckte just två roliga verktyg för oss som kämpar med att få CSS att bli som man vill.

Firebug
Då egenskaper i ett CSS kan ärvas längre ner är det förstås intressant att veta vilka CSS-rader som påverkat ett visst objekt på din sida. Med Firebug kan du även se marginaler, stoppning (padding menar jag, översätter man det så?) och du kan även genom att vila på ett objekt få fram linjer på det som gör att du kan se huruvida det ligger kant i kant med andra objekt. Det finns även en massa mera fiffiga funktioner i Firebug.

Detta tillägg kräver Firefox och tillägget och bättre förklaringar än mina finns på denna sida:

http://www.getfirebug.com/

The web developer extension

Detta tillägg gör en massa olika saker och ger dig 12 nya knappar med nedfallande menyer i Firefox. Du får verktyg för att jobba med kakor, css, formulär, bilder, information (om sidan), diverse (tex kunna markera länkar som icke besökta mm), markera olika typer element med linjer (tex alla tabeller, alla divs), storlek på fönster, verktyg (tex validera HTML, CSS mm) osv.... Mycket bra!

http://chrispederick.com/

Tips från sitepoint

Jag fick tipset från ett nyhetsbrev från siten Sitepoint.com:
http://www.sitepoint.com/

Besök sidorna ovan med Firefox.

Enjoy!

Liveredigering av CSS och html, dock inte samtidigt, gör att jag känner mig handikappad utan webdeveloper extension.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 14:35

Webdevelopper är en verklig höjdare. Den främsta anledningen till att ha Firefox som primär webbläsare när man (amatör)-kodar sidor i både MacOS och Win.

Ursprungligen av Taz_1999:

Upptäckte just två roliga verktyg för oss som kämpar med att få CSS att bli som man vill.

Välkommen in i klubben, synd att du inte läst inte läst mina tips, då hade du känt till Web Developer för mer än två år sedan

Web Developer har varit den regerande kungen för oss CSS-hackare under flera år nu. Men Firebug har kommit starkt på slutet och den senaste versionen (betan av 1.0) är helt otroligt bra.

aldrig hört talas om tyvärr... måste göra något åt det Smultron kör jag annars... smidigt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-18 19:29
Ursprungligen av Taz_1999:

/.../ stoppning (padding menar jag, översätter man det så?)

Jag brukar översätta det med innermarginal. Benämningen [FONT="Courier New"]margin[/FONT] översätter jag till marginal, alternativt yttermarginal. Då brukar även trycksaksformgivare förstå vad man menar.

Adrian B: Såg att du nämnde Web developer Extension i ett inlägg i en tråd för två år sedan, jag sökte innan jag postade, kanske skulle nämnt det. Men du var helt klart först!

Kalle W: Bra tips på termer att använda, tack.

1
Bevaka tråden