Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har kalendern (och de två böckerna) anlänt!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såsant.
Det finns en till tråd om detta någonstans.
Aja. Tror att det bara var böcker i det fallet.

Jo.
Har på senare tid blivit mer intresserad av foto, och har flera gånger fått beröm för mina foton. Köpte i september en Mac och började genast greja med den gångna sommarens kort i iPhotos bok- och kalender-funktion.
"Perfekta julklappar" har jag läst runtom på internet (blandannat här).
En fotobok med bilder från fiskeresan till en kompis, en kalender till farföräldrarna.
Det här blir inte dåligt.
Böckerna höll leverans-schemat rätt bra och kom rätt precis två veckor efter jag hade beställt dom. Däremot så började jag oroa mis smått för om kalendern skulle komma.
Fast tack och lov så damp den ner i brevlådan (eller aja... ett avi från posten) igår.

Böckerna ser riktigt fina ut. Fast jag tycker att dom ser lite tunna ut... men så går det väl då man beställer de billigaste (är fattig student... ) iPhoto har flera gånger varnat om hur "bilderna kunde skrivas ut i dålig kvalité", men det är inget jag har märkt av.
De flesta bilderna är i samma kvalité, inte toppen, fast vad förväntar man sig då man betalar 80 kr+frakt?
Kalendern är betydligt bättre än flera andra jag har sett, och det är en av orsakerna till att jag inte har gjort några. Man litar liksom lite på att the big Apple gör bra kalendrar.
Bilderna ser lika ut som i böckerna... inte lika skarpa som man vill, men helt okej.
Pappret känns tjockt och bra, jämnfört med konkurrenternas som i vissa fall är lika tjocka som vanligt kopieringspapper.

Men i överhand så är upplevelsen av det här väldigt bra. Tyvärr så kan jag inte bidra med bilder eftersom allt ligger inslaget och klart, men det är ju tur att Google finns...
Men en annan sak som man inte helt gillar är att man inte kan slå ihop beställningarna, det blir, bokens pris, plus frakten på allt man beställer, men det får man ta sen, med imponerings-faktorn den tjugofjärde...
Det här kommer jag att göra igen.

Fixat julklappar?

""bilderna kunde skrivas ut i dålig kvalité"
Det betyder att upplösningen på bilderna inte är speciellt bra, du kanske skulle investera i en bra kamera eller, om nuvarande kamera tillåter, fota med högre upplösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 21:08
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Fixat julklappar?

""bilderna kunde skrivas ut i dålig kvalité"
Det betyder att upplösningen på bilderna inte är speciellt bra, du kanske skulle investera i en bra kamera eller, om nuvarande kamera tillåter, fota med högre upplösning.

Vet att bilderna, åtminstone tidigare, lästes upp i en lägre upplösning än originalen när man beställde böcker. Det fanns ett hack för att öka antalet DPI.

Vänligen, Ylan

Hur lång är leveranstiden? Hittade inga uppgifter så jag vågade inte beställa innan jul...

Kalendrarna i iPhoto är snyggare än några andra jag sett som man kan beställa.

Martin: Där fick du mig att tänka till! Och jo... du har nog rätt... tur att jag på senare tid har börjat fota i högre upplösningar...

Leftrustle: Det står att leveranstiden ska vara lika lång som på böckerna, dvs. 12-14 arbetsdagar.
Tyvärr så verkar det ha blivit något fel och leveransen tog två veckor längre.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-17 13:20

Beställde min kalender den 27/11. Fick den 11/12 - alltså 2 veckor. Kvaliten fantastisk. Snygt tryck på hårt och fint papper. Svärmor kommer att bli glad!

Här på forumet så har det sagts att det där hacket att öka upplösningen från 150 dpi inte behövdes längre i senare versioner än iPhoto 6, då det där redan var inställt att ladda upp i 300 dpi.

Fast när jag beställde en mellanstor-mjuk på 22 sidor häromdan, såg jag iPhoto ladda upp en pdf på bara drygt 2,5MB.
Det kändes lite snålt...
Hoppas jag missade den egentliga filstorleken.

Beställde en kalender 29/11 och det har gått 10 arbetsdagar idag sen den levererades, enligt Apple. (Det skulle ta 7-10 arbetsdagar)
Hoppas verkligen den dyker upp innan julafton!

Posten kan man aldrig lita på.. Inte Apples fel att inte de håller leveranstiderna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-21 12:59

På Apples sida sägs att beställning av böcker senast 5 dec ger leverans före jul.
http://www.apple.com/se/support/iphoto/customerservice/
Jag beställde den 2 dec och trodde att jag skulle vara säker men har ännu ej fått någon leverans. Kommer inte böckerna i morgon får jag ge mig ut på stan för att hitta andra julklappar. Himmel, vad jag är förb......

Fick mitt paket igår! Mycket bra kvalité faktiskt. Tror morsan blir nöjd.
Beställde 28/11
Skickades 4/12
Levererades 20/12

Nu har det varit julafton.
Och om man ska säga så, så verkar det vara väldigt positiva intryck av böckerna och kalendrarna.
"Vad proffisigt" "Vad du har kostat på!" Visst, det känns lite löjligt att citera det här, och de är då inte lika kvalitétsfixerade som underskriven är.
Tävlandes mot de andra kalendrarna som gavs under kvällen. Pappret var dubbelt så tjockt jämnfört med "de andra".
Böckerna kommer nog att bli väldigt uppskattade efter tiden, kalendern kommer nog att sparas långt efter 2007 har gått ut, eller ja... nu tar jag kanske i...

Det här kommer jag nog göra under nästa jul också.

Eva, hur gick det för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-02 12:34

Nu har mina beställda kalendrar kommit (efter jul ). Tyckte det fanns en lite dragning åt det kalla i bilderna, men härlig kvalitet! Kan det vara så att min skärm visar bilderna med något mindre blått?

Finns det något enkelt (läs billigt) sätt att kalibrera skärmen?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-06-02 12:34

Har läst trådarna om fotoböckerna och knåpat ihop en egen årsbok för förra året. 40 sidor, ser hur bra ut som helst på skärmen. Efter finjusteringar var jag redo att beställa.

Döm av min förvåning när Apple inte godkänner mitt VISA-kort för beställning! Det finns pengar på kortet och jag har köpt en massa skivor på iTunes med det. Vet någon vad som kan vara fel?

Skulle fixa en bok nu så jag kollade upp det där med bildupplösningen i iPhoto6. Den står på 300 dpi och den varnar för dålig upplösning om man kommer under 180 dpi effektiv upplösning.

1
Bevaka tråden