Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lanserad nu på morgonen

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev lite förvånad när jag såg detta på News.com:
iPhone lanserad

Mer info här också

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-18 09:27

Föga förvånande att ett annat företag använder ryktena för att lansera sina egna produkter
Detta verkar ju inte ha något direkt samband med Apple, utan bara med Cisco och Linksys

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 10:12

Haha, denna var riktigt bra. Jag har undrat hela tiden vad Gizmondo.com menade när de släppte sin nyhet i förra veckan. En eloge till dem för att ha rätt i alla fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-18 11:19
Ursprungligen av Plux:

Föga förvånande att ett annat företag använder ryktena för att lansera sina egna produkter

Däremot rätt förvånande att de kunde förutspå de ryktena, med tanke på att de registrerade varumärket flera år innan ryktena började florera. Imponerande!

Ursprungligen av Björnström:

Jag blev lite förvånad när jag såg detta på News.com:
iPhone lanserad

Du trodde väl inte på allvar att Apple skulle använda namnet iPhone?

Ursprungligen av donper02:

Haha, denna var riktigt bra. Jag har undrat hela tiden vad Gizmondo.com menade när de släppte sin nyhet i förra veckan. En eloge till dem för att ha rätt i alla fall.

Eloge och eloge... snarare Jackass of the Week.

Antiklimax..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-18 10:50

Trodde iPhone var brandat och skyddat av Apple? På Linksys står det iPhone som en registrerad trademark (av vem?) ?

Linksys utnyttjar (även om de hade rätt till namnet) Apple. iPhone är vida mer känt kopplat till Apple, vilket bevisas när man googlar. Jag gissar att det får negativ effekt på lång sikt för Linksys/Cisco.

De borde ha valt ett bättre namn som inte redan är förknippad med ett externt känt företag. Antingen borde de ha använt sig av namnet långt tidigare, Cicso har hen hel del IP telefoner som de mycket väl kunde ha döpt till iPhone.

Jag gissar att Cisco/Linksys skjuter sig själv i foten när de gör det här viset.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-18 11:04

Japp. Dom som är pressansvariga och så vidare hos Apple ringer antagligen och bråkar med
Linksys/Sisco just nu.. Jag menar IP Phone - iPhone, visst, men det är lite sent när Apple har en massa i-produkter och i-apps. Kan bli tal om stämningar..

Ursprungligen av boris91:

Japp. Dom som är pressansvariga och så vidare hos Apple ringer antagligen och bråkar med
Linksys/Sisco just nu.. Jag menar IP Phone - iPhone, visst, men det är lite sent när Apple har en massa i-produkter och i-apps. Kan bli tal om stämningar..

Apple har ju sig själva att skylla. De kunde mycket väl ha registrerat iPhone tidigare. De lät väl bli för att det inte skulle bli avslöjat vad de kan tänkas göra. Men Apple har redan många i-relaterade namn som inte det finns produkter till, så att registrera iPhone i riktigt god tid hade inte alls behöva betyda att de ska tillverka en telefon. Att registera många i-relaterade namn håller man distansen till konkurrerande produktnamn. Med så stort kapital apple har skadar det inte att försöka med rättsak och bevisa för domstolen att Ciscos/Linksys produktnamn, iPhone, skadar Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 00:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple har ju sig själva att skylla. De kunde mycket väl ha registrerat iPhone tidigare. De lät väl bli för att det inte skulle bli avslöjat vad de kan tänkas göra. Men Apple har redan många i-relaterade namn som inte det finns produkter till, så att registrera iPhone i riktigt god tid hade inte alls behöva betyda att de ska tillverka en telefon. Att registera många i-relaterade namn håller man distansen till konkurrerande produktnamn. Med så stort kapital apple har skadar det inte att försöka med rättsak och bevisa för domstolen att Ciscos/Linksys produktnamn, iPhone, skadar Apple.

Tror att iphone var registrerat av Cisco redan innan ipod och alla andra i-relaterad varumarken som apple har idag. Gissningsvis har apple vetat att iphone tillhorde cisco sedan man borja salja ipoden, imac mm.
Sen finns det manga olika produkter som har i-namnet som inte ags av apple. Som namnts tidigare har iPhone skapats av rykten. Man har spekulerat i att det ska komma en telefon fran apple och bara satt ett "i" framfor "Phone", sa att det liknar manga av apples andra namn. Pa senare tid har val apple borjat med nya namn. Jag menar ibook bytte namn till macbook. Vilken ar den senaste produkten med ett "i"relaterat namn ?

Som jag ser det har apple inget att vinna med att ga till domstol.

Ursprungligen av tompa747:

Tror att iphone var registrerat av Cisco redan innan ipod och alla andra i-relaterad varumarken som apple har idag. Gissningsvis har apple vetat att iphone tillhorde cisco sedan man borja salja ipoden, imac mm.
Sen finns det manga olika produkter som har i-namnet som inte ags av apple. Som namnts tidigare har iPhone skapats av rykten. Man har spekulerat i att det ska komma en telefon fran apple och bara satt ett "i" framfor "Phone", sa att det liknar manga av apples andra namn. Pa senare tid har val apple borjat med nya namn. Jag menar ibook bytte namn till macbook. Vilken ar den senaste produkten med ett "i"relaterat namn ?

Som jag ser det har apple inget att vinna med att ga till domstol.

Tompa747, jag tror att du har rätt i att de fjärmar sig från produktnamn som börjar med i. iBook, som du nämner, är ett bra exempel. Kanske blir det MacPhone och MacPhonePro! Det kan ju rent av bli något helt annat intressant namn!

Nej, Apple skulle nog inte vinna på rättegång, speciellt inte när Cisco har haft namnet under lång tid.

Ursprungligen av tompa747:

Kan ju vara sa att Cisco forsokt salja namnet dyrt till Apple under en langre tid.

Ja, det är fullt möjligt och att priset var för högt för Apple.

Senast redigerat 2006-12-19 09:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 12:08
Ursprungligen av The Real Viking:

Kanske blir det MacPhone och MacPhonePro!

Det tror jag inte. Precis som iPod vill man ju kunna sälja prylen till folk som inte använder Mac. Om den hette MacPhone skulle det bara skapa förvirring. Funkar den med min PC???

Just denna aspekt tycker jag är ganska intressant. Det har ju spekulerats i att en iPhone (jag fortsätter använda det namnet för "ryktestelefonen") skulle integrera väl med iCal, adressboken, iTunes, iChat, kanske .Mac. Men om man vill sälja till en PC-användare, vad synkar man då till? iTunes finns ju, och outlook, men täcker det upp vad Apple vill göra?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-19 14:14
Ursprungligen av pesc:

Det tror jag inte. Precis som iPod vill man ju kunna sälja prylen till folk som inte använder Mac. Om den hette MacPhone skulle det bara skapa förvirring. Funkar den med min PC???

Just denna aspekt tycker jag är ganska intressant. Det har ju spekulerats i att en iPhone (jag fortsätter använda det namnet för "ryktestelefonen") skulle integrera väl med iCal, adressboken, iTunes, iChat, kanske .Mac. Men om man vill sälja till en PC-användare, vad synkar man då till? iTunes finns ju, och outlook, men täcker det upp vad Apple vill göra?

När iPoden släpptes så hade den ju faktiskt bara stöd för Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 00:34
Ursprungligen av The Real Viking:

Linksys utnyttjar (även om de hade rätt till namnet) Apple. iPhone är vida mer känt kopplat till Apple, vilket bevisas när man googlar. Jag gissar att det får negativ effekt på lång sikt för Linksys/Cisco.

De borde ha valt ett bättre namn som inte redan är förknippad med ett externt känt företag. Antingen borde de ha använt sig av namnet långt tidigare, Cicso har hen hel del IP telefoner som de mycket väl kunde ha döpt till iPhone.

Jag gissar att Cisco/Linksys skjuter sig själv i foten när de gör det här viset.

Kan ju vara sa att Cisco forsokt salja namnet dyrt till Apple under en langre tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 10:56

cisco

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-12-18 14:42

Känns ju som att man gjorde rätt i att köpa NetGears SPH-101 då istället för att vänta på iPhone
http://www.netgear.com/Products/CommunicationsVoIP/Skype/SPH101.aspx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 16:33

...och (som jag skrev i den andra iPhone-tråden) så är varumärket iPhone registrerat av Cisco i Sverige också. Jag tror Apple får hitta på ett annat namn till sin telefon. iPod Phone?

Apple har ju faktiskt inte ens annonserat att de har en produkt på gång som heter iPhone. Apple har aldrig använt namnet i sin marknadsföring. Namnet (och google-träffarna) kommer ju enbart från rykten. Så det är lite svårt att argumentera att Cisco stulit namnet från Apple tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 16:39

Jag är helt säker på att Apple kommer med något mycket mer fyndigt namn och design än vad vi nu ser från Cisco?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-18 16:49
Ursprungligen av bossep:

Jag är helt säker på att Apple kommer med något mycket mer fyndigt namn och design än vad vi nu ser från Cisco?

Jag är inte ens säker på att Apple kommer lansera en telefon-produkt överhuvudtaget.

mein either... tror inte att apple kommer göra det... att gå upp mot SE, motorola osv är självmord imo... och det har jag tyckt ett tag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 14:20

Jag tycker att dom ska strunta i PC användare.

/Tangen

1
Bevaka tråden