Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högljudd Superdrive i C2D MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev mycket förvånad över hur högljudd Superdriven är i min nya MacBook Pro 15" C2D. När den försöker ladda en skiva vid omstart eller start från vila låter den ganska rejält - min flickvän undrade vad jag höll på med när jag startade datorn för första gången.

Någon annan som varit med om detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 11:22

Vad har du den på för underlag? Rakt på glasbord eller liknande kan jag tro att den låter mycket pga vibrationerna... prova att använda någon form av isolerande underlag, typ "grytunderlägg-av-kork" eller liknande. Fungerar inte det så får du nästan ringa Apple och fråga varför det låter som det gör.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-14 12:00

Nu är det ju svårt att avgöra om det du pratar om är normalt då jag inte hört den men Superdriven låter en hel del i Macbook Pro. Det är inget unikt med C2D-varianten men det är möjligt att den nya Syperdriven i 15-tummaren låter ännu mer.

Det är i alla fall ett klart hörbart ljud men det verkar helt normalt, alla fem Macbook pro jag haft har låtit likadant. Sen om bordet har lite fack under blir det gärna lite resonans som förstärker sånt ljud också. Det lurade mig nån gång.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-14 16:35

jo min låter rätt ordentligt också, iofs hade jag den på ett bord med kakelplattor..

Jag var otydlig - det som irriterar mig är att den "klickar" högt flera gången när den försöker ladda en skiva. Sker varje gång jag startar datorn från vila. Har ingen skiva i datorn ens...

Ursprungligen av Björnström:

Jag var otydlig - det som irriterar mig är att den "klickar" högt flera gången när den försöker ladda en skiva. Sker varje gång jag startar datorn från vila. Har ingen skiva i datorn ens...

Är det så besvärligt kan jag hjälpa dig skicka den till mig så slipper du höra ljudet...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 23:16
Ursprungligen av Björnström:

Jag var otydlig - det som irriterar mig är att den "klickar" högt flera gången när den försöker ladda en skiva. Sker varje gång jag startar datorn från vila. Har ingen skiva i datorn ens...

Sådär låter min externa LaCie DVD-brännare också. Vid uppstart och vid väckning ur vila. Har alltid undrar vad det är för skumt fenomen. Men den har iaf fungerat felfritt i snart 2 år.

Tycker det låter lite som plast-kugghjul som hackar och har sej. Kanske kör den ut optiken till max för att kolla om nån skiva sitter i. Därav hackandet. Jaja, en gissning.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-14 17:46

Dom har ett ljud som om huvudet körs fram och tillbaka varje gång den startas upp. Det låter lite mer när den når extrempunkterna, kanske det du menar med klickandet?

Det gör så även om det inte finns någon skiva i spelaren.

Ursprungligen av Lundh:

Dom har ett ljud som om huvudet körs fram och tillbaka varje gång den startas upp. Det låter lite mer när den når extrempunkterna, kanske det du menar med klickandet?

Det gör så även om det inte finns någon skiva i spelaren.

Japp - vi talar nog om samma sak. Ska den låta så högt dock?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-14 18:23

Svårt att avgöra hur högt det är för dig, men det är högre i MacBook Pro än jag minns liknande ljud från andra laptops.

Jag kör med en DVD i spelaren nu och lider inte längre av ljudet. Sen råkar ju "Company of Heroes" vara en kul skiva att ha nära när man har tråkigt dessutom. Två-i-ett lösning!

1
Bevaka tråden