Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-video eller komponent till TV:n?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro och en Panasonic Plasma 42".

Har nu kopplat in datorn från DVI på Macen till S-video på TV:n (med hjälp av en liten Mac-original adapter).

Min TV har en komponentingång också och jag funderar på att koppla DVI till komponent istället. Har sett att det finns såna kablar att få tag på.

Min fråga är om det är värt det, dvs kommer bilden att bli bättre eller är det slöseri med tid (och pengar)? Någon som har erfarenhet?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-17 14:57

Du har inte DVI/HMDI eller VGA in på plasman? Det skulle isåfall vara klart bäst.

Vad är det för upplösning på den? Modell?

Om komponent är det enda du har och det är en lågupplöst plasma tror jag ändå det skulle bli ett klart lyft att köra komponent (progressivt).

Jag har varken DVI/HMDI eller VGA på min TV, endast scart och komponent. Det är en Panasonic TH-42PA50E. Kommer inte ihåg vad den har för upplösning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-17 19:40

Okej, det är 852x480 på den. Jag tror det blir en betydlig skillnad med komponent. Men jag har aldrig själv jämfört S-Video och komponent från dator till plasma. Kanske är någon annan som gjort en sådan jämförelse?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-17 20:26

Komponent är helt klart att föredra före S-video. En VGA-kabel använder i själva verket "komponent" kabel med en D-SUB kontaktdon. Skärpa och färger kommer bli betydligt bättre.

HDMI fungerar oftast dåligt pga. HDCP och den upplösningsbegränsning som oftast finns.

Någon som vet hur man får front row att spela på en extern skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 21:34
Ursprungligen av tobhas:

HDMI fungerar oftast dåligt pga. HDCP och den upplösningsbegränsning som oftast finns.

Själv köpte jag en (ganska) billig DVI->HDMI -kabel i närmaste teknikbutik. Fungerar jättebra för mig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din kommentar. HDCP är ju ett kopieringsskydd som en del signalkällor använder sig av. Om inte skärmen intygar att den är snäll så kan källan välja att skicka lågupplösta bilder.

Sånt håller ju inte Macen på med (och speciellt inte via DVI-utgången). Men om jag missförstått något får du gärna förklara mer.

Ursprungligen av tobhas:

Någon som vet hur man får front row att spela på en extern skärm?

Jag kör skärmdubblering med maxupplösning, sedan släcker jag MBP-skärmen med att trycka några gånger på F1. Det skulle vara roligare med en bättre lösning...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-18 17:09

Problemen som enligt min erfarenhet kan uppstår med dator kopplat via HDMI är följande:
1. Ingen bild - TV:n stödjer inte icke HDCP-signaler. MBP är inte HDCP-kompatibel. Varningar för detta brukar finnas i manualerna, Har bekräftat detta med vissa SONY och Samsung LCD-tv.
2. Låg upplösning - TV:n klarar bara att visa "HD-upplösningarna" via HDMI, på en tv med 1366x768 kan detta göra att upplösningen låses till 1280x720 (720p).

Många skärmar har dessutom bara en HDMI-ingång vilken kanske används bättre till en DVD-spelare eller digitalbox. Min åsikt är därför att VGA ofta är ett fullgott alternativ. Men en välskärmad kvalitetskabel ger detta också en mycket bra bild.

edit: Löste front-row utan kloning, det kräver dock att du flyttar den övre menylisten (den med blåa äpplet). Detta kan göras i skärminställningarna i samma vy där man aktiverar kloningen genom att dra den övre mikroskopiska menylisten från skärm 1 till skärm 2. Du har då bytt "huvudskärm" och front-row skärm. Datorn kommer då bli svart vid front-row visning.

Ok, ska vid tillfälle testa och koppla via komponent istället. Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-17 21:59

Vad det gäller HMDI så hanteras det väl lite olika på olika TV-apparater. Som jag har förstått det så kan vissa bara köra 480p, 720p, 1080i och 1080p via HDMI och vissa overscannar även bilden.

Jag kör iaf från DVI till HDMI i min TV:s native upplösning (1366x768) och det är kanon. Har även kört via VGA (också native) och DVI/HDMI ger färgrikare och (lite) skarpare bild.

I vilket fall bör man noga undersöka möjligheterna att köra native upplösning (pixelmappat) via olika ingångar innan man köper en TV eftersom detta varierar ganska mycket mellan olika apparater.

1
Bevaka tråden