Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför skrivs det så många nya inlägg i onödan?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-16 23:43

Jag har funderat en del på varför det skapas så många nya trådar hela tiden när det finns gamla att haka på och göra inlägg i. Det är skitsvårt att hänga med här om man inte sitter och knattrar vid datan hela dagarna. Måste man ställa samma fråga om och om igen bara för att man inte orkar söka? Är det förnuftigt att öppna en ny tråd varje gång man undrar över något? Det måste väl för hunna finnas gamla trådar att ta upp igen! Jag tycker det är jobbigt med alla dessa nya trådar hela tiden...kul att vara här ibland men det är lite rörigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-16 23:57

Mycket beror det på att sökfunktionen här suger.
Men jag håller med i princip. Vissa nybörjarfrågor och andra lätta saker är ganska lätta att leta upp.
Värre är det när det kommer flera trådar med hundra inlägg om "Vilken väska ska jag välja till min MB" eller trådar om nån mysko mobiltelefon, också med hundratals inlägg.
Och sen när man själv har något man undrar över, vilket sker mycket sällan numera, så drunknar frågan i en massa trams.

Intressant i sammanhanget är att det går snabbare att söka än att starta en ny tråd, så "orka-problemet" är egentligen rätt dumt.

Men seriöst, det är ett diskussionsforum. Upplägget funkar för just diskussioner, men ska man ha det som någon sorts faktabank så funkar en wiki bättre. *hint, hint*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 00:14
Ursprungligen av irrelogical:

Intressant i sammanhanget är att det går snabbare att söka än att starta en ny tråd, så "orka-problemet" är egentligen rätt dumt.

Men seriöst, det är ett diskussionsforum. Upplägget funkar för just diskussioner, men ska man ha det som någon sorts faktabank så funkar en wiki bättre. *hint, hint*

Kan det var så att man inte vet att man kan söka? Jag tycker inte det här är ett riktigt diskussionsforum som du säger, det är för många trådar som öppnas hela tiden ungefär som om det vore inlägg, så de riktiga och skäliga frågorna drunknar i en massa trams.
Är det inte bättre att haka på de seriösa trådarna och hitta svaret där? Varför skapa en ny tråd varje gång man kör fast istf att söka i kunskapen som finns skriven här. Jag trodde att det var vitsen med 99mac.
*klok som fan*

De långa trådarna blir svåra att överblicka och det är inte alltid man vet vad man ska söka på.

Sen vore det nog bra om man kunde markera sin tråd med en symbol som betyder att problemet är löst. Denna tråd är ett utmärkt sådant exempel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 20:54
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

De långa trådarna blir svåra att överblicka och det är inte alltid man vet vad man ska söka på.

Sen vore det nog bra om man kunde markera sin tråd med en symbol som betyder att problemet är löst. Denna tråd är ett utmärkt sådant exempel.

Ja,det var ingen dum idé! Skulle de trådarna kunna hamna i ett eget bibliotek också med en egen sökfunktion vore det kanon. Då kan man ju leta där först innan man ställer en redan ställd fråga.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

De långa trådarna blir svåra att överblicka och det är inte alltid man vet vad man ska söka på.

Sen vore det nog bra om man kunde markera sin tråd med en symbol som betyder att problemet är löst. Denna tråd är ett utmärkt sådant exempel.

Problemet är att det inte verkar finnas något sådant plugin för vbulletin. Det närmaste jag fann (gjorde en snabbsökning) var detta: http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=129737

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 00:01

Ja, sökfunktionen skulle nog behöva en uppfräschning. Det är tråkigt att läsa samma frågor/trådar hela tiden. Går det inte att fixa till på ett bra sätt?

Jag tror en hel del beror på att man vill ha ett snabbt svar. Jag svara på en hel del frågor ganska fort eftersom de dukar upp direkt i rss fliken hos mig. Skolle man börja söker kan det ta en stund innan man ha rätt svar och sen är man osäker i alla fall medan om man starta en ny trod få man dirket ett dpecifik svar på det man vill veta.
Jag själv ställa nästan aldrig ngra frågor eftersom jag hittar mina svar någon annanstans men jag ha kompisar som gör det och de starta ett nytt trodå för det mästa pga just det sagta.

En av anledningarna kanske är dåliga titlar som försvårar sökningar?
http://www.99mac.se/feedback/66651-rubriker.html?highlight=nya+tr%E5dar

Tror det är en blandning av att man söker en snabb gång utan att hitta nåt (använder inte olika sökord), man vill ha ett snabbt svar och att det helt enkelt går snabbare att starta en egen tråd. Sen kanske sökfunktionen är lite basic men vad vet jag?

edit: ang sökfunktionen så finns ju iofs avancerad sökning så jag tar tillbaka det där

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 00:48

Men varför skapa en ny tråd när man kan göra ett inlägg?
Glömde tllägga att jag är en kvinna....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 11:15
Ursprungligen av Picasso:

Men varför skapa en ny tråd när man kan göra ett inlägg?
Glömde tllägga att jag är en kvinna....

Haha,, ytterligare ett onödigt inlägg!!!
Du behöver inte skriva att du är kvinna. Det ser vi ju på din avatar!!!;)

Yes!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 20:49
Ursprungligen av Yes:

Haha,, ytterligare ett onödigt inlägg!!!
Du behöver inte skriva att du är kvinna. Det ser vi ju på din avatar!!!;)

Yes!!

Jasså?
*förnärmad som fan*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 23:35
Ursprungligen av Picasso:

Men varför skapa en ny tråd när man kan göra ett inlägg?
Glömde tllägga att jag är en kvinna....

Vad har det med saken att göra? Jag håller med dig och är man.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-17 00:52

Jag personligen skulle villja ha en wiki - där diverse guider finns. T.ex så har jag x antal gånger svarat på frågor om vilka olika sätt man kan köra windows på macen på och vad rosetta är/funkar. En del sånna frågor borde kunna undvikas om det finns en wiki.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 01:05

Mmm och ofta känner man att det hade gått betydligt snabbare för tråd-/inläggsskaparen att bara söka på Google eller helt enkelt kolla på Apples sida.
Tex frågar folk ofta saker som "Hur stor hårddisk är det i MacBook?", "Hur lång garanti på Mac Pro?" eller "Klarar iBook G4 att köra Photoshop?".
Inga av dessa frågor har speciellt svårhittade svar - på Apple Store står ju alla tekniska fakta om datorerna och kollar man bara systemkriterierna för ett program så ser man ju dem direkt.

Och så borde folk ibland ringa supporten direkt. Om den sprillans nya MacBook Pro:n tex plötsligt vägrar starta, är det ju bättre att få den utbytt så fort som möjligt i stället för att fråga runt vad det kan bero på och försöka få någon lösning på problemet etc.

Kort sagt: Försök lite på egen hand först, så slipper forumet drunkna i frågor.

Sen kanske man inte tycker att tråden man hittat är skriven så som man själv vill men nästan (http://www.99mac.se/feedback/39664-vanliga-fragor.html?highlight=fr%E5gor),
så man skapar en ny för att få mer specifika svar/diskussioner. Kanske väcker en ny tråd mer uppmärksamhet. Om en halvgammal tråd med "tusen" inlägg i dyker upp på nytt på förstasidan, motsvarande, så tenderar iallafall jag att se förbi den eftersom jag redan följt den så länge. Och då kanske jag missar nån annans helt nya fråga i samma tråd.

Själv tycker jag det är jobbigt att rota igenom en allt för igengrodd tråd men det är ju även jobbigt med tusen likadana trådar.

Hmm knivigt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 01:27

Vore kanske en bra idé med olika "lådor", alltså trådar med samma typ av frågor i en låda och andra i en annan låda. Lounge kan vara lite kul för annat trams om någon börjar våga tramsa....

Lite gnäll: (;))

Att som i denna tråden skriva en helt meningslös rubrik gör det mycket svårare att hitta bland gamla trådar. Det finns redan mängder av trådar kring just detta ämne.

Jag instämmer i kören om att sökfunktionen är under all kritik.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-17 01:47

Wiki... wiki, wiki!!
Mac och Sony Ericsson mobiler -> välj mobiltelefon -> svar
iWeb -> Välj ämne -> svar
Hårdvaruproblem -> Problem med ****** -> svar
Alla Apple-datormodeller -> iMac -> versioner -> jämförelse -> svar.

Rösta för Wiki.99.se - Wiki For President!! We will make yor life easier!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-17 02:00

Nårga flera populära frågor att besvara i en wiki (dessa frågor kommer upp stup i kvarten)

Hur skirver man {}[]|\ på apple tangent bord ?
Varför vissas inte öäå i terminalen?

http://www.99mac.se/kringutrustning/109479-knarrande-tangentbord.html#post781583
Den här är en tråden kan kännas som löjligt. Den är tom en bra exempel på hur folk fungerar. Han känner att något inte är som han förväntar sig och vill ha psykiskt stöd för att kunna göra något emot det. Han vill ha någon säger till honom gör siso i stället för att bara ringer till äpple och säger han vill ha en annan tangetbord eftersom den han ha är inte det som han ha förvntad sig.
Munga inlägg söm görs här ha med en känsla att göra. Man känner att nåot inte är som det borde vara men det är så indeviduellt som folk giller choklad eller ej. Vill någon hjälper den dåre?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 10:22

Vilken den dåre är det som ska ha hjälper?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 23:15
Ursprungligen av Konrad:

Vilken den dåre är det som ska ha hjälper?

High-five !!:D !!
"Borat"

Försöket med Wiki gick ju inte sådär jättebra. När tävlingen om en iPod Shuffle var igång så var väl skrivaktiviteten hyffsad, men när tävlingen var avslutad så var det nästan bara två-tre stycken som fortsatte skriva i den (vad jag minns).

Visserligen marknadsfördes kanske inte wikin sådär jättebra och därför är det kanske är dags för ett nytt försök? Om man ser till så att folk vet var den finns och fixar så att den blir bra intregerad med forumet (wikitaggarna med förra wikin var trevliga) så kanske det går... Förutsatt att kunniga och insatta personer skriver i den.

Och när vi ändå är inne på det här med dålig sökfunktion så ändrar jag rubriken på den här tråden så att man vet på ett ungefär vad den handlar om.... -mod

Senast redigerat 2006-12-17 13:31
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 23:19
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Försöket med Wiki gick ju inte sådär jättebra. När tävlingen om en iPod Shuffle var igång så var väl skrivaktiviteten hyffsad, men när tävlingen var avslutad så var det nästan bara två-tre stycken som fortsatte skriva i den (vad jag minns).

Visserligen marknadsfördes kanske inte wikin sådär jättebra och därför är det kanske är dags för ett nytt försök? Om man ser till så att folk vet var den finns och fixar så att den blir bra intregerad med forumet (wikitaggarna med förra wikin var trevliga) så kanske det går... Förutsatt att kunniga och insatta personer skriver i den.

Och när vi ändå är inne på det här med dålig sökfunktion så ändrar jag rubriken på den här tråden så att man vet på ett ungefär vad den handlar om.... -mod

WIKI ?!? Var??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 13:01

JAg har försökt få tillgång till Wikin, men inte fått eftersom lösenordet inte funkade -men om det funkade lite enklare, skulle jag mer än gärna hjälpa till att uppdatera Wikin - även om det är massa klipp och klistra från 99mac.

/Tangen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-17 16:14

Människor är lata av naturen. Inte alla men många verkar det som. Varför söka efter info själv när man kan lätt få svar här? Så med anda ord är det kanske alla hjälpsamma människors fel här att onödiga trådar skapas. Om alla hänvisade til redan befintliga trådar istället för att svara eller rent av låta bli att svara skulle det kanske inte skapas så många onödiga trådar. Man kanske ska börja att svara på varje fråga med "Har du sökt först i forumet eller på nätet?". Jag vet inte men själv känner jag mig ovillig ibland att hjälpa folk som inte verkar ens ha försökt att anstränga sig lite för att hitta info. Moderatorerna borde vara hårdare och stänga såna trådar direkt med hänvisning till befintliga trådar tycker jag.

Den finns inte kvar längre.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 23:31
Ursprungligen av Picasso:

Jag har funderat en del på varför det skapas så många nya trådar hela tiden när det finns gamla att haka på och göra inlägg i. Det är skitsvårt att hänga med här om man inte sitter och knattrar vid datan hela dagarna. Måste man ställa samma fråga om och om igen bara för att man inte orkar söka? Är det förnuftigt att öppna en ny tråd varje gång man undrar över något? Det måste väl för hunna finnas gamla trådar att ta upp igen! Jag tycker det är jobbigt med alla dessa nya trådar hela tiden...kul att vara här ibland men det är lite rörigt.

Mja, man ska inte glömma att forum har en social funktion

Bevaka tråden