Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ATI X800 XT och dual 2 GHz G5

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-16 16:26

Har problem med mitt ATI Radeon X800 XT i min PowerMac G5 dual 2.0 GHz. Rätt var det var stängde datorn av sig, utan någon förvarning. Tidigare har allt fungerat utan problem. Om jag kommer ihåg rätt när jag testade detta, startar datorn igen om man låter den vara avstängd en stund. Försöker man starta datorn direkt när den stängts av, brummar den igång, men börjar pipa och stängs sedan av igen.

Har för mig att det gick att boota från 10.4.x installations-DVD och installera ett rent system, dock stängs datorn av igen om man bootar på det nyinstallerade systemet. Datorn bootar på en ren 10.3.x-installation.

Stoppar jag i originalkortet (GeForce FX 5200), bootar datorn och fungerar utan problem, som tidigare.

Har testat att köra ATI Radeon X800 XT-kortet i en PowerMac G5 1.6 GHz. I den fungerar det utan problem under 10.4.x, det lilla jag testade. Nästa steg är att jag skall testa kortet i en i stort sett likadan dator som min. Har inget likadant grafikkort, så jag kan inte testa åt det hållet och utesluta det ena eller det andra...

Är det troligast att grafikkortet eller datorn, nätaggregatet är defekt? Kan vara så att nätaggregatet lägger av vid högre belastning av någon anledning, men kan även vara grafikkortet eller annan komponent. Har AppleCare kvar på datorn och garanti på grafikkortet, men det gäller att skicka iväg rätt pryl. :eek:

Någon som stött på något liknande?

För säkerhets skull testa med en annan skärm. jag känner igen ditt problem från något forum nånstans men jag har för mig att det var skärmen som ställde till det, den var trasig.

Viktigt med X800 är att man har "senaste" drivarna från ati.Låter löjligt men dec 2005 är det senaste..
http://ati.amd.com/support/drivers/mac/macosx10-4x-3x-radeon.html

Jag har själv en likadan konfig som du beskriver och X800XT är en höjdare och fungerar felfritt. Tittar man på prestanda så är det fortfarande i topp på mycket.

Hoppas det löser sig för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 23:44

Tack för responsen!

Har testat olika skärmar, både via DVI- och VGA-anslutning, men det är ingen skillnad. Hade av någon anledning inte den senaste drivrutinen installerad på systemet nu när jag testade, men installerade den och det är fortfarande samma problem. Gjorde ingen förändring i mjukvara alls då problemet uppstod så borde inte vara det, men tack för tipset.

Har även hunnit med att testa kortet i en annan dual 2.0 GHz G5, och den stänger även av sig efter 5-10 minuter, så jag förutsätter att det är kortet som är defekt.

  • Medlem
  • 2007-01-06 00:56

Kan det vara så att fläkten på kortet inte fungerar som det ska och det blir för varmt?

1
Bevaka tråden