Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken upplösning orkar en MacBook driva externt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 17:24

Funderar på att skaffa en extern skärm och jag sneglar lite på en 30-tummare. Men jag är skeptisk till att MacBooken orkar driva den skärmen. Någon som har erfarenheter?

/Y

30-tummaren behöver man ett grymmare grafikkort för. Så där är du tyvärr SOL.

Hur många tum skärmen är på har inget att göra med om datorn kan driva den. Det är upplösningen som avgör. Högsta upplösningen som MacBook levererar externt är 1920 x 1600 pixlar vid miljoner färger.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 21:21
Ursprungligen av Björn Leander:

Hur många tum skärmen är på har inget att göra med om datorn kan driva den. Det är upplösningen som avgör. Högsta upplösningen som MacBook levererar externt är 1920 x 1600 pixlar vid miljoner färger.

Tack!

Vad jag menade, i mitt något luddiga inlägg, var om Mac:en fixar skärmen i native upplösning. Uttryckte mig oklart i texten, men tydligt i rubriken. Sorry!

Men jag fick ju svaret jag ville ha så jag är glad ändå

/Y

Ursprungligen av Björn Leander:

Det är upplösningen som avgör. Högsta upplösningen som MacBook levererar externt är 1920 x 1600 pixlar vid miljoner färger.

Vilket jag finner märkligt då samma grafikkrets klarar högre upplösningar (bara marginellt högre men ändå) i andra datorer. Min vilda gissning är att den klarar mer i Win XP. Har inte någon vga-adapter annars skulle jag testa med min CRT 21"-skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 22:57
Ursprungligen av eternit:

Vilket jag finner märkligt då samma grafikkrets klarar högre upplösningar (bara marginellt högre men ändå) i andra datorer. Min vilda gissning är att den klarar mer i Win XP. Har inte någon vga-adapter annars skulle jag testa med min CRT 21"-skärm.

Är det på DVI eller VGA? Har för mig att det är Single Link DVIn som begränsar upplösningen.
Tror GMA-kortet klarar högre på VGA.

Det är ju skillnad på att klara av att visa en bild i en upplösning och visa ett användargränssnitt med effekter och dyl. OS X har ju lite lull-lull.

nån som vet om MacBooken kan driva andra upplösningar om man inte använder interna skärmen (går detta överhuvudtaget, att ha en annan skärm som huvudskärm?)

Det går att ha en annan skärm som huvudskärm (dockan och menyraden hamnar inte på interna skärmen), men jag vet inte om det går att stänga av den inbyggda helt och hållet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-12-16 20:51

Jodå, det går. Jag kör så just nu.

1
Bevaka tråden