Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook totalt trasig: Hur räddar jag min kraschade startdisk?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En lång story, en jäkligt tråkig sådan. Har du tid och kan hjälpa mig ber jag dig att läsa och svara om du kan - det skulle betyda otroligt mycket. Och jag skulle vara tacksammast i världen.

Min MacBook har haft följande problem: 1. Den vanliga, extrema värmen. 2. Seriösa missfärgningar, brun/röd/gula. 3. Plötsliga, slumpmässiga avstängningar och nu senast 4. Virtuellt död - datorn startar inte: Gräskärm är allt jag ser. Mac OS X och min dator startar inte längre.

Det går att startta den via installationsskivan (1:a skivan). Skivverktyg på nämnd disk hjälper mig inte: Den hittar inte disken helt enkelt. Min MacBook fattar inte att den har en inbyggd 2,5" SATA-disk!

Jag provade att installera om Mac OS X på en extern hårddisk - det funkade fint. Men väl inne i OS X får jag samma deprimerande svar: Min interna hårddisk finns inte med i "Om den här datorn" och hittas inte i Findern Min MacBook känner inte av disken överhuvudtaget.

Har varit i kontakt med supporten. De bad mig kontakta närmaste serviceställe (de erbjöd sig icke att fixa det). Har också nollställt PRAM (cmd+opt+P+R) och tagit ur batteri + nätadapter, hållt in power-knappen i fem sekunder... Ingen av lösningarna hjälpte.

Jag skulle bli otroligt glad om någon kunde hjälpa mig - det här är verkligen jobbigt:
Att hårdvaran är paj är en sak - det viktigaste är informationen på hårddisken! Jag har tagit ut 2.5"-disken, provat att koppla in den med SATA-sladdar till en Windwos-dator... Detta gör att Windows inte bootas. Med en Ubuntuskiva i fungerar både Live-CD och installation på min PC-disk - men Linux hittar inte mac-HD:n...

Två frågor som skulle rädda mitt liv (nästan allvarlig):

1. Hur gör jag för att rädda informationen på disken? Det är otroligt viktigt för mig. Koppla den till en PC med SATA? Nån Linux-disk? Något jag kan ladda ner till Ubuntu som gör att den kan läsa HFS+ filsystemet? Lämna in den? Disken är inte död - den knackar till två gånger vid boot av PC (och ibland, i alla fall utan extern disk och CD insatt, även med Macen).

--> Det enda jag vill göra är att kopiera diskens innehåll! Att få den att fungera igen bryr jag mig inte om - datorn ska skickas tillbaks, omedelbart. Jag behöver alltså bara kopiera datan (självklart har jag ingen backup - då hade jag inte haft problemet... Om jag ångrar mig.). Licenser till köpta program, viktiga dokument, inställningar och cookies, lösenord, återigen programmen... Systeminställningar och XML- och datafil för iTunes. Hela iPhoto med några tusen foton... iMovie- och GarageBand-projekt. Allt oåtkomligt.

Tre allvarliga fel - missfärgningar över större delen av den öppna MacBooken (inte bara små petitesser utseendemässigt - det ser rakt av fult och smutsigtut, från håll. ). Pltösliga krascher. Och nu känner inte datorn av min interna hårddisk... Att jag räknar med att få datorn utbytt är självklart: Detta ska gå på garantin, punkt - produkten jag köpt är minst sagt felaktig!

2. Jag har som tur är pengarna att lägga ut för exempelvis en Mac Mini - haft funderingar på att köpa och räknar blint med att få en ny MacBook - jag har inte gjort något fel med datorn. --> Om jag stoppar in SATA-disken från MacBooken i Mac Minin, skulle den kunna starta?

... Ja. Förvirrad. Jag vill bara komma åt datan och alla mina program, dokument, både skol- och jobbrelaterade, certifikat till internetbank... Inställningar och min iTunes-databas... Allt är för tillfället borta --> All hjälp är varmt välkommen, och alla sätt är jag öppen för - pengar är inget problem - datan på disken är värd så mycket mer!

Tusen tack på förhand.

Som första steg bör du prova stoppa in disken i ett externt firewire/usb-case och plugga in i en annan dator. Vet inte hur de är med garantin, kan man ta ut disken o ändå behålla garantin, isåfall är de ju bara att köra. Annars bör du vända dig till ett av Apples servicecenters och be tom skruva ur disken.

Jag hängde inte med på vad du skrev om linux -kunde du inte se hårddisken där heller, eller var det bara att filsystemet inte kunde läsas?

Om det bara är att filsystemet inte kan läsas kan du ändå göra en exakt kopia med kommandot "dd" (jag har inte detaljerna i huvudet, men kolla manualen). Kan du koppla in två satadiskar, din gamla och en ny bör du kunna göra en exakt kopia. Kopiera inte åt fel håll bara!

Jag hade ett liknande problem som löstes m.h.a SpinRite från GRC.com

Semitt inlägg här.

// Stefan

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 15:41

OM du får ta ur hårddisken så gör som Johan S sa, får du inte så låt bli det, utan prova då att starta datorn som en extern disk via en annan mac med FW kabel... annars så kan du prova att lägga in OS X på en extern FW disk och starta datorn via den och försöka dra över dina filer till den. Annars så får du lämna in den till Apple och be de ta ur hårddisken åt dig.

Tackar så¨mycket för svaren!

Ursprungligen av Scumpi:

OM du får ta ur hårddisken så gör som Johan S sa, får du inte så låt bli det, utan prova då att starta datorn som en extern disk via en annan mac med FW kabel... annars så kan du prova att lägga in OS X på en extern FW disk och starta datorn via den och försöka dra över dina filer till den. Annars så får du lämna in den till Apple och be de ta ur hårddisken åt dig.

Disken är redan uttagen (Apple har ju som du kanske vet gjort det ordentligt enkelt - betydligt lättare än att byta RAM-minnen, vilket man ju får). Så ja, det är i vilket fall gjort. Tänker överklaga in i det sista om de börjar gnälla på det (om de ens märker det, inga förseglingar bryts så vitt jag vet)...

Hade som sagt 3 problem, skäl nog till att returnera den tycker jag... --> Skrev det, men jag har tyvärr redan testat att installera OS X på en extern FW-disk: Tiger hittar inte den interna disken ...

Törstig: Ubuntu hittar heller inte disken - men den startar gärna, trots två SATA-diskar, båda som Master och ja... Windows vägrar boota med Mac-disken inkopplad. Ska prova runt med massa olika Linux-distar - kanske, om jag har tur...

Johan S: Ja, USB-/FW-case är ett alternativ... Ett long-shot, dyrt om det inte funkar dock.

Annars, ja... Lämna in den. Men fler förslag uppskattas varmt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 15:00
Ursprungligen av disposable:

Johan S: Ja, USB-/FW-case är ett alternativ... Ett long-shot, dyrt om det inte funkar dock.

Ett USB 2.0 case kostar ju inte mer än 150 - 200 spänn för en 2,5" disk. Kan ju vara värt ett försök i alla fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-28 17:07
Ursprungligen av disposable:

Johan S: Ja, USB-/FW-case är ett alternativ... Ett long-shot, dyrt om det inte funkar dock.

Annars, ja... Lämna in den. Men fler förslag uppskattas varmt!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 02:37

Hur har det gått för dej? Har nämligen samma trista problem med massa data som är ovärderlig i mina ögon. Har testat o sätta den i en kabinett men den bara varvar upp och knackar lite för att sen stanna och dö.:'(

OK, du vill alltså rädda data? Varför din disk krånglar vet jag inte, men här kommer två program som hjälp mig i nöd. Bland annat la en extern hårddisk av men jag fick faktiskt tillbaka allt

Filesalvage http://www.subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&products_id=1

Det fungerar även med trasiga diskar

TechTools Pro http://www.micromat.com/ för att felsöka.

Skulle det inte fungera kanske du skall funderar på att ringa Ibas. Dyrt, javisst men om du hade värdefull information så kanske det är värt det?

Glömde en sak. Lägg disken i dubbla fryspåsar och så in frysen sådär en 3-4 timmar. Sen gäller det att vara snabb som blixten, in med den i en extern FW låda och så kör du filesalvage. Det har fungerat förr.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 15:53

Tror tyvärr inte att detta kommer funka eftersom det är ett mekaniskt fel. Har varit i kontakt med lite olika recovery företag och tydligen ger dom rabatt till privatpersoner, så mellan 4 och 6 tusen kommer det kosta mej. Men det ser jag som att det kan vara värt det.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 00:43

Som Stefan sa, prova Spinrite. Det hjälpte mig en gång med. Du få hitta på en PC (Spinrite finns, mig veterligen, inte till Mac) och möjligtvis IDE->SATA-kablar (är 99% säker att Spinrite måste ha lågnivåaccess till HDn via IDE/SATA - USB/FW torde inte duga) och sen är det bara att köra igång och hålla tummarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 10:48

Sätt disken i ett externt case. Koppla in den i en fungerande dator och kör något verktygsprogram, typ TechTool. Då borde disken synas och data kunna räddas om den inte är totalt körd.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 01:52

Uuuh, skräck. Ska beställa en backupdisk på en gång.
Lider med dig.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-28 13:32

Hur har det gått för er? Min macbook HDD dog igår Härlig badboll i OSX och sen hittar inte systemet disken. Hårddisken klickar när man startar datorn för att sen inte fungera. Usch, hade ingen backup - att man aldrig lär sig.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-12-28 13:41
Ursprungligen av zamson:

Hur har det gått för er? Min macbook HDD dog igår Härlig badboll i OSX och sen hittar inte systemet disken. Hårddisken klickar när man startar datorn för att sen inte fungera. Usch, hade ingen backup - att man aldrig lär sig.

Exakt samma sak hände mig. 3000 foton från en Sydafrika-resa borta. Tack Apple.

Allt annat var backupat som tur var.

Verkar som det inte är helt ovanligt med rejäla (fysiska) hårddiskkrascher på MacBook.

Senast redigerat 2006-12-28 14:00
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-28 13:51

Läskigt värre, jag som varit så nöjd med min macbook. Nu blir det till att beställa en extern disk illa kvickt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 14:59

Gammal tråd nu men ett annat kit är ju att trycka in hdn i en annan macbook och se om den är gladare. Är det de medföljande hårddiskarna som har lätt för att gå sönder eller vad som helst som sitter i en mb? Jag har nämligen inverterat så att den ursprungliga 60Gb-disken är fotobackup medan en ny 100Gb är den som sitter i. Vore lite surt om båda dog samtidigt. Givetvis har jag spridda äldre backups men inget som jag gör regelbundet som i en gång om veckan t.ex.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-28 15:04

Jag är lite orolig för att garantin ryker om man tar ut disken. Med tanke på de konstiga ljuden så är den med största sannolikhet död. Blir till att lämna in, men segt att bli av med datorn i en månad när man kan byta hdd i ett vips.

Senast redigerat 2006-12-28 15:30

Koppla datorn till en annan Mac via firewire och starta upp datorn medan du håller in T så kommer HDn upp på den andra datorn som en extern HD. Eller kan du inte ens starta upp den??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-01 22:51

Låter som en klassisk hårddiskkrasch.

Om datan på disken är ovärdeligt (nåja) för dig så låt bli alla "hobbyverktyg" som Data Rescue osv. Risken är att disken går sönder ännu mer.
Skicka den till www.ibas.se. Det kostar pengar (räkna med femsiffrigt belopp, gärna upp emot 20 000 eller t.o.m. mer), men de fixar biffen.

1
Bevaka tråden