Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boende i Brittas hål får snart byta ortnamn?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fjuckbyborna trötta på att skämmas

Invånarna i Fjuckby är trötta på att
förknippas med "könsrelaterade akti-
viteter". De vill att stavningen ska
ändras till Fjukeby.

I en inlaga hävdar byborna att namnet
väcker "löje, retsamhet och munterhet
hos allmänheten". Själva känner de
"leda, pinsamhet och betingad skam".

Ett beslut kan bli vägledande för
andra orter med namn som ger tvetydi-
ga sexuella associationer.

Exempel ges: Flateby, Rumpsjön, Lem,
Bögholmen, Muslickberget, Mors Torva,
Ballekkåtan, Brittas Hål och Snålkuk.

http://svt.se/svttext/web/pages/129.html

Ingen som vill ändra namn på Fittja? Mindre könsrelaterat men kul är Kråkångersnoret (eller möjligen hette det Kräkångersnoret), och så Svinstad (som redan har bytt namn).

Eller varför inte alla orter som heter något med "Nörd-", vilket helt enkelt betyder norr. De hade inga som helst problem fram till för bara ett par år sedan, men plötsligt blev de jättefåniga. Det som brukade betyda Norrbyn betydde plötsligt Töntbyn.

Vi bara väntar på dagen då "Stockholm" plötsligt betyder någonting jättelöjligt.

  • Medlem
  • 2006-12-13 23:53
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ingen som vill ändra namn på Fittja?

Invånarna där får flytta till Trosa, det ligger i närheten...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kråkångersnoret (eller möjligen hette det Kräkångersnoret)

Kräkångersnoret är det. Om det är orten här uppe i norr som menas. De har bytt namn till Lövsele (har jag för mig).

Ursprungligen av staed:

Kräkångersnoret är det. Om det är orten här uppe i norr som menas. De har bytt namn till Lövsele (har jag för mig).

Fegisar! Från riksangelägenhet till anonymt ingenting.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Fegisar! Från riksangelägenhet till anonymt ingenting.

Jag vet. Jag hörde ett rykte om att många som bor där är ganska missnöjda med bytet.

OT:
Det finns många konstiga namn. Jag läste en rapport av en kvinna med efternamnet Rauchsnabel. Stackas människa.:'(

Ursprungligen av Svante S:

OT:
Det finns många konstiga namn. Jag läste en rapport av en kvinna med efternamnet Rauchsnabel. Stackas människa.:'(

I direkt analogi med Kräkångersnoret borde hon alltså byta efternamn till Svensson.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-13 23:45

Tja, jag vet inte om jag är så sugen på att flytta hit heller:

Normlösa är också ett mysigt namn.

Köttkulla ger vissa associationer också. Alltid lika kul när man passerar skylten på väg mot Götet.:cool:

Mensträsk är en annan höjdare...finns ett Sexträsk häruppe också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 10:05

Satt en tant i TV och beklagade sig om detta namn i morse. Hon hette Flensberg/burg i efternamn. Tyckte jag var roligt...

Fullständigt utan könskopplingar så vill jag ändå ta upp Knäckebröhult i Småland. Svårt att inte le när man kör in där (oj där blev det visst könsrelaterat i alla fall sorry).

Minns ett reportage i tidningen för några år sedan om hur folk som bodde vid ortskylten Tutaryd hade det ganska jobbigt. Bilar tutade dygnet runt varje gång de passerade. Stor humor!

Här utanför Umeå finns ett ställe med det mysiga namnet Lortögershålet.

Namnjusteringar har redan gjorts tidigare. T.ex. när man skapade de moderna sjökorten på 1900-talet. Ortsbefolkningens namn på en del grynnor, rev och kobbar var allt annat än rumsrena så det "putsades till" för att inte sticka i ögonen för mycket.

Kanske ett ämne för Fredrik Lindström det här, nästa serie han gör?

Ursprungligen av Svante S:

Namnjusteringar har redan gjorts tidigare. T.ex. när man skapade de moderna sjökorten på 1900-talet. Ortsbefolkningens namn på en del grynnor, rev och kobbar var allt annat än rumsrena

Hmmm... strax utanför Norrtälje finns en udde som kallades Farfars pitt...
Den är smal, kort och böjd...:D

  • Medlem
  • 2006-12-15 00:22

Med tanke på den stora danska invandringen till Skåne, pga billigare bilar och bostäder.... undrar hur många danskar som kan tänka sig att flytta till Bössebacken utanför Kristianstad.

(För den som inte vet, är bösse det danska ordet för bög.)

Ursprungligen av Korsriddaren:

Med tanke på den stora danska invandringen till Skåne, pga billigare bilar och bostäder.... undrar hur många danskar som kan tänka sig att flytta till Bössebacken utanför Kristianstad.

(För den som inte vet, är bösse det danska ordet för bög.)

http://www.boegballefriskole.dk/

  • Medlem
  • 2006-12-15 13:55

Lysande, nu vet jag var jag skall skicka mina pojkar i framtiden, om jag blir far till några dvs och om jag skulle flytta till Danmark.

Ursprungligen av Kristofer:

Inte så lång från Salzburg ligger orterna Petting och Fucking. Har varit där. Inte särskilt upphetsande. Fast man vet ju aldrig vad de gör bakom sina fönsterluckor....

Utanför München ligger f.ö. Tuntenhausen. Skulle i direkt översättning betyda Fjollhus...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-15 19:05

I Sollentuna utanför Stockholm finns Bögs gård. Märkligt, med tanke på att ordet "bög" antagligen är väldigt gammalt det också.

1
Bevaka tråden