Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Nasa"-plast i hölje på iBook G4?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 22:48

Hej!

När jag köpte min iBook G4 så stod det på Apples hemsida att den var gjord i någon speciell plast som Nasa utvecklat eller nåt, som användes i rymden, som var extra tålig, därför var datorn en bra kompis för studenter för den tålde att ligga i ryggsäck. Nu vill jag veta vad för slags plast det är och vad den heter.

Komposit?

Polykarbonat

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 23:12
Ursprungligen av Simon Templar:

Polykarbonat

är du säker?

Ursprungligen av Elajtenworld:

är du säker?

Ja
"Lexan™ polycarbonate resin. This patented resin is used in high-tech applications such as NASA space helmets and Apple™ computers"

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 15:08
Ursprungligen av Simon Templar:

Ja
"Lexan™ polycarbonate resin. This patented resin is used in high-tech applications such as NASA space helmets and Apple™ computers"

Ok, tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 21:12

Ganska lustigt egentligen, det står aldrig nämnt var NASA använder plasten. Tvivlar på att de gör själva hjälmen av plast när aluminium är starkare och ändå relativt lätt. Skulle inte förvåna mig en sekund om det visar sig att det var en mikrofon eller ett fäste som var gjort av Lexan, som äpplet sedan har blåst upp och gjort en stor grej av

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 02:46

De första G4-PowerBookarna hade ett hölje av titan, som ska vara oerhört slitstarkt.
Min första tiBook blev repig för att den kom i kontakt med blixtlåset till väskan när jag stoppade ner den.
Det var inte nåt NASA-material i den inte.

Ursprungligen av Konrad:

De första G4-PowerBookarna hade ett hölje av titan, som ska vara oerhört slitstarkt.
Min första tiBook blev repig för att den kom i kontakt med blixtlåset till väskan när jag stoppade ner den.
Det var inte nåt NASA-material i den inte.

Tror du NASA bryr sig om utseende?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-13 11:31
Ursprungligen av Konrad:

De första G4-PowerBookarna hade ett hölje av titan, som ska vara oerhört slitstarkt.
Min första tiBook blev repig för att den kom i kontakt med blixtlåset till väskan när jag stoppade ner den.
Det var inte nåt NASA-material i den inte.

Min powerbook G4 som hade flygplans Alu har klarat allt. Smällar, föräldrar, husdjur och diverse resor. iBooken och macbooken är sköra som kvinnor i jämförelse.

"While journeying to the moon, the astronauts aboard Apollo 11 each wore visors and pressure helmet assemblies made with LEXAN polycarbonate resin. "

http://www.geplastics.com/gep/Plastics/en/ProductsAndServices/InnovationTimeline/lexan.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 22:56

Huh. Där ser man. Då tar jag tillbaka mitt föregående inlägg

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 23:46

Polykarbonat är relativt reptåligt och segt "plexiglas", Oakley har använt det i sina solbrillor i minst 15år.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 21:06
Ursprungligen av Jordi:

Polykarbonat är relativt reptåligt och segt "plexiglas", Oakley har använt det i sina solbrillor i minst 15år.

Nope! Polykarbonat är väldigt repkänsligt, men i princip skottsäkert . Oakleys glasögon i polykarbonat är ytlaminerad med annan hårdplast för att var repsäkra. rent optiskt är polykarbonat ibland bättre än glas.
Allt "vandalsäkert" brukar vara polykarbonat. Kallas som nämns ovan även Lexan eller Makrolon.

"NASA-plasten" hittar du överallt. Hushållsgeråd och maskiner. Väldigt vanligt som skal på hantverkarmaskiner om det inte är polyacetat.
Superkameran Contax 645 har ett skal i polycarbonat för att det skall tåla smällar utan att bli bucklig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-14 01:55

alu i hjälmen på astronauter är nog inte så bra.. det kan ju skifta ganska snabbt från typ -100c till + 100c och alu lär ju bla ganska kallt/varmt då??

Men vad vet jag om rymden

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-14 20:19

<offtopic>

Ursprungligen av kesperse:

alu i hjälmen på astronauter är nog inte så bra.. det kan ju skifta ganska snabbt från typ -100c till + 100c och alu lär ju bla ganska kallt/varmt då??

Men vad vet jag om rymden

Tja, kylan är inget att oroa sig för. I och med att det är vacuum i rymden tar det väldigt lång tid för något att bli kallt, energin har helt enkelt ingenting att överföras till. Enda sättet för något att kylas ner är genom IR-stråling vilket är en väldigt liten del av människans "energiförlust". Värmen är alltid ett problem så därför har rymddräkterna inbyggda kylsystem. Men något fel måste det ändå vara på aluminium eftersom NASA föredrar plasten, hade varit intressant att veta vad

Ursprungligen av http://www.thespacereview.com/article/617/1:

Space is, of course, not cold. The deep oceans are cold—near freezing with the high heat conductivity of water sucking heat from divers. Mountaintops are cold, with frigid air, wind chill to augment heat loss, and snow and ice waiting to capture large quantities of heat. None of these are present in space, and sunlight is predictable. Space blankets (the thin aluminized plastic film) work really well in space and transform a user wrapped in one into a virtual “Thermos bottle”. A human wrapped in such a blanket, in space near Pluto, would overheat from his own metabolic heat production and need to unwrap part of his body. White paint (for maximal cooling), black paint (to capture sunlight), and the space blanket provide tremendous power to control temperature in space, with predictable performance.

Det fetstilta är rätt intressant imho
</offtopic>

Ursprungligen av shandar:

<offtopic>

Tja, kylan är inget att oroa sig för. I och med att det är vacuum i rymden tar det väldigt lång tid för något att bli kallt, energin har helt enkelt ingenting att överföras till. Enda sättet för något att kylas ner är genom IR-stråling vilket är en väldigt liten del av människans "energiförlust". Värmen är alltid ett problem så därför har rymddräkterna inbyggda kylsystem. Men något fel måste det ändå vara på aluminium eftersom NASA föredrar plasten, hade varit intressant att veta vad

Bl.a för att aluminum inte är genomskinligt....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-14 23:39
Ursprungligen av Simon Templar:

Bl.a för att aluminum inte är genomskinligt....

Sant, men om du tittar på en genomsnittslig hjälm gjord för bruk i rymden kommer du att se att 3/4 av den är gjord av ett icke genomskinligt material.

Ursprungligen av shandar:

Sant, men om du tittar på en genomsnittslig hjälm gjord för bruk i rymden kommer du att se att 3/4 av den är gjord av ett icke genomskinligt material.

Nja det är nog mer än hälften se http://images.google.com/imgres?imgurl=http://quest.nasa.gov/space/teachers/suited/images/21a.gif&imgrefurl=http://quest.nasa.gov/space/teachers/suited/5emu2.html&h=102&w=99&sz=1&hl=sv&start=2&tbnid=llKLnOq2wBY0bM:&tbnh=83&tbnw=81&prev=/images%3Fq%3DNasa%2B%2Bhelmet%2Bbubble%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26client%3Dsafari%26rls%3Dsv-se%26sa%3DG

LEXAN, Tuffak, Makrolon och Zelux är olika "brand names" för den termoplast vi i Sverige ofta kallar Lexan (Tror Genaral Electric föredrar versaler i LEXAN).
Karosser till Spårstyrd miniracing och radiostyrda bilar (tävlingsmodell så att säga) har alltid kaross av Polykarbonatplast. Det är väldigt känsligt för repor från papper, torka aldrig av ett visir med papper (hushåll, toa) av något slag det blir rejäla repor. Tyg funkar bra. Inte bara Apple använder det i datorer, HP har det i sina miniräknare.

Vad gäller Titan och slitstarkhet brukar man säga att Titan jämfört med stål är halva vikten vid samma styrka. Titan kan vara rätt sprött så det är inte bara fördelar med det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-14 04:33

tävlade i downhill förut och ramarna som var i titan höll aldrig!! för styvt så det tål inte stressen och spricker.

Lexan är ett grymt plastmaterial, har för mig att jag sett någon bild från ett zoo som använder ett inte ens millimetertjockt skikt i stället för galler in till djuren.

edit: Japp, det var Houston Zoo: http://www.houstonzoo.org/index.asp?page_ID=35

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-14 20:49

hmm, undrar om NASAs lexan gulnar lika "bra" som tex. en iBook

Polykarbonat är inte så exotiskt som vissa tror. CD-skivor är tillverkade av det.
Det gulnar av ultaviolett ljus så ta det lugnt med macarna i solen.

1
Bevaka tråden