Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport utan basstaion?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 13:18

Är det möjligt att FTPa, etc, mellan datorer som har Airportkort utan att ha en Basstation?

Jag testade att skapa ett Aiport nätverk på min iMac och min brors powerbook hittade nätverket medesamma. Jag fick dessutom upp hans iTunes låtar i mitt itunes. Dock verkar det inte gå att "komma åt" varandras datorer, varken i iTunes eller i AFP eller FTP. I iTunes står det att man skall kolla på att man inte har nån brandvägg på.

Vi har inga brandväggar igång och på alla nödvändiga delningar i Fildelnings inställningarna. Dock är "pluppen" i Nätverksstatus för Airport röd.

Vad gör vi för fel?

Kan ingenting nästan om trådlösa nätverk så prata långsamt om ni har något tips

Har du Airportsymbolen i menyraden (aktiveras i inställningarna för Nätverk)? Välj i så fall att skapa ett nytt nätverk och koppla upp er på det.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 13:38

ok, jag klarade att vi ihop nätverket. Nu vill jag dela min iMacs DSL anslutning på Ethernetporten via Airport till Powerbooken. Jag delar ut anslutningen rätt och får en pil uppåt på Airportsymbolen i menyraden. Men powerbooken får inget internet. Vad skall jag har för config på den? DHCP? Manuellt?

DHCP borde fungera på den den andra datorn.

(Jag vet att jag hade lite strul kring detta en gång då routern använde samma interna subnät som internetdelningen (t.ex. 192.168.2.x) och det var visst hårdkodat i internetdelningen, så jag fick ställa om routern istället till ett annat subnät.)

1
Bevaka tråden