Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viloläge, strömkrävande?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-13 05:35

Jag stängde bara locket på min Macbook igår och drog sedan ut strömsladden till den för att jag skulle flytta på den. Den har således legat och sovit under natten utan ström.

När jag öppnar den idag och pluggar in strömsladden så står batteriet på 91% (100% igår när jag satte den i viloläge).. Varför drar den så mycket ström i viloläge? Är det normalt?
Jag trodde att den skulle dra nästan inget alls i viloläge?

låter helt normalt. Vek ned locket på min igår när jag gick hem från jobbet och när jag kopplat in ström och vek upp locket idag igen så var batteriet på 85%. Det drar ju mindre än tex. vänteläge i windows men det går fortfarande åt en del ström så använd det bara när du vet att du ska använda datorn igen. På ett par dagar är batteriet slut om den ligger i vila.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-13 08:45
Ursprungligen av PsychoSaurus:

låter helt normalt. Vek ned locket på min igår när jag gick hem från jobbet och när jag kopplat in ström och vek upp locket idag igen så var batteriet på 85%. Det drar ju mindre än tex. vänteläge i windows men det går fortfarande åt en del ström så använd det bara när du vet att du ska använda datorn igen. På ett par dagar är batteriet slut om den ligger i vila.

ah det förklarar saken.. Ser folk här inne som säger att de aldrig stänger av datorn, men de kanske kör via nätadapter mestadels då..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 22:52

Det verkar som den gamla G4-baserade generationen drar mindre i viloläge, lite underligt egentligen då DDR2 ska dra mindre ström än DDR1 och så mycket annat inte ska vara igång.
Tråkigt att Apple inte stöjder något viloläge så man kan spara minnesinnehållet till hårddisk.
Min ibook har jag lämnat någon vecka utan problem.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Det drar ju mindre än tex. vänteläge i windows men det går fortfarande åt en del ström så använd det bara när du vet att du ska använda datorn igen. På ett par dagar är batteriet slut om den ligger i vila.

Windows och andra operativ utnyttjar samma funktioner i hårdvaran för djupaste vilan. Drar windowsvilan mycket ström beror det på inställningar i windows och inte operativet som sådant.

Det är ju lugnt om man använder datorn daligen. Fast är man paranoid och inte vill "slita" på batteriet så bör man nog stänga av om man inte vet att man snart kommer använda datorn igen.

Den drar lite ström i viloläge men det är inte många procent per dag det rör sig om. Stäng av väckning via Bluetooth så blir viloläget ännu strömsnålare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 23:46

jag kör så att de stänger av bluetooth, wlan, ja så mkt som möjligt, och har inte märkt att viloläge dragit ner det något nämvrt.

wlanet inaktiveras så vitt jag vet automatiskt, den tappar i alla fall kontakten med AP'n enligt loggarna. Bluetooth borde inte dra alls mycket ström, men jag ska testa att inaktivera det.
Till Samuel K: Min drar mer än en 20% per dygn vilket jag tycker är rätt mycket.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-14 14:44
Ursprungligen av PsychoSaurus:

wlanet inaktiveras så vitt jag vet automatiskt, den tappar i alla fall kontakten med AP'n enligt loggarna. Bluetooth borde inte dra alls mycket ström, men jag ska testa att inaktivera det.
Till Samuel K: Min drar mer än en 20% per dygn vilket jag tycker är rätt mycket.

Och min drog 9% på runt 8-9 timmar.. den tid jag sov.. Hade dock blutetooth aktivering påslagen..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-16 00:01

Bluetooth drar inte mätbart med ström. Själv tycker jag 10% per natt är sjukt bra. Men det kanske är jag det

Jag är ganska övertygad om att man kan mäta hur mycket ström Bluetooth drar, tvivlar starkt på att det skulle vara nere på kvantnivåer. Bara lite nitpicking från min sida.

Men 20% på ett dygn är inte särskilt mycket, det är en ganska rimlig siffra sett till MacBookens specificerade strömförbrukning i viloläge (under 2,4 W). Det går nästan inte att göra ett viloläge snålare än så eftersom RAM-minnets innehåll går förlorat utan kontinuerlig uppdatering. Alternativet är att implementera "djupsömn" med utflyttning av innehållet till disken, men då förlorar man att datorn vaknar omedelbart.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 10:48
Ursprungligen av Samuel K:

Jag är ganska övertygad om att man kan mäta hur mycket ström Bluetooth drar, tvivlar starkt på att det skulle vara nere på kvantnivåer. Bara lite nitpicking från min sida.

Men 20% på ett dygn är inte särskilt mycket, det är en ganska rimlig siffra sett till MacBookens specificerade strömförbrukning i viloläge (under 2,4 W). Det går nästan inte att göra ett viloläge snålare än så eftersom RAM-minnets innehåll går förlorat utan kontinuerlig uppdatering. Alternativet är att implementera "djupsömn" med utflyttning av innehållet till disken, men då förlorar man att datorn vaknar omedelbart.

Jag menar mätbart för en person, inte för ett instrument kopplat direkt mot kretsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-16 10:40

Jag har en 12" PB som har legat i ett hörn i vila i två veckor. Den hade 60% kvar nu. Och batteriet är ganska välanvänt vid det här laget.

1
Bevaka tråden