Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två st Airport express

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vänner..
Jag bor i ett hus och märkte att min MBP inte fick ngn bra kontakt med APE'n i ett av mina rum. Jag köpte en till (en AEP alltså)..men det blev inte alls bättre trots att jag satte den i "problemrummet".

Vad har jag gjort fel?

Senast redigerat 2006-12-09 10:17
Ursprungligen av ru4real?:

Vänner..
Jag bor i ett hus och märkte att min MBP inte fick ngn bra kontakt med APE'n i ett av mina rum. Jag köpte en till..men det blev inte alls bättre trots att jag satte den i "problemrummet".

Vad har jag gjort fel?

Jag kan inte veta om du gjort fel men jag gjorde fel i alla fall. Mina två har t o m gått sönder efter ett års "felanvändning". De kan ha förstörts av "rundgång" enligt SOS data i Gbg.
Starta Airport Admininstrtation och sätt på WDS för bägge AE enheterna. Konfigurera den som är kopplad till den fysiska nätverket som basstation och den andra som fjärrbasstation. Har du dålig mottagning i problemrummet kan du placera fjärren närmare basen, på så sett förlänger du räckvidden för de. Vill du inte flytta den kan du behöva dra nätverkssladd till fjärren.
Men vad du än gör sätt inte på under nätverk Distribuera IP adresser – om du (som jag) monterat Airport Express-enheterna bakom en Router, som redan distribuerar IP adresser.
Jag vet inte om jag svarade rätt. Mina två enheter har gått sönder, den andra två dagar efter att garantin har gått ut...
Nu har jag i alla fall beställt min gratis trådlös router från www.fon.com, och det rekommenderar för alla.

Tack... Ngn som vet hur man kan se vilken AEP som datorn kommunicerar med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 13:23

Du kanske har en svag "störsändare" i ditt "problemrum"? Då hjälper det inte ens om du har en APE i problemrummet.

Vad har du för annan elektronik i rummet? Kan du ha någon granne som har elektronik igång? Blir det bättre om du stänger av (dra ut kontakten) all elektronik och el i närheten?

Jag har TVD/DVD där... stör det för mkt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 10:29

Ingen aning. Prova att dra ut sladden till apparaterna och se om det blir bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 11:04

Med AP:s adminverktyg ser man ju vad enheterna heter. Det borde inte vara några problem att förlänga nätverket med flera APE:s. Det gjorde jag och det gick på tjillevippen.

Det funkar urselt... jag har installerat den andra AEP som en fjärrstation, men trots att jag sitter med datorn 1,5 m ifrån så är kontakten usel. Jag trodde att det skulle fungera som mobilmaster och att jag kunde flytta MBP'n mellan rummen..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 13:33

Det kanske finns någon otäck störningskälla inne i väggen eller hos grannen, testa ifall störningskompensation fungerar. Annars finns det säkert instrument du kan mäta elektromagnetisk strålning med, och se ifall något stör på Airportfrekvensen (ska väl vara runt 2.4Ghz eller?).

En trådlös AP räcker oftast fint. Om man har flera för nära varandra kan det vara det som spökar. Andra saker som kan spöka är:

1) trådlösa telefoner.
2) Mikrovågsugnar
3) Väggar (betong/armering etc)
4) Grannens trådlösa nät. Kan t.ex. ligga på samma kanal och förvilla eller dra ner hastighet.

Det som fungerar absolut bäst är en trådlös accesspunkt som man kan

1) Byta antenn på
2) Styra uteffekten på antennerna (t.ex. med DD-WRT)

Exempel på en sådan LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G samt LINKSYS HIGH GAIN ANTENN TNC CONNECTORS. Dom antennerna förstärker 7dbi. Höjer man uteffekten får man lååång räckvidd.

Skulle man nu vilja ändå strömma musik i nätverket kör man Openslug/firefly på lämplig enhet (http://wiki.fireflymediaserver.org/NSLU2_Installation)

Tack... det verkar inte som om min MBP byter till den AEP som är närmast.. konstigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 23:03
Ursprungligen av ru4real?:

Jag bor i ett hus och märkte att min MBP inte fick ngn bra kontakt med APE'n i ett av mina rum. Jag köpte en till (en AEP alltså)..men det blev inte alls bättre trots att jag satte den i "problemrummet".

Om din MBP har svårt att få kontakt med basstationen i problemrummet, varför skulle en APE ha lättare att få kontakt med basstationen?

Utöka range kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 12:02

Huh? Har din basstation en range som räcker till problemrummet? Om inte, hur kan den då nå till en APE du ställer där?

1
Bevaka tråden