Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker- problem webbpublicera

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 08:24

Har gjort en databas i Filemaker.
Nu vill jag göra så att mina medarbetare får tillgång till DB för att skiva in infomation löpande.
Jag har följt stegen som står i manualen för att webbpublicera, men det funkar inte.

Från manualen
1. Öppna databasfilerna.
2. Öppna dialogrutan Dela databas och aktivera Direkt webbpublicering.

Windows: Välj Redigera > Dela databas > Direkt webbpublicering.

Mac OS: Välj menyn FileMaker Pro > Dela databas > Direkt webbpublicering.
3. Välj namnet på den fil i listan över öppna filer som ska publiceras på webben.
4. Välj vilka användare som ska ha tillgång till filen.

Välj detta Om du vill ge dessa användare tillgång
Alla användare
Alla som känner till IP-adressen eller domännamnet till din dator, som är värd för databasen. Om gästkontot är aktiverat och har behörighet för Direkt webbpublicering aktiverad, kan webbanvändarna öppna databasen utan att ange något kontonamn eller lösenord när de öppnar filerna.
Ange användare för varje behörighetsuppsättning
Ger utvalda användare tillgång till databasen. Användarna måste ange det kontonamn och lösenord som definierats i Konton och behörighet.
Inga användare.
Denna standardinställning hindrar alla användare från att ansluta till databasen med Direkt webbpublicering.

5. Upprepa steg 3 och 4 för varje databas du vill publicera.
6. Klicka på OK, eller välj ytterligare inställningar.
Tips Välj Visa inte på startsidan för direkt webbpublicering i dialogrutan Dela databas om du vill dölja ett filnamn så att det inte visas på den inbyggda startsidan för Direkt webbpublicering. Detta är praktiskt om din lösning innehåller flera filer och du inte vill att alla filnamnen ska visas.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-06 10:01

Om nån ska kunna hjälpa dig behövs nog lite mer information. Vad händer? Får du felmeddelanden osv?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 10:23

Tack for ditt svar. Jag har hålligt på i flera dagar och sökt.
Precis just nu löste det sig. Det var jag som använt det interna LAN ip nummret istället för det externa.:D

Grattis! Det är en felkälla ja. Det finns några till, så hojta till nästa gång du får problem så kan vi säkert hjälpa dig. Ingen mening i att leta fel i flera dagar när det finns experter några musklick bort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-09 08:00

Om du är riktigt intresserad av webpublicering så föreslår jag att du tittat på Filemaker server Advanced och Lasso. Kör själv den lösningen och är mycket nöjd med både prestanda och enkelhet. Nackdelen är dock prislappen som (i mackretsar) räknas som hög.

Du bör ha två MacOS 10.4 servrar för bästa prestanda

Server 1: Apache och Lasso
Server 2: Filemaker server Advanced

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 18:47

Tack för era svar.
Håller på att fixa ett register system i FM.
Är dock nybörjare. Håller på att lära mig.
Kan man dela ut ett "delregister" till en viss användare? Eller måste det vara ett eget separat register?
Kan man installera och webbdela från ett webbhotell?

Ursprungligen av pem_pem:

Om du är riktigt intresserad av webpublicering så föreslår jag att du tittat på Filemaker server Advanced och Lasso. Kör själv den lösningen och är mycket nöjd med både prestanda och enkelhet. Nackdelen är dock prislappen som (i mackretsar) räknas som hög.

Du bör ha två MacOS 10.4 servrar för bästa prestanda

Server 1: Apache och Lasso
Server 2: Filemaker server Advanced

Skojigt att någon mera håller Lasso-flaggan högt, känns som jag kämpat lite väl ensam här på 99Mac i flera år. (Sök på Lasso så hittar du ett gäng trådar i vilket jag nämnt detta eminenta verktyg och argumenterat för dess fördelar och lägre pris än motsvarande PHP-lösningar och visat på kodexempel mm.)

Dock tycker jag kanske att du överdriver vad som utgör instegskraven på en Lasso-lösning. Det går alldeles utmärkt att köra Lasso och FileMaker Server Advanced i samma dator.

Lasso är det näst enklaste sättet att webbpublicera en FM-databas och (Instant Web Publishing är det enklaste) och jag har som jag nämt hållit i Lassokurser och kommer att göra det igen i vår.

Men om man tycker att prislappen (med Lasso+FMSA+två servrar mm) avskräcker så finns det många vägar runt detta:

* Det finns företag som arbetar med FM-hosting, lägg dina databaser där, tex detta: http://www.filemakerhosting.se/ Flera finns på http://www.filemaker.se/

* Det finns ett antal webbhotell i Sverige som erbjuder Lasso-hosting och många utomlands. De flesta som har FM-hosting har även Lasso. Du kan hitta Lasso-hosting i Datormagazins webhotellguide: http://wh.datormagazin.se/

* Du kan bygga kopplingar mellan FileMaker och MySQL som antingen går ideligen eller lite då och då, antingen via ODBC eller via Lasso eller på fler andra sätt. På det viset så behöver man kanske inte ha FMSA på webbhotellet, utan det räcker med Lasso och MySQL. Det finns ett par fördelar med en sådan konfiguration.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 18:34
Ursprungligen av Taz_1999:

Skojigt att någon mera håller Lasso-flaggan högt, känns som jag kämpat lite väl ensam här på 99Mac i flera år. (Sök på Lasso så hittar du ett gäng trådar i vilket jag nämnt detta eminenta verktyg och argumenterat för dess fördelar och lägre pris än motsvarande PHP-lösningar och visat på kodexempel mm.)

Dock tycker jag kanske att du överdriver vad som utgör instegskraven på en Lasso-lösning. Det går alldeles utmärkt att köra Lasso och FileMaker Server Advanced i samma dator.

Lasso är det näst enklaste sättet att webbpublicera en FM-databas och (Instant Web Publishing är det enklaste) och jag har som jag nämt hållit i Lassokurser och kommer att göra det igen i vår.

Men om man tycker att prislappen (med Lasso+FMSA+två servrar mm) avskräcker så finns det många vägar runt detta:

* Det finns företag som arbetar med FM-hosting, lägg dina databaser där, tex detta: http://www.filemakerhosting.se/ Flera finns på http://www.filemaker.se/

* Det finns ett antal webbhotell i Sverige som erbjuder Lasso-hosting och många utomlands. De flesta som har FM-hosting har även Lasso. Du kan hitta Lasso-hosting i Datormagazins webhotellguide: http://wh.datormagazin.se/

* Du kan bygga kopplingar mellan FileMaker och MySQL som antingen går ideligen eller lite då och då, antingen via ODBC eller via Lasso eller på fler andra sätt. På det viset så behöver man kanske inte ha FMSA på webbhotellet, utan det räcker med Lasso och MySQL. Det finns ett par fördelar med en sådan konfiguration.

Det här med Lasso verkar intressant. Jag fattar dock inte riktigt vad det är.
Jag ska göra kopplingar mellan FM databasen och Försäkringskassans databas. DB ska också webbdelas till 4 användare. Vet inte om det är så bra att hosta från min privata burk. Känns som jag tagit mig vatten över huvudet. Vad är det för kurser du kör?

Ursprungligen av 526:

Det här med Lasso verkar intressant. Jag fattar dock inte riktigt vad det är.
Jag ska göra kopplingar mellan FM databasen och Försäkringskassans databas. DB ska också webbdelas till 4 användare. Vet inte om det är så bra att hosta från min privata burk. Känns som jag tagit mig vatten över huvudet. Vad är det för kurser du kör?

Du kan förstås webbpublicera din FM-databas med Instant Web Publishing som inte är mer än ett par kryss i ett par rutor för att man sedan skall kunna surfa till din databas. Den databas du publicerar på det viset kan ligga i din burk hemma (det krävs lite inställningar i brandväggen här), eller hos ett företag som erbjuder FileMaker Hosting.

Fördelen med att lära sig Lasso för att webbpublicera är förstås att du får ännu större kontroll och kan göra flera saker med din webbpublicering än vad du kan med FileMakers Instant Web Publishing.

Att få FM-databasen du har att prata med Försäkringskassan går också att göra på flera sätt, textfiler fram och tillbaka som du importerar är ett sätt. Levande koppling i Lasso som läser data hos Försäkringskassan och skriver in dem i din databas hemma är en annan. Levande ODBC-koppling som genom att skicka SQL-kommandon till Försäkringskassan från FileMaker hämtar data till FileMaker som sedan blir webbpublicerade (hemma eller hos ditt filemaker-hosting-företag) är ett tredje alternativ.

[OT!]
Lite mera information om min kurs i Lasso finns på min evigt ofärdiga site om Lasso: http://lasso.intelligentmammals.se/ Den är schemalagd för en överhalning under våren och kommer då att göras om betydligt. I kursen får man bland annat lära sig att bygga en webbsite baserad på Lasso som tex denna: http://quotes.intelligentmammals.se/ (jo ett par buggar finns på siten, sorry...)

Detsamma gäller mina kurser i FileMaker och MySQL som numera är helt anpassade till deltagaren och i form av one-one-sessioner med utbildning/utveckling kombinerat. Mera info: http://www.intelligentmammals.se/ och (ej klar: http://kurser.intelligentmammals.se/ - Titta in om några veckor.)
[/OT]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 19:15

Lasso är ett så kallat "middleware", alltså en koppling mellan webapplikationen (Apache) och databasen. En annan "middleware" som gör i princip samma sak som Lasso är PHP, som du säkert har hört talas om.

Fördelen med Lasso är dock att det, i mitt tycke, är enklare än PHP samt att du har ett webgränssnitt för att hantera rättigheter mm. Du slipper alltså att göra det i konfig.filerna, som i PHP.

När jag gör lösningar i Filemaker och Lasso så använder jag i princip Filemaker endast för att förvara information. All manipulation görs med hjälp av Lasso, detta kan exempelvis vara att förändra ett värde i ett fält i en post i databasen, eller ex. att skicka ett svarsmail vid någon slags förfrågan.

Det går också att göra s.k Lasso script som kan anropas överallt i webservern. Exempelvis filuppladdningar. Istället för att skriva denna kod i alla filer som skall hantera en filuppladdning så gör man ett Lasso script som anropas ifrån websidan.

När det gäller hur mycket hårdvara man behöver är det givetvis en fråga om prestanda och vilken belastning man har. Det går givetvis, som Taz_1999 skriver, att lägga allt på en server. Dom lösningar jag har gjort jobbar dock med en hel del fil uppladdningar och manipulation av filer, exempelvis skapa PDF-filer av data i en post kombinerat med användaredata. En bra rekomendation är väl att börja smått och skala uppåt

Lasso är kanske lite overkill om du räknar med 4 användare och inte skall göra så avancerad saker med datan i databasen. Däremot skall du lägga lösningen på en server, oavsett Lasso eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 19:17

Till Taz_1999

Varför folk ofta ratar Lasso jämfört med exempelvis PHP är att Lasso kostar cirka 7.000 kronor i inköp, det är billigare när det är gratis...som PHP...tror dom. Vad dom inte räknar är sin egen tid, tid ÄR faktiskt pengar!

Ursprungligen av pem_pem:

Till Taz_1999

Varför folk ofta ratar Lasso jämfört med exempelvis PHP är att Lasso kostar cirka 7.000 kronor i inköp, det är billigare när det är gratis...som PHP...tror dom. Vad dom inte räknar är sin egen tid, tid ÄR faktiskt pengar!

Pem_Pem, du behöver inte upplysa mig om detta men tack ändå.

Kul diskussion för/emot PHP med kodexempel och priskalkyler - kontroversiell förstås:
http://www.99mac.se/utveckling/41732-naesta-steg-i-hemsideproduktionen.html

Mera prisdiskussioner för och nackdelar för en fråga om medlemsregister där en del förespråkade PHP+MySQL och jag och några till argumenterade för FileMaker.
http://www.99mac.se/utveckling/91639-medlemsdatabas.html

Senast redigerat 2006-12-13 15:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 19:22

Här är ett till webbhotell som hostar Filemaker och Lasso:

www.sweweb.se

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 20:31

Låter som Lasso är the shit!
Om man vill göra kopplingar till en annan databas. Kan man använda Lasso då? Specifikationerna från den andra DB är att det ska antingen vara i PHP som matchar deras .dtd mall/specifikation eller som textfil med positioner och strukturer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 21:10
Ursprungligen av 526:

Låter som Lasso är the shit!
Om man vill göra kopplingar till en annan databas. Kan man använda Lasso då? Specifikationerna från den andra DB är att det ska antingen vara i PHP som matchar deras .dtd mall/specifikation eller som textfil med positioner och strukturer.

Känns lite överkurs för mig så jag vågar mig inte på ett svar när det gäller databaser som ligger utanför den egna servern.

Kanske Taz_1999 vet?

Ursprungligen av 526:

Låter som Lasso är the shit!
Om man vill göra kopplingar till en annan databas. Kan man använda Lasso då? Specifikationerna från den andra DB är att det ska antingen vara i PHP som matchar deras .dtd mall/specifikation eller som textfil med positioner och strukturer.

Lasso kan tala med ungefär 150 olika databaser och dessa måste inte vara i samma dator som Lasso ligger i. En gång fick jag ett uppdrag som skulle hämta data i MySQL i en webbshop i Stockholm och infoga dessa i ett affärssystem byggt i i FileMaker i Malmö. Hade jag då kunnat använda Lasso funktion att kunna söka i en databas och skriva in i en annan (dvs tala med flera olika database) kunde projektet varit klart på kanske 2 dagar. Men kunden satte upp som krav på projektet att detta skulle göras med ODBC istället (ODBC är en metod med vilket databaser kan prata med varandra direkt genom att skicka SQL-kommandon, som tex SELECT * FROM ORDERS) - vilket också fungerande men men det tog en vecka istället.

Vi kanske skall reda ut begreppen en smula här också.

Lasso och PHP hör till samma kategori av programvaror som kallas för middleware, namnet kommer som pem_pem mycket riktigt säger ovan från att de sitter mellan en webbserver och en databas och gör det möjligt för dem att prata med varandra.

Jo, det finns flera typer av program som kan kallas för middleware i en strikt mening i enlighet med definitionen, men det är vad jag vet bara php, lasso, asp, cold fusion och liknande programvaror som gör just detta, som kallas för middleware med någon regelbundenhet. (Jmfr med PC som betyder Personal Computer, så Mac är också en PC, men kallas inte PC för det).

MySQL och FileMaker hör till samma kategori av programvaror de med, med ett par skillnader. MySQL har inget grafiskt användargränssnitt - du kan inte se ett fönster från MySQL att den gör något, men du kan styra den genom att skicka kommandon och presentera resultatet.

För att göra detta finns ett gäng lösningar dels middleware som php och lasso skickar ju SQL-kommandon till MySQL och får resultat tillbaka och det finns även helt vanliga program som också gör det, tex CocoaMySQL, MySQL Administrator (dvs MySQL Gui Tools) och webblösningar som tex phpmyadmin (den senare är en php-lösning som snackar med MySQL). (Kolla efter flera på Versiontracker).

FileMaker har dock ett grafiskt användargränssnitt som är fantastiskt och en av FileMakers stora fördelar. Dock kan FM ta emot kommandon i form av SQL och svara på dem och även skicka dem - på så vis kan man få FileMaker att hämta och lämna information i en annan databas direkt, utan att gå vägen över en middleware som tex php och Lasso.

Det fler än ett sätt....
Med detta knippe med lösningar så har du alltså många möjligheter att lösa ditt problem som om jag förstår saken rätt är att du vill webbpublicera en FM-databas, som i sin tur skall hämta/lämna data i en databas som drivs av Försäkringskassan? Databasen hos försäkringskassan går säkert också att tala med på olika sätt men du säger att det skall gå med PHP och/eller textfiler?

Fördelarna med de olika teknikerna här är:

FileMaker - användargränssnittet och snabbheten och enkelheten i att utveckla är fördelen här. Du kan knacka ihop en databas som hämtar data ur en annan SQL-databas och webbpublicera det hela på en eftermiddag. Jobbar du lite mera så kan du verkligen ha en mycket användarvänlig lösning som utnyttjar det betydligt bättre admingränssnittet i FileMaker för att mata in data, men det är klart, man kan lägga massor med tid på en sådan här lösning också.

MySQL - är grymt snabb, det är fördelen här - om du har många användare, enorma mängder med data (jag menar miljoner poster), så kan MySQL vara basen för dina webbanvändare som vill ha oerhört snabba svarstider på sina sökningar och så kan data uppdateras och jobbas med någon annanstans. Jag menar inte att FileMakers webbpublicering är seg som sirap, den är toksnabb den med, upp till ett antal samtidiga användare som ligger betydligt högre än vad de flesta webbsiter har, och därefter kan det vara bättre med MySQL för att få upp farten så man kan hantera flera.

Lasso - enkelheten i språket som gör att utvecklingstiden blir lägre, det oerhört fiffiga rättighetssystemet och att allt går att administrera i ett webbgrässnitt är fördelerna här och förstås att med en skräddarsydd lösning som du kodar i Lasso så kan du styra 100% vad som visas på din site och hur den skall fungera. Med Lasso kan du tex koppla ihop tex Försäkringskassans databas med FileMaker och med MySQL och förutom det även publicera valda delar i ett webbgränssnitt du konstrerat själv. Full kontroll alltså.

En annan skillnad mellan Lasso och PHP är att koden för att prata med en MySQL-databas eller en FileMaker-databas i Lasso är likadan. I PHP måste du skriva SQL-kommandon, så du behöver kunna både språket i sig + SQL. Detta innebär att när du behöver mera fart kan du du byta databas från FileMaker till MySQL utan att ändra i din kod.

Vad som är möjligt är här flera scenarier:

* Man hämtar data från Försäkringskassan till FileMaker med Lasso (eller med ODBC).
* Dessa data knådas och bearbetas i en bra miljö för användarna, dvs FileMaker.
* När data är klara - klicka på knapp, så skjuts de över till MySQL som är basen för webbplatsen där data webbpubliceras med Lasso.

Eller.
* När data är klara - klicka på en knapp, så är de webbpublicerade utan andra tillägg eller programmeringspråk.

PHP - Har flera användare är fördelen här. Lasso och PHP är i princip lika snabba utom just i utvecklingstid.

Klarare nu?

Senast redigerat 2006-12-13 14:59
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-12 20:55

pem_pem, jag vet inte mycket om lasso, men hur menar du att php är middleware? Det vanliga är väl att man skriver sin webbapplikation i just php? Eller är lasso bara ett slags dataaccesslager?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 21:07
Ursprungligen av memark:

pem_pem, jag vet inte mycket om lasso, men hur menar du att php är middleware? Det vanliga är väl att man skriver sin webbapplikation i just php? Eller är lasso bara ett slags dataaccesslager?

Med middleware menar jag att det är lasso som hanterar kopplingen mellan webservern (Apache) och databasen (Filemaker, MySQL).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-12 22:29
Ursprungligen av pem_pem:

Med middleware menar jag att det är lasso som hanterar kopplingen mellan webservern (Apache) och databasen (Filemaker, MySQL).

OK, då förstår jag, men jag tycker ändå det är ett konstigt resonemang. Webbservern har ju ingen del i applikationen, utan tillhandahåller den bara. En applikation kan ju lika gärna köras lokalt med GUI på en Mac som i en webbläsare via en server.

Skulle du då för en GUI-app kalla Objective-C för middleware som ligger mellan databas och Aqua?

Jag säger inte att du har fel, men tror att det skulle vara enklare att förklara lasso som ett sidprogrammeringsspråk i stil med PHP, ASP, Ruby eller vad den nu må vara. Trots att jag jobbar som webbutvecklare har jag aldrig stött på denna definition förut.

Ursprungligen av memark:

pem_pem, jag vet inte mycket om lasso, men hur menar du att php är middleware? Det vanliga är väl att man skriver sin webbapplikation i just php? Eller är lasso bara ett slags dataaccesslager?

Lasso och PHP är produkter som gör samma sak. Båda är middleware, båda producerar webbapplikationer, båda består av ett scriptspråk i vilket man har tillgång till konstruktioner som är vanliga i programmeringsspråk som tex if/then/else, variabeltilldelning, manipulera filer, databasanrop och 1000 andra saker och slutresultatet i båda blir en HTML-sida som lämnas till webbservern som lämnar den till klienten som bad om den. På samma sätt som ASP är en middleware med vilken man producerar webbapplikationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 08:56

Jag tycker inte att middleware är en konstig definition. Lasso, PHP etc. ligger trots allt mellan webservern och databasen och hanterar förfrågningarna däremellan.

Men, det är väl en akedemisk fråga som kan diskuteras hur länge som helst.

Kan bara instämma at Lasso är "the shit". Vi körde vår Filemaker databas länge länge, med 6-700 000 poster i flera av registren (30 register ungefär), och så byggdes ett extranet med Lasso som pratade med ett register som låg mellan de känsliga interna registren och skyltfönstret på webben. Detta reg parsade sedan ut informationen in till de andra registren. Hade nöjjet att under en ganska lång tid få jobba med Hr Johan Sölve på Montania. En guru som jobbat länge med Filemaker o Lasso. Mycket fick man lära sig. Kan rekommendera Lasso, trots att vi inte längre använder det (kundbasen ökade med hundratals procent, och vi blev tvungna att använda Oracle. Nåja.

1
Bevaka tråden