Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på extern nätverkshårddiskar

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har sökt i forumet men lyckas inte hitta det jag söker så här kommer min fråga.

Har nyss köpt mig en MacBook Pro och skulle nu vilja köpa mig en extern hårddisk. Men med tanke på at jag nu kan sätta mig vart jag vill i hemmet med datorn så skulle jag gärna vilja komma ha en extern hårddisk som jag också kommer åt i hela hemmet.

Finns det några bra bra extern nätverkshårddisk eller vad skulle ni rekommendera? Har inte tänkt på vad jag kan tänka mig att betala. Har inga krav på hur stor disken ska vara, har nog största krav att det ska vara smidigt att jobba mot den och att det ska fungera...

Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 22:17

Jag har en lacie ethernet disk som för mig funkar toppen!

länk finner här.
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10844

500gb har jag och har aldrig haft problem attt nå den vart jag än varit.

Personligen har jag ganska halvdålig erfarenhet av LaCie-produkter faktiskt...

Men oberoende av det, så är mitt tips just nu D-Link DNS-323.

De tunga argumenten är:

  • Prisvärd: Du får själv välja vad för (SATA-)disk/-ar du vill använda i den.

  • Säker: Har stöd för både RAID samt SMART-avkänning.

  • Mac-vänlig: den kan dela ut film & musik som lagras på den direkt tilliTunes! (mt-daapd)

  • Framtidssäker: den kör Linux, och D-Link har upp sin källkod utan något vidare knussel.

Jag har inte skaffat en själv än (önskelistan till jul...) men av specifikationerna att dömma verkar den ju kunna bli "nästa" NSLU2

Tack för dom två tipsen. Tro på vad man ska välja, D-Linken är ju praktisk med att man själv kan sätta i en disk i den... blir ju då kanske lite dyrare men det kommer ju lite mer fördelar då också. Svårt att välja...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-03 23:12
Ursprungligen av SONICdust:

Tack för dom två tipsen. Tro på vad man ska välja, D-Linken är ju praktisk med att man själv kan sätta i en disk i den... blir ju då kanske lite dyrare men det kommer ju lite mer fördelar då också. Svårt att välja...

Största fördelen är att du kan köpa Seagate-diskar och på så sätt ha 5års garanti!

Jag har också en Lacie 500MB men jag har redan problem...
Jag kommer inte åt admin sidan i Safari.
Den säger "servern kan inte hittas".
Ändå använder jag disken för fullt...

Jag har också anslutit en USB2 disk till den.
Den kan jag inte mounta.
Den dyker inte upp när jag ansluter till IP adressen.
Någon som vet något?

Lacie diskar verkar inte vara helt 100%, men det kostar en del för D-Linken. Men den verkar helt stå högst på listan nu. Får kanske svida i börsen...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-04 23:33

Lacie ethernet är en gammal produkt nu. Köp inte den
Skulle kollat på en Synology DS-106

Senast redigerat 2006-12-04 23:44
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-05 11:19

Haft en lacie usb2 250gb... den pajjade... kompis med likadan... den gick ocksa sonder :/ D-Link skulle jag aldrig heller kopa... haft negativa erfarenheter med enheter fran dom som bara slutar fungera eller inte fungerar fran borjan. Numera kor jag netgear prylar hemma... funkar klockrent

Netgear funkar inte hos mej. Har en Netgear trådlös router som jag använt till Airport i ett år. Flera gånger per kväll dyker uppkopplingen och man måste starta om den.
Nu har jag en Airport Express från Apple. Funkar klockrent.

Nu funkar det...
Startade om Lacie.n och formaterade om USB disken.
Skönt. Där sparade jag några tusen...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-05 15:17
Ursprungligen av the örjan:

Netgear funkar inte hos mej. Har en Netgear trådlös router som jag använt till Airport i ett år. Flera gånger per kväll dyker uppkopplingen och man måste starta om den.
Nu har jag en Airport Express från Apple. Funkar klockrent.

OT: Jag kor en airport express till tradlost... skulle apple tillverka switchar o routrar skulle jag kopa aven dessa... har en netgear switch mellan mitt natverk och BBB och sen har jag en netgear 1Gibt switch internt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-05 12:35

Nu gäller det varken usb enheter eller routrar utan NAS-enheter

Men att döma av diskussionens så är Lacie något att ha, har även hör mycket om D-Link och strul med dom. Då är det bara Synology, vad finns att säga om dom?

Även om det kanske kostar lite mer men det låter som dom bästa lösningarna är att köpa någon sort NAS-enehet som man själv kan sätta in en disk?

Vad betyder NAS? :">

Ursprungligen av the örjan:

Vad betyder NAS? :">

En bra fråga vet bara att det brukar stå så när jag tittar efter nätverksdiskar på shopar på nätet.

Kanske en dum fråga men...
Nu har jag en airport express som jag använder för att spela musik från itunes i stereon. Kan jag dessutom ha en router för internet och extern hårddisk ansluten till samma dator (trådlöst)? Eller finns det något annat sätt att få trådlös tillgång till en extern hårddisk med denna dator? hoppas det inte blev allt för rörigt.
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-07 21:47

Jag har en Freecom classic http://www.freecom.com/productsubs.asp?CatID=8020&sCatID=1146195&s=ja inkopplad med ethernet till min 3com AP. Detta fungerar bra dock är väl hastigheten inte den snabbaste över wlan.

Vad kör DNS-323 för nätverksprotokoll? Jag hittar bara uppgifter om FTP. Kör den inte AFP, SMB och NFS? Vad skall man titta på om man vill ha det?

Tack för alla tips, idag gick en beställning i väg på Synology DS-106. Fick allt betala lite mer än vad jag hade tänkt mig men får för förhoppningsvis vis ut av det i långa loppet...

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 21:03

Den kör iaf SMB. Det sa iaf d-links techsupport till mig.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-03-03 11:26

Jag kollar också efter en nätverkshårddisk/NAS. Använder idag en D-link NSLU2 som ren backup. Känner att jag behöver något lite snabbare som komplement.
Det har nämnt några produkter här i tråden. Bla D-Link DNS-323 och Synology DS-106.
Finns det någon här som kan ge oss lite erfarenhet hur dessa produkter fungerar i Mac miljö?
Fann ytterligare en intressant produkt QNAP TurboStation TS-101.

Spelar det någon roll vilken av dessa hårddiskar man har ifall man ska sätta upp en FTP-server? Jag har ju som sagt Lacie EDmini och jag har fått http att funka men ftp är helt hopplöst! Man kommer in på hårddisken men den ser tom ut. Jag har hört att det är viktigt med NAT (Network Address Translation). Man ska alltså mata in den externa IP-adressen någonstans. Annars vet inte servern vart den ska skicka sina svar - alltså, disken ser tom ut. Men det finns ingenstans att mata in det! Gateway address t ex är ju routerns adress. Och förresten, är det inte routern som ska sköta NAT? I min Netgear router har jag matat in Port forwarding. Det är ju därför http funkar. Men inte ftp.

Så min fråga är alltså: Är någon av dom andra diskarna bättre på det här eller är detta helt och hållet ett routerproblem?

WESTERN DIGITAL NETCENTER 500GB ser lovande ut. Retrospect Express backup för mac och PC. Delade mappar på disken och dessutom möjlighet att dela ut en usbskrivare och en usb HD till över nätet.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-03-14 09:51

En gammal Dell PII eller annan tyst kontorsdator med linux är också en bra nätverksdisk, snackar det protokollet man vill och har riktigt bra prestanda.

1
Bevaka tråden