Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbfråga: Kan man sätta upp webbforum på filserver

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-11 09:57

Kan man installera tex phpBB eller nån annat gratisforumprogramvara på en filserver? Vad behöver man då mer?

Eller hur gör man?

Kort svar; nej.

Långt svar; du måste ha en webbserver och stöd för det skriptspråk som forumet är skrivet i på din server.

Möjligen kan du hitta någon forumprogramvara som körs som ett eget program och som då har en inbyggd server.

XAMPP innehåller allt du behöver.

(btw, det finns bättre alternativ än phpBB)

  • Medlem
  • 2006-12-11 13:19
Ursprungligen av irrelogical:

(btw, det finns bättre alternativ än phpBB)

Förslag? Det ska vara idiotenkelt att installera och administrera.

Beror väl på vad det är för filserver. Kör den OSX Server så har man redan en webserver installerad, då går det alldelens utmärkt. Som nämns ovan, är det en server utan webbserver så är det inte speciellt mycke jobb att installera mjukvara så den blir en webbserver också.

  • Medlem
  • 2006-12-11 13:19

Jag vet inte vade det är för server, mer än att det inte är OSX eller Windows. Jag har hört att det är Unix, men vet inte om det därmed inte kan vara Solaris?! För vi har Solarisservrar här också.

MyBB är gratis och rätt ok.. Bättre än phpBB iaf

Kan rekommendera Vanilla, som är ett snyggt, välskrivet och slimmat forum. PhpBB är i stort sett bara en enda stor bugg med forumfunktioner, så sky eländet som pesten.

Jag gillar SMF. Det har funktioner som installation utav plugins direkt via webbläsaren, utan att först behöva ladda ner det till ens egna dator. I övrigt så är det allmänt trevligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 23:11
Ursprungligen av Baron:

Kan man installera tex phpBB eller nån annat gratisforumprogramvara på en filserver? Vad behöver man då mer?

Eller hur gör man?

Klart du kan, men för att du ska kunna välja rätt måste vi veta vad det är för:

* Operativsystem
* Om du har en webbserver programvara (Exempelvis Apache, IIS, Roxen etc)
* Om du har support för scriptspråk (PHP är det vanligaste, men ASP, .NET osv)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 12:51

Visst är det roligt att folk skickar länkar till massa forum, men det var inte det frågan handlade om - och eftersom skaparen inte verkar bry sig om tråden längre kanske den kan flyttas till papperskorgen ?

  • Medlem
  • 2006-12-18 13:56
Ursprungligen av studiox:

Visst är det roligt att folk skickar länkar till massa forum, men det var inte det frågan handlade om - och eftersom skaparen inte verkar bry sig om tråden längre kanske den kan flyttas till papperskorgen ?

Varför skulle vi kasta alla trådar som trådskaparen inte längre bryr sig om i Papperskorgen? Så gör vi inte i några andra sammanhang.

Dessutom har du fel när du påstår att trådskaparen, dvs jag, inte bryr sig om tråden längre.

Finns det en papperskorg?

1
Bevaka tråden