Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE, ATA, PATA, SATA, Ultra-ATA osv. Vad funkar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-11 11:14

Jag bytte för ett par månader sen ut min interna hårddisk i min svarta MacBook till en dubbelt så stor. Samtidigt slog jag till på ett litet smidigt kabinett som jag stoppade i min "gamla" hårdisk i.

Det blev ett från eMagic från komplett "http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452". Nu fungerar inte detta kabinett tillfredsställande då datorn vägrar gå i vila så länge HDn är inkopplad till datorn. Så jag lurar på att köpa ett annat kabinett. Nu idag fick jag en fråga från en polare som ska göra samma grej fast med sin PowerBook G4 12". Där sitter det en Ultra-ATA/100 disk har vi kommit fram till. Vilket kabinett passar till den? Det var nu jag upptäckte en djungel som jag inte klarar av att reda ut på egen hand.

Jag talar om IDE, ATA, P-ATA, Ultra-ATA, S-ATA och så vidare. I mitt fall så står det på komplett.se "Typ av styrgränssnitt Serial ATA-150." på mitt kabinett som jag köpte. Inget konstigt alls. Eftersom det sitter en SATA/150 i MacBook.

Men Ultra-ATA 100?! Vilket kabinett ska man köpa till den? Heter kontakten (så att säga) IDE men hastigheten (språket) P-ATA, S-ATA osv eller? Vilket kabinett ska man köra till en Ultra-ATA 100 hårdisk på 2.5"? När jag kollar på komplett.se och andra sajter så blir man helt snurrig i huvudet av alla standarder hit och dit. Vad funkar? Vad funkar inte?

Någon som vet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:34

Både PATA och SATA baseras på IDE. PATA/SATA är den fysiska kontakten, med en hel del skillnader under ytan också.
Finns massa att läsa om det på wikipedia, tänker inte gå in på det.

Diverse webshoppar har fått för sig att skriva IDE = PATA. Vilket skapar lite förvirring.
I ditt fall "Ultra-ATA 100" så gäller det att leta efter en PATA IDE kabinett.
T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117855

  • Medlem
  • 2006-12-11 11:57

ATA (AT Attachment) (ofta kallat IDE (Integrated Drive Electronics)) är benämningen hårddiskens fysiska gränssnitt. Alla vanliga diskar är av den här typen.

PATA (Parallel ATA) är det gamla ATA-gränssnittet. Dataöverföringen sker parallellt via en 40-stifts flatkontakt. Ultra-ATA 100 betyder att enheten har en PATA anslutning och "100" avser den maximala bandbredden för gränssnittet (i MB/s).

SATA (Serial ATA) är det nya ATA-gränssnittet. Dataöverföringen sker seriellt via en liten tunn 7-stifts kontakt. S-ATA finns i två varianter SATA (SATA/150) och SATA-2. SATA/150 har en maximal bandbredd på 150MB/s.

Det är vanligt att folk sätter likhetstecken mellan IDE och PATA, men även en SATA-disk är av typen IDE.

Har slagit samman den här tråden med en identisk i samma ämne. Vänligen undvik att skapa två trådar för att få svar på en och samma fråga.

/mod

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-11 12:25
Ursprungligen av Samuel K:

Har slagit samman den här tråden med en identisk i samma ämne. Vänligen undvik att skapa två trådar för att få svar på en och samma fråga.

/mod

Hmm... bugg!? Jag har inte medvetet skapa två trådar i samma ämne. Däremot har jag redigerat lite felstavningar vid två olika tillfällen. När jag tryckte "Spara" ena gången så fick jag upp sidan med den aktuella tråden i men den var helt tom. Inte ens mitt första inlägg som jag precis försökt redigera syndes. Då gick jag bakåt och tryckte spara igen. Och då såg det ut som vanligt igen. Tydligen verkar det då ha skapats en ny tråd med exakt samma innehåll!?

Ber om ursäkt för dubbelposten, men som sagt. Det var varken avsiktligt eller medvetet gjort från min sida.

De senaste årens bärbara macar innan intel-bytet hade P-ATA-diskar, alltså ett paralellt gränssnitt. MacBook och MacBook Pro har S-ATA, ett seriellt gränssnitt. Din kompis ska alltså ha ett kabinett för P-ATA.

www.cupertino.se har ett bra sortiment av kabinett som du kan beställa via återförsäljare. Maila dit och be dem rekommendera dig ett kabinett. Ett tips är att skaffa ett med firewire, ska du jobba mycket med den så blir USB trögt.

1
Bevaka tråden